Freja Ejendomme sælger fire byggefelter i Cortex Park til 5E Byg

Freja Ejendomme har netop solgt fire byggefelter til 5E Byg i Cortex Park i Odense - et ambitiøst byområde for erhverv, udvikling og innovation. 5E Byg flytter desuden eget domicil med til Cortex Park.
Rendering af hvordan fremtidigt erhvervsbyggeri med P-Hus kan se ud (Kreditering: Arkitema)

Udviklingen af Cortex Park fortsætter hastigt. Siden Freja Ejendomme påbegyndte byggemodningen af det 180.000 m2 store område for ca. 10 år siden, har man solgt ca. 115.000 m2 fordelt på 15 byggefelter. Med det nye salg af fire til 5E Byg, er der ikke flere byggefelter tilbage til privatboliger og kun syv tilbage til erhverv i Cortex Park.

5E Byg planlægger at opføre studie- og familieboliger på tre af byggefelterne. Det sidste skal efter planen rumme et fem etagers P-hus indeholdende 400 parkeringspladser og med fire etagers erhverv ovenpå. 5E Byg får også selv adresse her, da de planlægger at flytte eget domicil til den kommende bygning.

Det oplagte valg for 5E Byg

Torben Nielsen, Teknisk Direktør for 5E Byg A/S siger: ”Vi er rigtig tilfredse med købet af de fire byggefelter. I Cortex Park har vi tilbage i 2018 afleveret et større boligbyggeri for HC Odense og efterfølgende, i et delegeret samarbejde, udført boliger for Kristiansdal boligselskab. Vi har derfor et godt kendskab til området og har i perioden fulgt lokalplanudviklingen med stor interesse. Her blev tanken om placering af vort nye domicil født – et oplagt valg; tæt på motorvej og med letbaneforbindelse til banegården. Da vi erfarede, at Freja påbegyndte modningen af området, her fra januar, sprang vi straks til som køber. Vi ville jo nødig forspilde chancen for at fejre 15-års jubilæum i nyt firmadomicil i Cortex Park”.

Per Kondrup, salgschef i Freja Ejendomme siger: ”Jeg er rigtig glad for at kunne byde 5E Byg velkommen til Cortex Park. Det er et af vores største projekter uden for hovedstadsområdet, og vi oplever hele tiden stor interesse for det her ambitiøse område, som er i konstant udvikling. Jeg ser rigtig meget frem til at følge 5E Byg og deres projekt”.

Et område i hastig udvikling

Cortex Park har på få år udviklet sig til ikke blot at rumme nye, moderne familie- og studieboliger, men også at være et attraktivt byområde for erhverv, udvikling og innovation. Midt i Cortex Park finder man det moderne innovationshus, Videnbyen, som er en del af Syddanske Forskerparker. Her har startups og andre unge virksomheder til huse side om side med investeringsselskaber, og udover faglig sparring og etablering af nye samarbejder, har husets mange brugere mulighed for at benytte blandt andet laboratorier, kontorhotel, inkubationsmiljøer og møde- og konferencefaciliteter.

Ifølge planerne vil Cortex Park være fuldt udbygget omkring 2030 og det forventes da at indeholde ca. 200.000 etagemeter fordelt på 70% erhverv - herunder hotel, og 30% boliger - herunder private boliger, almene boliger og kollegieboliger. Det forventes, at der bliver skabt ca. 6.000 permanente arbejdspladser i Cortex Park.

Cortex Park er en del af Campus Odense - et af Europas mest ambitiøse områder for vækst og udvikling inden for robotteknologi, sundheds- og velfærdsinnovation. I Campus Odense finder man desuden også Syddansk Universitet, Forskerparken, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og fra 2022 det nye Odense Universitetshospital (OUH). Fra 2021 kan man desuden tage Odense Letbane til området.

Om 5E Byg A/S

5E Byg A/S er en entreprenørvirksomhed, som blev etableret i 2007 af Per Jørgensen, Torben Nielsen, Morten Vibæk, Allan Østergaard og Kresten Andreasen. I dag er ejerkredsen udvidet til 10 personer og virksomheden beskæftiger 65 medarbejdere. 5E Byg A/S opfører domicil-byggerier, erhvervsbyggerier, sygehusbyggerier, parkeringshuse og boligkomplekser. Af igangværende domicilbyggerier kan nævnes KAB-Huset i København samt to større domiciler i Nordhavnen. Sygehusbyggerierne tæller Sygehus Sønderjylland, del af Rigshospitalet samt 4 igangværende byggerier på nyt OUH, herunder Sterilcentral og Diabetescenter. 5E Byg A/S har i 2020 omsat på den gode side af en milliard og indeværende år samt de følgende forventes at bringe en betydelig vækst på top- og bundlinje.

5E Byg A/S: Torben Nielsen, Teknisk direktør (30856881, ton@5e-byg.dk)

Situationsplan med fire byggefelter (Kreditering: Arkitema)