Freja EjendommeFreja Ejendomme

Freja Ejendomme og CPH Village sikrer betalelige studieboliger i København

Til studiestart 2021 kan knap 100 studerende flytte ind i en ny studieboligby på Freja Ejendommes grund på Amager Fælledvej 52 ved Københavns Universitets Søndre Campus. Med dette initiativ bidrager Freja Ejendomme til flere attraktive og betalelige studieboliger i hovedstaden. Studieboligbyen bliver til i samarbejde med CPH Village, der også står bag de populære studieboliger på Refshaleøen og i Jernbanebyen.
Fotokreditering: Vandkunsten

Snart kan hovedstadens studerende se frem til en ny studieboligby i København. De knap 100 studieboliger kommer til at ligge klos op ad Københavns Universitets Søndre Campus. Freja Ejendomme har lavet et 10-årigt samarbejde med CPH Village om midlertidige studieboliger på arealet. Studiebyen er tegnet af Tegnestuen Vandkunsten og opføres i flytbare, genanvendelige moduler.

Der er i samarbejdet mellem Freja og CPH Village lagt vægt på, at boligerne skal være betalelige for unge på SU. Månedlig husleje for en bolig vil være på godt 4400 kr. alt inklusive, hvilket er ca. 20% under den gennemsnitlige pris for en studiebolig i København.

Boligminister Kaare Dybvad var i 2017 boligordfører for Socialdemokratiet i Folketinget og blandt dem, der stod fadder til den lovændring, der muliggjorde midlertidige studieboliger.

Det har høj prioritet for regeringen, at der bliver bygget flere studieboliger – ikke mindst i landets største studieby. Jeg kan derfor også kun glæde mig over, at samarbejdet mellem Freja og CPH  Village nu resulterer i yderligere knap 100 boliger og til en husleje, der gør dem ekstra attraktive for studerende på SU,” siger boligminister Kaare Dybvad Bek (S ).

Området i starten af Amager har de seneste år undergået en markant transformation, og rummer nu bl.a. et sprudlende studiemiljø, hvor ca. 15.000 studerende har deres daglige gang. Foruden Københavns Universitets Søndre Campus lægger området også hus til IT-Universitetet og de populære Tietgens- og Bikubens Kollegier.

Vi er utrolig glade og stolte over, at vi har fået dette samarbejde sat i stand med CPH Village. Det er ildsjæle med en vigtig mission, og de yder en rigtig stor indsats for at skabe flere studieboliger i København. Det vil vi i Freja selvfølgelig rigtig gerne støtte op om og vi glæder os til at se når projektet sættes i gang”, udtaler Karen Mosbech, adm. direktør Freja Ejendomme.

Siden lanceringen af den første studieboligby har over 8.000 studerende skrevet sig på ventelisten til en af CPH Villages 350 studieboliger i studiebyerne på Refshaleøen og i Jernbanebyen.

”Vi viser med CPH Village, at man selv med en 10-årig horisont kan opføre gode, flytbare studieboliger af høj kvalitet med en rimelig husleje og samtidig skabe et rigt socialt miljø til gavn for beboere, besøgende og byen. Vi er sindssygt glade for den store interesse fra de studerende og opbakningen fra Boligministeren og Freja Ejendomme. Vi håber at kunne bidrage kraftigt til at løse problemet med manglende studieboliger i København. Samtidigt vil vi gerne vise en ny måde at bygge og bo på, som kan inspirere og eksporteres til resten af verdens storbyer,” udtaler Frederik Noltenius Busck og Michael Plesner, Co-Founders i CPH Village.

FAKTA

• Huslejen for de studerende i CPH Village på Amager vil ligge på godt 4400,- per måned alt inklusive. Det er ca. 20% under gennemsnittet for studieboliger i København.
  • Konceptet i CPH Village lægger op til fællesskab mellem de studerende. Ved hver bolig følger fælles udekøkken, plantekasser til at dyrke eget grønt og CPH Village opfører igen som på Refshaleøen og i Jernbanebyen store fællesfaciliteter à la Absalon Kirken på Vesterbro til glæde og gavn for beboerne, naboer og resten af byens borgere.
  • CPH Village har beboere i lige dele fra otte forskellige studieretninger for at sikre størst mulig diversitet blandt beboerne og samtidig bidrage til en blandet by. Community officers er ansat til at bistå de studerende med at skabe et levende og inspirerende socialt miljø i studiebyen.
  • CPH Village har en ambition om at opføre yderligere Villages til 2.000 studerende i København inden udgangen af 2023 i blandt andet Nordhavn, Nordvest og Sydhavnen.
  • Folketinget ændrede i 2017 planloven, hvilket muliggør midlertidige studieboliger i en 10-årig periode.
  • Freja udvikler og sælger statens og regionernes funktionstømte ejendomme med fokus på at finde ny anvendelse til glæde for både fremtidige brugere og det omkringliggende lokalmiljø. Freja Ejendomme A/S er et aktieselskab ejet af den danske stat. Derfor betaler Freja hvert år et udbytte tilbage til staten.

For yderligere oplysninger:
● Kontakt CPH Village, Co-Founder, Frederik Noltenius Busck tlf. 61688916
● Kontakt Freja Ejendomme, Kom. konsulent, Thomas Endelt Andersen tlf. 50705334

Fotokreditering: Vandkunsten

Freja Ejendomme udvikler og sælger statens og regionernes ejendomme. Vores portefølje består af meget forskellige ejendomme fordelt på land og by over hele Danmark - bl.a. fængsler, fredede byhuse, sygehuse, kaserner og større udviklingsarealer. Vi belyser og udvikler ejendomme med fokus på at finde ny anvendelse til glæde for både fremtidige brugere og det omkringliggende lokalmiljø. Freja Ejendomme A/S er et aktieselskab ejet af den danske stat. Derfor betaler vi hvert år et udbytte tilbage til staten.