Frederikssunds borgere strømmede til, da Kirppu Frederikssund genåbnede i lørdags

Mere end 7000 loppefund fandt nye ejermænd hen over weekenden, da Kirppu Frederikssund slog dørene op til en nyrenoveret butik.
Kø rundt om bygningen. Foto: Kirppu

Kørte du forbi krydset mellem Kocksvej og J.F. Willumsens vej lørdag morgen inden kl. 10, har du måske nok undret dig over, hvad alle de mennesker dog skulle. Der var nemlig kø hele vejen rundt om bygningen, da Kirppu Frederikssund endelig slog dørene op til den nye butik kl. 10.

Den første kunde havde indfundet sig på parkeringspladsen kl. 7:50. Hun havde nemlig forelsket sig i et par tasker, hun havde set på Facebook, og hun nægtede simpelthen at lade andre få hænderne i dem først. Da hun nåede til kassen omkring kl. 13, var taskerne da også i kurven - men de var langt fra alene. Hun fortalte nemlig, at den fyldte kurv indeholdt en helt ny garderobe, da der var så meget lækkert tøj til næsten ingen penge.

Flotte nye rammer

Kirppu Frederikssund fortæller, at tæt ved 4.000 kunder allerede har lagt vejen forbi de nyrenoverede lokaler i løbet af de første to dage.

”Kunderne har taget virkelig godt imod de nye lokaler – det føles så fantastisk, at de er lige så glade for resultatet, som vi er. Og at 4000 kunder allerede på de to første dage har svinget vejen forbi og købt mere end 7000 loppefund, er jo helt overvældende.” fortæller butikschef, Henrik Lunnsgård

Begejstringen deles da også blandt kunderne. Inara og Julie, der lørdag havde en venindetur til genåbningen af butikken, var ikke kun begejstrede over de fine loppefund, de fandt, men også butikkens flotte lokaler,

”Jeg synes, den nye butik er virkelig flot. Og så er jeg helt vild med alle de fede varer. Tænk at man kan købe så lækre ting så billigt” fortæller Inara.

Genbrug vinder frem

Vi har i i højere grad fået øjnene op for genbrug end tidligere. Det fortalte Kirppu tilbage i september, hvor de kunne rapportere, at der aldrig var solgt så meget genbrug i butikkerne, som der bliver lige nu. Når adspurgt, hvad der gør forskellen, fortæller administrerende direktør Morten Bøjland:

"Vi har set en flot fremgang i alle butikker de seneste år, som vi i stor stil tilskriver, det øgede fokus på bæredygtighed. Måske i særdeleshed blandt de unge, som vi har langt flere af end tidligere i butikken. En stor del af den fremgang vi ser lige nu, kommer dog også som følge af det øgede fokus på at være prisbevidst. Langt de fleste af vores kunder har simpelthen fået øjnene op for, at de kan købe kvalitetsvarer langt billigere, hvis de køber det brugt."

Den nye butiksfacade, Foto: Kirppu
Butikschef Henrik Lunnsgård Foto: Kirppu
Kunderne Inara og Julie, Foto: Kirppu
Kø rundt om bygningen. Foto: Kirppu

Som koncept lever og ånder vi i dag ude i de danske lokalsamfund, og fordelt over hele landet har vi i dag 22 butikker. Vi har vokseværk, så i løbet af de kommende år kommer der endnu flere Kirppu loppesupermarkeder i Danmark – og forhåbentligt også i udlandet.

Kirppu er stiftet af Morten Bøjland og Claus Andreassen, der for syv år siden introducerede danskerne for loppesupermarkedskonceptet. Den første Kirppu-butik åbnede på Frejasvej i Hillerød i august 2014, og den seneste butik åbnede i Valby d. 27. august i år (2022).

Læs mere om Kirppu her

• Kirppu sælger over 4 mio. loppefund om året og har en årlig omsætning på mere end 190 mio. kr.
  • Kirppu Loppesupermarked beskæftiger 300 mennesker på tværs af butikkerne og HQ.
  • Kæden er landsdækkende og har 22 butikker, der ligger i Hillerød, Ringsted, Næstved, Slagelse, Herlev, Holstebro, Herning, Frederikssund, Kolding, Kalundborg, Roskilde, Dalum, Nykøbing Falster, Sønderborg, Holbæk, Aalborg, Hjørring, Horsens, Tilst, Søborg, Glostrup og senest Valby.