Plan Danmark

Fra slummen i Bangladesh til Kongensgaard Efterskole i Lemvig

Eleverne på Kongensgaard Efterskole i Lemvig får et unikt indblik i det hårde liv i Dhakas slumområder gennem fortællinger og film leveret af unge frivillige fra Operation Dagsværk, som har besøgt Bangladesh.

Anemone Christensen (med kameraet) rejser i øjeblikket rundt i hele landet sammen med andre unge fra Operation Dagsværk for at fortælle om sine oplevelser i Dhakas slum.

Anemone Christensen er frivillig på fuld tid hos ungdomsorganisationen Operation Dagsværk. Tidligere på året besøgte hun sammen med andre frivillige nogle af verdens værste slumområder i megabyen Dhaka, Bangladesh, som de færreste får lov at besøge. Her oplevede de blandt andet projekter igangsat af udviklingsorganisationen Plan Danmark og mødtes med jævnaldrende frivillige.

Gennem et foredrag på Kongensgaard Efterskole i Lemvig den 20. september fortæller Anemone Christensen om hendes oplevelser i Bangladesh.

”Det var ret voldsomt at opleve, hvilke vilkår man har, når man vokser op i et slumområde. Men det var også vildt motiverende at se, hvor seje de unge er, og hvordan de arbejder hårdt for at gøre deres område bedre,” siger Anemone Christensen.

Til foredraget fortæller hun blandt andet om, hvordan fabrikker lukker deres forurenede spildevand direkte ud i gaderne, og hvordan forældre føler sig tvunget til at gifte deres mindreårige piger væk på grund af fattigdom.

Den 8. november vil tusindevis af elever fra ungdomsuddannelser i hele landet arbejde på Dagsværkdagen. Hele deres løn går til Operation Dagsværk og Plan Danmarks slumprojekt i Dhaka, der skal støtte 900 unge i tre slumområder, så de kan forbedre de områder, hvor de bor.

Fakta

• I år er det 32. gang, at elever fra hele landet indsamler penge på Dagsværkdagen.
  • På verdensplan bor op mod 1 milliard mennesker i slumområder, og det tal forventes at stige. Plan Danmark har de sidste ti år arbejdet i nogle af verdens værste slumområder for at forbedre levevilkårne for børn og unge.

Billeder

Download
Frivillige fra Operation Dagsværk har produceret podcasts, videoer og undervisningsmaterialer om livet i Dhakas slumområder.
Download
I slummen er børneægteskaber meget udbredt på grund af fattigdom og mangel på sikkerhed.
Download
I slummen mangler der rent vand, og der er ingen affaldsopsamling. Det er bare nogle få af de mange problemer, som beboerne i slummen lever med hver dag.

Information om Plan Danmark

Plan Danmark
Borgergade 10, 2. TV

(+45) 35 300 800https://plandanmark.dk/

Plan International er en af verdens ældste og største humanitære organisationer med fokus på børn og unge. Plan kæmper for, at alle børns rettigheder bliver opfyldt. Vi har et særligt fokus på at ændre fremtiden for millioner af piger, der ikke bliver hørt og set.

Vi arbejder i flere end 50 af verdens fattigste lande for at sikre børns rettigheder. Takket være vores mange Planfaddere nåede Plan sidste år ud til mere end 100 millioner børn.

Med støtte fra Danida og EU arbejder Plan Danmark også i verdens hastigt voksende storbyer på at gøre slummen til et bedre og mere sikkert sted at vokse op

Læs mere på www.plandanmark.dk

Følg pressemeddelelser fra Plan Danmark