Freja ejendomme sælger to markante ejendomme

Statens ejendomsselskab, Freja ejendomme, har netop gennemført salg af to markante ejendomme i Nykøbing Sjælland. Det drejer sig om en tidligere hovedbygning til et gods, samt en stor ejendom i Annebergparken.

Annebergparken 16 (Fotokreditering: Esoft)

På Egebjergvej 162 i Nykøbing Sjælland har Freja ejendomme netop solgt den tidligere hovedbygning til godset, Annebjerggård. Ejendommen ligger i et naturskønt område tæt på skov og Isefjord.

Bygningen er opført i 1856 efter den oprindelige hovedbygning fra 1660 nedbrændte. Den er tegnet af arkitekt S. Th. E. Sørensen med inspiration fra italienske landvillaer. I 1916 blev avlsbygningerne og hovedbygningen adskilt og hovedbygningen har siden haft forskellige funktioner - bl.a. herregårdspension, børnehjem og senest vandrehjem og naturskole.

Køber er Jens Nielsen, som er nabo til den markante ejendom. Han siger: “Jeg er rigtig glad for at have købt denne smukke ejendom af Freja. Jeg synes det er vigtigt at bevare den gamle ejendom, der er en vigtig del af godsmiljøet her i området. På sigt planlægger jeg at finde 2-3 personer som på en eller anden måde kan bruge bygningen og de store udendørsarealer til noget fornuftigt som passer ind i miljøet og kulturen heromkring”.

Ejendommen ligger på en godt 36.000m2 stor grund, der udover et   parkeringsområde bl.a. også rummer en parklignende have med sø- og voldgravsanlæg.

Ejendommen kommer fra Naturstyrelsen og salget blev gennemført efter en budrunde forestået af erhvervsmæglerne, Nordicals Sjælland, Roskilde.

Godt 1 km. nordpå finder man i Annebergparken 16 den smukke ejendom, Egehus. Den er en del af det historiske område, Annebergparken, som tilbage i 1915-1923 blev opført som et sindssygehospital. Hele området er præget af arkitektonisk flotte bygninger efter Bedre Byggeskik-stilen og er tegnet af arkitekten, Kristoffer Varming.

Egehus er opført i 1915 og var oprindeligt en plejebygning for kroniske patienter. Bygningen fremtræder i dag med den oprindelige arkitektur og udgør en markant del af helhedsindtrykket i parkområdet i den østlige del af Annebergparken.

Køber er ægteparret Gitte Klausen og Morten Schantz som i forvejen har et indgående kendskab til Annebergparken. Det var nemlig dem der for to år siden købte Grønnegårdskomplekset i Annebergparken af Freja. Grønnegårdskomplekset er det centrale anlæg i Annebergparken og består af i alt 12 bygninger. Det er i dag omdannet til Anneberg Kulturpark og her har man allerede taget mange af de gamle bygninger i brug igen. Det fortæller Gitte Klausen: “De smukke, gamle bygninger huser i dag både kunstnere med eget værksted og en række iværksættere inden for fødevareproduktion. Forsamlingsbygningen bliver brugt til konferencer, fester, forestillinger osv. og vi har planer om at bruge den gamle badeanstalt til wellness. Med købet af Egehus har vi nu mulighed for at indrette et hotel i Annebergparken, og dermed tilbyde overnatning til vores gæster.”

Egehus har indtil 2016 været anvendt som domicil for Den Danske Scenekunstskole og har siden været ubenyttet.

Ejendommen kommer fra Bygningsstyrelsen og salget blev gennemført efter en budrunde forestået af erhvervsmæglerne, Nordicals Sjælland, Roskilde.

Billedkreditering: Esoft

Annebergparken 16 (Fotokreditering: Esoft)
Egebjergvej 162 (Fotokreditering: Esoft)

Freja Ejendomme udvikler og sælger statens og regionernes funktionstømte ejendomme. Vores portefølje består af meget forskellige ejendomme fordelt på land og by over hele Danmark: Bl.a. fængsler, fredede byhuse, sygehuse, kaserner og større udviklingsarealer. Vi belyser og udvikler ejendomme med fokus på at finde ny anvendelse til glæde for både fremtidige brugere og det omkringliggende lokalmiljø. Freja Ejendomme A/S er et aktieselskab ejet af den danske stat. Derfor betaler vi hvert år et udbytte tilbage til staten.

Ambitiøst bolig- og erhvervsområde i Flyvestation Værløse indviet fredag12.9.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Fredag blev Sydlejren på Flyvestation Værløse - Danmarks måske mest eksperimenterende og varierede erhvervs- og boligområde - indviet. Forsvaret forlod Flyvestationen for godt 15 år siden, og med Freja ejendomme og Furesø Kommune som primus motor har området siden 2013 gennemgået en gennemgribende forandring. De gamle Nato-pigtrådshegn er hevet ned. Flyhangarer er bygget om. Nye boliger er kommet til. I dag udgør den tidligere flyvestation en smeltedigel af spændende virksomheder, varierede boligområder og fantastiske muligheder for sport- og fritidsaktiviteter.

Nu igangsættes udviklingen af Jernbanebyen med borgerinddragelse og arkitektkonkurrence27.8.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Udviklingen af Jernbanebyen fortsætter og nu sættes der for alvor tryk på arbejdet med Københavns nye bydel. I september opfordres alle til at indsende gode idéer til udviklingen af Jernbanebyen, og der inviteres til åbent hus i Jernbanebyens bydelsværksted med spændende arrangementer i området. Endelig kan tværfaglige arkitektteams nu søge om deltagelse i en arkitektkonkurrence, der gennemføres som et parallelopdrag om udviklingen af en helhedsplan for Jernbanebyen.