Frederikssund er Danmarks mest erhvervsvenlige kommune

For første gang bliver en sjællandsk kommune i år kåret til Danmarks bedste erhvervskommune i Dansk Byggeris årlige analyse af kommunernes erhvervsvenlighed. Frederikssund overhaler de midtjyske kommuner, der ellers dominerer toppen i undersøgelsen. Blandt de 15 bedst placerede kommuner på listen ligger kun to øst for Storebælt.

At det er en mindre kommune, der topper listen, kommer ikke bag på Dansk Byggeri.

- Historisk har de kommuner, der ligger langt fra de største byer, altid måttet kæmpe mere både for at bevare de lokale virksomheder og tiltrække nye. De ved, hvor vigtigt det er at skabe gode rammer for deres virksomheder og yde en god service. Sådan er det også i Frederikssund, der i år vinder over Holstebro på anden pladsen, siger Dansk Byggeris adm. direktør Lars Storr-Hansen.

Markante hop op ad listen

Flere kommuner har i år formået at springe op ad listen og opnå en langt bedre placering end sidste år. Årets højdespringer er Slagelse Kommune, som med en flot 26. plads nu ligger blandt den bedste tredjedel af alle kommuner i Dansk Byggeris undersøgelse. Slagelse er sprunget ikke mindre end 41 pladser frem.

Også Helsingør har taget et stort hop på 36 pladser til en placering som nummer 49. Mens Struer, Skanderborg og Brønderslev også har forbedret sig markant.

- Det, der er karakteristisk for en kommune med et godt erhvervsklima, er, at den ser de lokale virksomheder som samarbejdspartnere. Og at politikere og ansatte på rådhuset erkender, at også kommunen og kommunens borgere har en interesse i, at de lokale virksomheder har gode forhold, der gør dem konkurrencedygtige, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Han understreger, at en kommune og dens lokale erhvervsliv grundlæggende har det samme mål, nemlig at sikre og skabe vækst og private arbejdspladser.

- Det er borgere i arbejde, der giver kommunen råd til velfærd som for eksempel bedre børnehaver, skoler, ældrecentre, veje og måske skattelettelser, som alle kommer til at nyde godt af. Et godt erhvervsklima skaber en god cirkel, som er med til at trække nye virksomheder og borgere til kommunen, siger Dansk Byggeris adm. direktør Lars Storr-Hansen.

Danmarksmestre inden for de enkelte områder

De kommuner, der er bedst placeret i Dansk Byggeris kommuneanalyse, gør det generelt godt på langt de fleste områder. Men ser man på de delområder, der bliver undersøgt i analysen, skiller flere kommuner sig ud. Dansk Byggeri har blandt andet registreret, hvordan skatte- og afgiftstrykker er, hvor mange tekniske opgaver, kommunerne udliciterer og lægger ud i fri konkurrence, arbejds- og uddannelsesforholdene i kommunerne mv.

En af de kommuner, der ligger i top inden for et enkelt delområde, er eksempelvis Thisted, der er hurtigst og billigst til at behandle byggesager. Mens Billund ligger nummer ét, når det gælder skatter og afgifter, og Hedensted Kommune er strøget til tops i forhold til arbejdsmarked og uddannelse.

Fakta om Dansk Byggeris kommuneanalyse

Dansk Byggeri har i syv år taget temperaturen på de danske kommuners erhvervsvenlighed. Analysen er baseret på 30 forskellige objektive parametre fordelt på syv overordnede temaer, der alle har betydning for, hvor erhvervsvenlige, den enkelte kommune er. Temaerne er: byggesagsbehandling, skatter og afgifter, udlicitering af driftsopgaver, erhvervsaffald, udbudspolitik, arbejdsmarked og uddannelse samt kommunale kendetegn som for eksempel kommunale investeringer og antallet af byggetilladelser.

Erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, tli@danskbyggeri.dk, telefon 23 32 34 95
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job

Der oprettes næsten 4.000 flere lærepladser i byggeriet end for fem år siden11.7.2018 06:45pressemeddelelse

Vejen til en læreplads i bygge- og anlægsbranchen er blevet betydelig kortere for dem, der ønsker at uddanne sig til håndværker. En opgørelse fra Dansk Byggeri estimerer, at der i 2018 oprettes godt 3870 flere lærepladser i byggeriet i forhold til 2014. Det er dejligt at se, at den høje beskæftigelse smitter af på antallet af praktikpladser, siger underdirektør Louise Pihl.