Freja ejendomme sælger to markante ejendomme

Statens ejendomsselskab, Freja ejendomme, har netop gennemført salg af to markante ejendomme i Nykøbing Sjælland. Det drejer sig om en tidligere hovedbygning til et gods, samt en stor ejendom i Annebergparken.

Annebergparken 16 (Fotokreditering: Esoft)

På Egebjergvej 162 i Nykøbing Sjælland har Freja ejendomme netop solgt den tidligere hovedbygning til godset, Annebjerggård. Ejendommen ligger i et naturskønt område tæt på skov og Isefjord.

Bygningen er opført i 1856 efter den oprindelige hovedbygning fra 1660 nedbrændte. Den er tegnet af arkitekt S. Th. E. Sørensen med inspiration fra italienske landvillaer. I 1916 blev avlsbygningerne og hovedbygningen adskilt og hovedbygningen har siden haft forskellige funktioner - bl.a. herregårdspension, børnehjem og senest vandrehjem og naturskole.

Køber er Jens Nielsen, som er nabo til den markante ejendom. Han siger: “Jeg er rigtig glad for at have købt denne smukke ejendom af Freja. Jeg synes det er vigtigt at bevare den gamle ejendom, der er en vigtig del af godsmiljøet her i området. På sigt planlægger jeg at finde 2-3 personer som på en eller anden måde kan bruge bygningen og de store udendørsarealer til noget fornuftigt som passer ind i miljøet og kulturen heromkring”.

Ejendommen ligger på en godt 36.000m2 stor grund, der udover et   parkeringsområde bl.a. også rummer en parklignende have med sø- og voldgravsanlæg.

Ejendommen kommer fra Naturstyrelsen og salget blev gennemført efter en budrunde forestået af erhvervsmæglerne, Nordicals Sjælland, Roskilde.

Godt 1 km. nordpå finder man i Annebergparken 16 den smukke ejendom, Egehus. Den er en del af det historiske område, Annebergparken, som tilbage i 1915-1923 blev opført som et sindssygehospital. Hele området er præget af arkitektonisk flotte bygninger efter Bedre Byggeskik-stilen og er tegnet af arkitekten, Kristoffer Varming.

Egehus er opført i 1915 og var oprindeligt en plejebygning for kroniske patienter. Bygningen fremtræder i dag med den oprindelige arkitektur og udgør en markant del af helhedsindtrykket i parkområdet i den østlige del af Annebergparken.

Køber er ægteparret Gitte Klausen og Morten Schantz som i forvejen har et indgående kendskab til Annebergparken. Det var nemlig dem der for to år siden købte Grønnegårdskomplekset i Annebergparken af Freja. Grønnegårdskomplekset er det centrale anlæg i Annebergparken og består af i alt 12 bygninger. Det er i dag omdannet til Anneberg Kulturpark og her har man allerede taget mange af de gamle bygninger i brug igen. Det fortæller Gitte Klausen: “De smukke, gamle bygninger huser i dag både kunstnere med eget værksted og en række iværksættere inden for fødevareproduktion. Forsamlingsbygningen bliver brugt til konferencer, fester, forestillinger osv. og vi har planer om at bruge den gamle badeanstalt til wellness. Med købet af Egehus har vi nu mulighed for at indrette et hotel i Annebergparken, og dermed tilbyde overnatning til vores gæster.”

Egehus har indtil 2016 været anvendt som domicil for Den Danske Scenekunstskole og har siden været ubenyttet.

Ejendommen kommer fra Bygningsstyrelsen og salget blev gennemført efter en budrunde forestået af erhvervsmæglerne, Nordicals Sjælland, Roskilde.

Billedkreditering: Esoft

Annebergparken 16 (Fotokreditering: Esoft)
Egebjergvej 162 (Fotokreditering: Esoft)

Fakta om Freja ejendomme:

Freja ejendommes portefølje består af meget forskellige ejendomme. Vi sælger alt fra fyrtårne, fængsler og fredede byhuse til sygehuse, kaserner og større udviklingsarealer. Freja ejendomme belyser og udvikler ejendomme med fokus på at skabe grundlag for ny anvendelse. Vi lægger vægt på at arbejde visionært og helhedsorienteret, og har fokus på økonomi, kvalitet, arkitektur og bæredygtighed. Det gør vi ud fra en overbevisning om, at det både giver kommercielle og samfundsmæssige gevinster. Via vores store indsigt i ejendomsmarkedet finder vi den rette køber og sørger for en professionel handel med fokus på godt købmandskab. Freja ejendomme A/S er et aktieselskab ejet af den danske stat og har en professionel bestyrelse med baggrund i ejendomsbranchen og finanssektoren.

Freja ejendomme sætter 22 statslige ejendomme til salg over hele landet22.1.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Freja ejendomme har netop sat 22 nye ejendomme fra staten til salg. Vanen tro er der tale om vidt forskellige typer af ejendomme spredt over hele landet. Der er således tale om otte ejendomme i Jylland, 11 på Sjælland, og en på hhv. Fyn, Læsø og Samsø. Ejendommene kommer denne gang fra Naturstyrelsen, Forsvaret, Bygningsstyrelsen, Landbrugsstyrelsen, Udlændingestyrelsen og Vejdirektoratet.

Freja ejendomme sætter 10 statslige ejendomme til salg i Jylland, Læsø og Samsø22.1.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Freja ejendomme sætter 12 statslige ejendomme til salg på Fyn og Sjælland22.1.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse