Freja Ejendomme sætter to helt ekstraordinære ejendomme til salg

Statens ejendomsselskab, Freja Ejendomme, sætter i dag to ganske særlige ejendomme til salg. Der er tale om en historisk ejendom i Frederiksstaden i København, samt et hospital i Nordsjælland.
Hornbæk Hospital, Havnevej 25 - kreditering: Esoft

I Amaliegade 38 finder man dagens første ejendom, som har en meget attraktiv beliggenhed i Frederiksstaden mellem Amalienborg og Kastellet i det centrale København. Med de otte klassiske søjler gående hele vejen op fra bygningens 1. sal, er der tale om en af bydelens mere markante ejendomme.

Den fredede ejendom er kendt som Det Classenske Bibliotek og blev opført i 1795 som et offentlig tilgængeligt bibliotek, der skulle rumme den omfattende bogsamling, som Johan Frederik Classen efterlod sig ved sin død i 1792.

Der er tale om en bygning med mange smukke detaljer, bl.a. den imponerende bibliotekssal, hvor bogsamlingen på mere end 20.000 bøger oprindeligt blev opbevaret. Desuden indeholder bygningen et fanstatisk flot trappeforløb, som forbinder etagerne i bygningen.

Bygningens stueetage består af flere mindre og større kontorer, samt køkken og toiletter og fra ejendommens stueetage er der direkte udgang til ejendommens lukkede, brostensbelagte gårdrum. 1. sal indeholder udover bibliotekssalen to større kontorer.

Per Kondrup, salgschef i Freja Ejendomme siger: ”Denne ejendom i Amaliegade har en meget eksklusiv placering i byen, spændende og veldokumenteret historik og så er det bare en meget smuk ejendom – både indvendigt og udvendigt – med spændende anvendelsesmuligheder”.

Frist for indikativt bud er 15. oktober kl. 12.00 og det skal afgives til projektamaliegade@gorrissenfederspiel.com. Læs mere om ejendommen og budprocessen på www.frejaejendomme.dk eller kontakt Per Kondrup, salgschef i Freja Ejendomme.

Freja Ejendomme har overtaget ejendommen fra Kulturministeriet.

Historisk liebhaveri i Hornbæk

Dagens anden ejendom tilhører samme liebhaver-liga og har ovenikøbet panoramaudsigt ud over Kattegat. Freja Ejendomme har nu fornøjelsen af at udbyde Hornbæk Hospital til salg i et offentligt udbud.

Denne historiske og mondæne ejendom er placeret lige ud til havnen og en af Nordsjællands bedste badestrande. Bygningen blev opført i 1935 som Hornbæk Badehotel og lagde hus til Hornbækrevyen, der havde Stig Lommer som direktør. Siden midten af 1950erne har bygningen fungeret som hospital og i dag huser den Rigshospitalets Klinik for Rygmarvsskader.

Bygningen indeholder 5.442 m² fordelt på 3 etager, 2 mindre tagetager i tårnbygning samt delvis udnyttet kælder. Der er i dag indrettet diverse konsultations- og behandlingsrum til patienter samt personalerum, lægekonsultationer, venterum, produktionskøkken m.m. I den vestlige ende af bygningen er der indrettet svømmehal med varmtvandsbassin til genoptræning og behandling af patienter samt dertilhørende omklædningsrum. På bagsiden af bygningen er der en stor udvendig tagterrasse ovenpå stueetagens store gymnastiksal.

Christina Jørgensen, adm. direktør i Freja Ejendomme siger: ”Det er ikke hver dag man sætter en ejendom som denne på markedet, og vi er selvfølgelig utrolig glade for, at Region Hovedstaden har vist os denne tillid og bedt os om at sælge den. Det er en ikonisk bygning som har nogle helt ekstraordinære kvaliteter og som alle i lokalområdet kender. Det er selvfølgelig nærliggende at forestille sig, at her igen kunne være et badehotel. Der er rigtig mange muligheder og ejendommen kunne eksempelvis også rumme fantastiske boliger”.

Mogens Kornbo, direktør for Center for Ejendomme i Region Hovedstaden, siger: ”Når ejendommen fraflyttes næste år, bliver det spændende at se, hvad fremtiden bringer for denne flotte ejendom. Vi glæder os over, at der bringes nyt liv i de fantastiske rammer, og vi ser frem til at følge Freja Ejendommes arbejde med at skabe nyt liv i den gamle ejendom”.

Hospitalet forbliver i drift indtil fraflytning i medio 2023.

Budfrist er 15. november kl. 12.00 og det skal sendes til hornbaek@bruunhjejle.dk. Læs mere om ejendommen og budprocessen på www.frejaejendomme.dk eller kontakt Stephen Berthelsen, Poul Erik Bech Hillerød, som varetager salget af denne ejendom på vegne af Freja Ejendomme (stbe@edc.dk).

Dagens nye ejendomme:

Amaliegade 38, 1256 København K.

Havnevej 25, 3100 Hornbæk

Læs mere om ejendommene på www.frejaejendomme.dk

Freja Ejendomme: Thomas Endelt Andersen (50705334 - tea@frejaejendomme.dk)

Region Hovedstaden: Søren Helsted, strategichef i Center for Ejendomme (26733842 -