Freja ejendomme sætter 10 statslige ejendomme til salg i Jylland, Læsø og Samsø

Freja ejendomme har netop sat 22 nye ejendomme fra staten til salg. Vanen tro er der tale om vidt forskellige typer af ejendomme spredt over hele landet. Der er således tale om otte ejendomme i Jylland, 11 på Sjælland, og en på hhv. Fyn, Læsø og Samsø. Ejendommene kommer denne gang fra Naturstyrelsen, Forsvaret, Bygningsstyrelsen, Landbrugsstyrelsen, Udlændingestyrelsen og Vejdirektoratet.

Fotokreditering: Esoft A/S

Schüttesvej 15-21 i Horsens finder man Bygholm der tidligere har huset en forsøgsgård. Ejendommen har en central beliggenhed nær Horsens bymidte, og på samme vej finder man det smukke Bygholm hovedgård fra 1775, der i dag huser hotel og konferencecenter. I kommuneplanen er ejendommen udlagt til erhverv, og inden for området kan der etableres kontor- og serviceerhverv, herunder liberale erhverv og administration, håndværks- og værkstedsvirksomhed, samt lager med mere med en bebyggelsesprocent på 30 og maksimalt to etager. Ejendommen kommer fra Bygningsstyrelsen, og indtil Freja ejendomme overtog ejendommen blev bygningerne anvendt som landbrugsejendom og forsøgsgård.

På den modsatte kyst, 140 km. vest for Horsens, finder man på Husby Klitvej 5 i Ulfborg ‘Strandgården’ - en charmerende, firelænget bondegård opført i 1875 med en pigstensbelagt gårdsplads og stenpigning langs bygningernes yderside. Gården nyder en markant placering i klitten tæt på vandet og ingen umiddelbare naboer. Ejendommen følger den typiske disposition for klitgårdene: et stuehus mod syd, stalden mod vest, agerumsladen mod nord og portlængen mod øst. Den sydlige del af østlængen er indrettet til bolig for museumsbestyrer. Ejendommen kommer fra Naturstyrelsen, og indtil Freja ejendomme overtog ejendommen blev landbrugsejendommen anvendt til museum af Ringkøbing-Skjern Museum.

Freja sælger ejendommen gennem Lone Futtrup, erhvervsmægler i Nordicals i Holstebro og hun siger: “En potentiel køber kunne bruge det både til privat brug og/eller til etablering af eks. bed & breakfast, gårdbutik eller galleri. Det vil dog kræve tilladelse fra Ringkøbing-Skjern Kommune. Vi er i gang med at undersøge, hvilke anvendelsesmuligheder der pt. er for ejendommen.”

Der holdes åbent hus i ‘Strandgården’ fredag den 31. januar kl. 13 – 15, hvor man kan komme og lade sig inspirere og se mulighederne i denne spændende ejendom.

Nord for Limfjorden ligger der på Foldbjergvej 16 i Vrå en tredje ejendom i det jyske. Ejendommen har tidligere været anvendt til misbrugsbehandlingscenter og senere asylcenter, og er i dag indrettet til administrative formål, og indkvartering med fælles toilet- og badefaciliteter samt fælleskøkkener. Ejendommen er beliggende i den østlige del af Vrå i landlige omgivelser. Der er gode tilkørsels- og parkeringsforhold på grunden, som også indeholder arealer med afgræsningsfolde. Ejendommen er omfattet af Lokalplan 1.1.1.3 Vrå for et område udlagt til offentlige formål og boligformål. Ejendommen kommer fra Udlændingestyrelsen. Freja sælger ejendommen gennem Michael Stilling, partner & erhvervsmægler i EDC Poul Erik Bech i Aalborg, som siger: “Ejendommen har oplagte kvaliteter til boligformål, værested, lejrskole og lignende, og ligger godt placeret i umiddelbar nærhed af byens kommende skole, børnehus, idrætshal m.m. på i alt 10.000 kvm, der understreger den positive udvikling, som Vrå pt. er i”.

150 km. sydpå finder vi i Thy tæt på Vestkysten et tidligere sygehus, som Freja nu har sat til salg. I Vestergade 56 i Vestervig ligger byens tidligere sygehus, oprindeligt bygget i 1856 og med senere tilbygninger fra bl.a. 1956 og 1969. Ejendommen er beliggende på et stort grundareal på 16.697 kvm. der pt. er udlagt til parkeringsområde og aktivitetsområde med boldbane, bålhytte og legeplads. Ejendommen har senest været anvendt som asylcenter og fremstår i dag med værelser, hvoraf hovedparten har haft fire beboere. Ejendommen kommer fra Udlændingestyrelsen og Freja sælger den gennem Jeppe Leth, erhvervsmægler i EDC Poul Erik Bech i Aalborg, som siger: “Denne centrale ejendom har mange muligheder, men det er nærliggende at forestille sig, at en fremtidig køber kunne bruge den til eks. friskole, plejehjem, institution eller lignende.”

En anden af de nye ejendomme Freja har sat til salg ligger på en 114 km2 stor ø i Kattegat. På Langdalen 23 i Nordby på Samsø kan man nemlig nu erhverve sig en firelænget gård med naturskøn beliggenhed få meter fra vandet i det fredede område, ‘Nordvestsamsø’. Længerne er delvis i bindingsværk og muret med stråbelagte tage, og grunden er kuperet således, at et bakkedrag giver læ for vestenvinden. Ejendommen kommer fra Naturstyrelsen, og indtil Freja ejendomme overtog ejendommen blev den anvendt til lejrskole.

Samsø er dog ikke den eneste mindre ø der er repræsenteret blandt Frejas nye ejendomme til salg. På Himmerigvejen 3 på Læsø finder man nemlig ‘Klitten’ - en tidligere skovarbejderbolig beliggende i åbent landskab med spredte træer og buske. Ejendommen er opført i 1920, traditionelt indrettet med ældre aptering, dog er køkken og badeværelse af nyere standard. I tilslutning til boligen på 130 kvm. er der også et mindre udhus, som oprindeligt er opført som stald. Der hører 2,6 ha. grund til boligen.

Per Kondrup, salgschef i Freja ejendomme siger: “Vi er utrolig glade for at kunne sætte 22 nye ejendomme fra staten til salg. Vi kommer, sædvanen tro, godt rundt i landet, fra Vrå i Nordjylland og Vestervig i Thy, over Samsø og Læsø til 11 ejendomme på Sjælland. Mange af ejendommene ligger ude i mindre byer, og med et salg af disse ejendomme, kan vi hjælpe med til igen at skabe liv i de tomme bygninger”.

Se alle 22 nye ejendomme på www.freja.biz

Download her  billeder fra alle 22 ejendomme (Fotokreditering: Esoft A/S)

Fotokreditering: Esoft A/S

Fakta om Freja ejendomme:

Freja ejendommes portefølje består af meget forskellige ejendomme. Vi sælger alt fra fyrtårne, fængsler og fredede byhuse til sygehuse, kaserner og større udviklingsarealer. Freja ejendomme belyser og udvikler ejendomme med fokus på at skabe grundlag for ny anvendelse. Vi lægger vægt på at arbejde visionært og helhedsorienteret, og har fokus på økonomi, kvalitet, arkitektur og bæredygtighed. Det gør vi ud fra en overbevisning om, at det både giver kommercielle og samfundsmæssige gevinster. Via vores store indsigt i ejendomsmarkedet finder vi den rette køber og sørger for en professionel handel med fokus på godt købmandskab. Freja ejendomme A/S er et aktieselskab ejet af den danske stat og har en professionel bestyrelse med baggrund i ejendomsbranchen og finanssektoren.