Frankrig redder vilde dyr i fangenskab

Dyrebeskyttelsesorganisation glæder sig over Frankrigs kommende forbud mod brugen af vilde dyr i cirkus og delfinarier, men mener, at regeringen sylter vilde dyr i underholdningsindustrien.
Tigershow i Zoo D'Amneville, Frankrig. Foto: World Animal Protection

Vilde dyr i cirkus og delfinarier i Frankrig er forhåbentlig snart fortid. I løbet af det næste års tid træder et forbud i kraft, der over de kommende år skal udfase brugen af vilde dyr til den slags underholdning.

Det glæder dyrebeskyttelsesorganisationen World Animal Protection Danmark, der var med til at sikre, at de sidste tre cirkuselefanter i Danmark i dag kan nyde deres otium uden at skulle optræde i de danske cirkusarenaer.

”Det er en kæmpe sejr for dyrene i Frankrig. Det er på tide, at den franske regering indser, at udnyttelsen af vilde dyr i cirkus og delfinarier er fuldstændig uacceptabelt. Nu håber jeg, at de får processen i gang, så dyrene hurtigst muligt kan komme ud af deres fangenskab til en forhåbentlig mere værdig tilværelse,” siger Gitte Buchhave, direktør i World Animal Protection Danmark.

Forbuddet gælder dog kun delfinarier og omrejsende cirkusser. Dermed vil det stadig være lovligt at bruge vilde dyr i andre shows, som f.eks. ved optagelserne til ’Fangerne på Fortet’ på Fort Boyard.

”Det et grotesk, hvis man hjælper vilde dyr ud af cirkusarenaen, mens man vender det blinde øje til de vilde dyr, der fortsat skal underholde i shows og på tv. Jeg håber, at den franske regering vil indse, at det også er nødvendigt at inkludere denne udnyttelse af vilde dyr, så vi én gang for alle kan få forbudt den grove udnyttelse af vilde dyr i underholdningsindustrien i Frankrig,” siger Gitte Buchhave.

Ifølge den franske miljøminister Barbara Pompili, bliver der nu igangsat en proces for, hvordan og hvornår forbuddet officielt træder i kraft. Blandt de udfordringer, der skal tages stilling til er, hvad der skal ske med dyrene, når de ikke længere skal optræde.

Franske dyrevelfærdsorganisationer vurderer, at der i dag lever omkring 500 vilde dyr i de franske cirkusser, heriblandt løver, tigre, næsehorn, aber og elefanter.

I Danmark lever cirkuselefanterne i dag i Knuthenborg Safaripark i et helt nyt elefantanlæg. Gitte Buchhave håber, at de franske dyr får samme mulighed for et liv i mere naturlige omgivelser end bure og delfinarier:

”Dyrene bør sikres et værdigt liv udenfor cirkusset og delfinariet under så naturlige forhold som muligt. I Frankrig findes der allerede et elefant reservat, Elephant Haven, som World Animal Protection har hjulpet med at finansere, hvor nogle af elefanterne kan leve et så naturligt liv, som muligt. Det vil være helt oplagt at udnytte den unikke mulighed i eget land,” siger Gitte Buchhave.

Tigershow i Zoo D'Amneville, Frankrig. Foto: World Animal Protection