Freja er Danmarksmester i overskudsretter

DM i overskudsretter er netop blevet afholdt på Østerbro i København. Vinderen blev den 30-årige Freja Poulsen, der bor på Nørrebro. Freja imponerede kendte kokke med overskudsretten ’supersalat’, som hun nu håber kommer på menuen i mange danske køkkener.

Tirsdag d. 29. september - på Danmarks officielle madspildsdag - var der finale i DM i overskudsretter.

Fire finalister dystede om at kreere Danmarks bedste overskudsret i Hahnemanns Køkken på Østerbro i København. De fik hver to timer til at fremstille deres ret, før de hårde, men retfærdige dommere smagte sig frem til den værdige vinder.

Følgende fire hverdagskokke kvalificerede sig til finalen:

• Birgit Hageneier fra Charlottenlund deltog med retten ’grøn morgengrød’.
  • Nanna Kjeldgaard Sørensen fra Aarhus deltog med retten ’spicy nudelsuppe’
  • Nicklas Brix Nielsen fra Slagelse havde kreeret en ’Pizza del Too Good To Go’.
  • Og Freja Poulsen fra København lavede retten ’supersalat’.

Bedømt af kendte kokke

Til at afgøre, hvem der kunne kalde sig vinder af DM i overskudsretter, var de tre kendte kokke, Jasmin Gabay fra Den Store Bagedyst, kogebogsforfatter Louisa Lorang og holdkaptajnen på det danske kokkelandshold Christian Wellendorf.

Efter en grundig smagning og votering blev de tre dommere enige om en vinder af DM i overskudsretter. Den 30-årige Freja Poulsen fra Nørrebro imponerede dommerne med sin ’supersalat’, der var lavet på bl.a. rodfrugter og polenta og blev serveret med rødbede-”mayo” lavet på kikærtevand.

”Det var supersvært at vælge, men valget faldt på Frejas supersalat. Dels fordi den smagte fantastisk. Og dels fordi hun havde anvendt så mange forskellige metoder, som jeg tror, kan inspirere en masse menneske til at bruge grøntsager på forskellige måder,” fortæller Jasmin Gabay.

Louisa Lorang supplerer:

”Freja har simpelthen omfavnet overskudsmad på alle planer. Salaten er helstøbt og smager virkelig godt, og så har hun taget det med madspild et skridt videre og har både anvendt skrællen på græskarret og har syltet løg, så de kan anvendes i flere dage.”

Også Christian Wellendorf var imponeret:

“Freja er blevet Danmarksmester, fordi hun ganske enkelt havde lavet en fantastisk salat med en super tilsmagning”.

Hovedpersonen selv er både glad og stolt over sejren og håber, at andre lader sig inspirere til at mindske madspild:

”Jeg lægger mit hjerteblod i de her projekter og går meget op i madspild og bæredygtighed. Så jeg håber, at jeg kan være med til at inspirere andre til at bruge fantasien og være kreativ med resterne,” siger Freja Poulsen.

Nu skal danskerne lære at lave supersalater og overskudspizzaer

Danmarksmesterskaberne i overskudsretter har igennem de seneste uger fået omkring 150 tilmeldinger fra alle dele af landet. Nu fokuserer de to virksomheder bag konkurrencen på at inspirere så mange danskere som muligt, for at flere kan nedbringe deres madspild.

”Madspild er et vigtigt fokusområde for os i Lidl, og vi vil være med til at inspirere kunderne til at bruge rester og overskudsprodukter i deres daglige madlavning. Det har været superspændende i dag at se, hvordan de fire deltagere lavede kreative bud på overskudsretter i konkurrencen. Jeg er helt sikker på, at supersalaten og de tre andre bud på overskudsretter vil inspirere og motivere mange hverdagskokke i hele Danmark”, siger Anders Frydendahl, Chief Operating Officer i Lidl.

Heidi Boye, landechef for Too Good To Go i Danmark supplerer:

“Vi er superglade for, at så mange har taget sig tid til at deltage i konkurrencen. Det bekræfter os jo bare i, at det vrimler med kreative og engagerede hverdagskokke derude. Hvis vi for alvor skal madspildet til livs, kræver det, at vi løbende inspirerer hinanden med tips, tricks og opskrifter, og det kommer vi helt sikkert til at skabe rum for fremadrettet,” siger Heidi Boye.

Om DM i overskudsretter

Konkurrencen ‘DM i overskudsretter’ løb fra 14. - 29. september 2020. Bag konkurrencen står Too Good To Go og Lidl Danmark, der ønsker at sætte madspild endnu højere på danskernes dagsorden. Hverdagskokke fra hele Danmark deltog i konkurrencen ved at dele billeder, video eller opskrift på deres overskudslivret online. Flere end 150 deltog i den første ’DM i overskudsretter’.

Freja vandt en middag for fire personer kreeret af Christian Wellendorf, holdkaptajn for det danske kokkelandshold, et års forbrug af Too Good To Go lykkeposer og et gavekort på 5.000 kr. til Lidl.

Læs pressemeddelelse om konkurrencen her

De fire finalisters opskrifter er vedhæftet.

Tanja Møller Andersen, PR- og presseansvarlig for Too Good To Go på 81773718 eller presseoogoodtogo.dk

Morten Vestberg, kommunikationschef i Lidl Danmark på 52159259 eller morten.vestberg@lidl.dk

Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret I 2016, og de nu over 26 mio. brugere har siden da reddet mere end 47 mio. måltider, hvilket svarer til over 117.000 ton sparet CO2. Too Good To Go har dermed gjort en væsentlig forskel i kampen mod madspild i de 15 lande, hvor appen er aktiv. I appen kan man redde lykkeposer/bokse med overskudsmad fra bl.a. supermarkeder, restauranter, caféer
og bagerier.

Too Good To Go har sideløbende iværksat flere oplysningstiltag for at fremme viden om madspild. Virksomheden har bl.a. lanceret en uddannelsesportal om madspild og står bag en omfattende datomærkningskampagne, som har fået en række af de største danske fødevareproducenter til at føje ”ofte god efter” til ”bedst før-datomærkningen.

Om Lidl

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores butikker.