Fra Vapnagaard til direktørstol: Lars Lehmann er ny adm. direktør i Boligkontoret Danmark

Han fik den almene boligsektor ind under huden fra barnsben med en opvækst i boligområdet Vapnagaard, der formede hans interesse for beboerdemokrati og boforhold. Nu er Lars Lehmann tiltrådt som adm. direktør i den landsdækkende almene boligadministration Boligkontoret Danmark.
Lars Lehmann, adm. direktør, Boligkontoret Danmark

Somme tider går der en lige linje fra ens opvækst til den karrierevej, man senere vælger i voksenlivet. Det er netop sådan, fortællingen om Lars Lehmann – Boligkontoret Danmarks nye adm. direktør – lyder. Han voksede nemlig op i det almene boligområde Vapnagaard i Boliggården i Helsingør.

Barn af det almene

Det første Lars kommer i tanke om, når snakken falder på opvæksten i Vapnagaard, er det stærke sammenhold, der prægede livet i boligblokkene:

”Nabofællesskabet i Ponydalen, hvor vi boede, var ret godt efter min erindring. Jeg ved ikke, hvor mange gange i mit liv jeg har glemt min nøgle, men min mor havde nøgler hængende hos forskellige naboer. Man havde en enorm tillid til hinanden, og der var altid nogen at lege med,” husker Lars.

Moren var både aktiv i fagbevægelsen og i det, der dengang blev kaldt ’blokrådet’ i Ponydalen, og hun tog Lars med til beboermøderne, hvor stort som småt blev vendt og besluttet.

”Jeg oplevede, hvordan alle, der havde lyst til at engagere sig, kunne få indflydelse på deres egne boforhold, og det var vildt inspirerende for mig – det var mit allerførste møde med beboerdemokratiet, og jeg fik følelsen af, at dér var de voksne sammen om en fælles sag,” fortæller han.

I 1993, da han var blevet student, søgte Lars en stilling som økonomielev i Boliggården, hvor han stadig boede med sine mor.

”Jeg husker stadig den jobsamtale og fornemmelsen af, at dette her gav mening. Det var en stilling, hvor jeg kom godt rundt i det administrative arbejde med både økonomi og udlejning og fik en rigtig god fornemmelse for, hvordan man administrerer og driver et boligselskab. Og samtidig var det jo også en del af mit liv, fordi jeg selv var beboer i Boliggården. Jeg var slet ikke i tvivl om, at jeg ville fortsætte ad den vej”, fortæller han.

Det blev starten på en lang karriere i den almene sektor, der fra 1. august bød på et nyt kapitel i spidsen som adm. direktør for den landsdækkende boligadministration, Boligkontoret Danmark, der med mere end 30.000 boliger landet over og en IT-afdeling som håndtere og servicerer IT for boligselskaber med mere end 65.000 boliger, er en af landets største.

Lokal forankring giver bedre beboerservice

Når man spørger Lars, hvad Boligkontoret Danmarks særkende er, er han ikke i tvivl: Den lokale forankring, der med syv afdelingskontorer fordelt over hele landet – bl.a. Espergærde – giver boligselskaberne, beboerne og de boligsøgende en ganske særligt tilpasset kundeservice.

”Der er et nærvær og en helt særlig ånd her, hvor man arbejder direkte for boligselskaberne, fordi man er så tæt på rent fysisk. Medarbejderne har en stor indsigt i de lokale forhold, og det giver utrolig meget – både i forhold til beboerdemokratiet, beboerne og de boligsøgende. Den del af vores service kunne vi ikke levere, hvis vi havde stor geografisk afstand,” siger Lars.

Derfor er en vigtig del af hans vision for Boligkontoret Danmark, at styrke og udvikle de lokale bånd og kompetencer, bl.a. ved en udvidelse af direktionsgruppen med to regionsdirektører for henholdsvis den østlige og vestlige del af landet.

Den øgede lokale forankring skal også støtte op om udviklingen af den almene boligsektors grundsten og særkende: Beboerdemokratiet, hvor alle beboere har indflydelse på egne boforhold.

”Det er et enormt krydspres at være beboerdemokrat i dag: Ikke alene skal man som beboerdemokrat både efterleve og imødekomme de stigende politiske krav, sikre velvedligeholdte og attraktive boligområder, deltage i den grønne omstilling, fremme boligselskabets og beboernes interesserer, men du skal også tale den almene boligsag og arbejde for, at der opnås kommunal og politisk opbakning til, at bygge nye betalelige boliger, så vi kan dække den meget store efterspørgsel, der er blandt helt almindelige mennesker i alle aldersgrupper. Det betyder, at man som beboerdemokrat har brug for en tæt sparingspartner, som har ens ryg, og det er lige præcis det formål og den opgave, som vi som stor landsdækkende boligadministration og foreningsfællesskab har” slutter Lars Lehmann.

Fakta om Lars Lehmann

48 år og gift med Nana, som han har to sønner med, Rasmus på 20 år og Nicolas på 23 år.

Han er vokset op i det store almene boligområde Vapnagaard i Helsingør, og bor i dag i Ålsgårde i det nordsjællandske.

Han startede sin karriere i den almene sektor som økonomielev i 1993 i det boligselskab, der i dag hedder Boliggården, hvor han sidenhen var i omtrent 13 år. I 2006 blev han ansat i Boligkontoret Danmark som driftschef, og efter blot 13 måneder blev han tilbudt stillingen som forretningsfører på afdelingskontoret i Helsingør. Den stilling udfyldte han i fem år, inden han i 2012 blev ansat som forvaltningsdirektør i Boligkontoret Danmark på hovedkontoret i København.

Parallelt med jobbet i den almene sektor har Lars videreuddannet sig, og har således gennemført diplomlederuddannelsen inden for ledelse samt senest en masteruddannelse på CBS i Public Governance.

Lars Lehmann, adm. direktør, Boligkontoret Danmark

Information om Boligkontoret Danmark

Havneholmen 21

Boligkontoret Danmark er en af landets største almene boligadministrationer, er non-profit og virker som administrator og konsulent for almene boligforeninger og boligselskaber fordelt over det meste af Danmark.

Boligkontoret Danmark administrerer godt 31.000 lejeboliger for 60 boligselskaber samt ældre- og plejeboliger for 14 kommuner/regioner og yder derudover IT-drift for boligselskaber med godt 35.000 boliger.

Hovedkontoret er beliggende på Havneholmen i København V, og derudover er der syv afdelingskontorer fordelt i landet.