Spar Nord Fonden

Fra måltavler til rock for hjemløse: Nyt millionprojekt skal støtte lokale ildsjæle

Spar Nord Fonden lancerer en helt ny type crowdfunding, hvor det i stedet for iværksættere og forretningsideer er lokale kulturprojekter, danskerne kan støtte. Flere lokale ildsjæle har allerede meldt ind med projekter til crowdfundingen.
Fodboldklubben Kvissel-Ravnshøj IF vil samle 15.000 kroner ind til en måltavle gennem Spar Nord Fondens crowdfunding. ”Lige nu skal vi gætte os til føringen, og hvor lang tid der er tilbage af kampen. En måltavle ville virkelig kunne forbedre oplevelsen for både spillere og tilskuere,” mener Jonas Munkholt Jensen, der er medlem af klubbens fodboldudvalg. Foto: PR

En ny legeplads i boligområdet, nye sæder i det lokale teater eller en skaterpark i byens centrum. Mulighederne er mange, når det kommer til udvikling af lokalområderne, og rundt i landet står ildsjæle i kø for økonomisk støtte til netop deres idé.

Dem skal et nyt crowdfundingprojekt nu hjælpe. Spar Nord Fonden, som hvert år uddeler 60 millioner kroner til velgørende projekter rundt i landet, åbner onsdag den 21. november et nyt crowdfundingsite, hvor lokale ildsjæle kan indsamle økonomisk støtte til deres projekt. Ifølge fondsdirektør Steffen Nørgaard er formålet at støtte flere ildsjæle.

— Vi får årligt over 3000 ansøgninger om økonomisk støtte til projekter, og vi kan desværre ikke opfylde dem alle. Derfor vil vi give lokalbefolkningen mulighed for at støtte op om projekter i deres område, for eksempel en ny legeplads. Fonden støtter stadig projektet med en procentdel, men i stedet for at donere 100.000 kroner til én legeplads, kan vi på den her måde donere 10.000 kroner til ti legepladser. Dermed kan vi hjælpe flere, forklarer Steffen Nørgaard.

Lokalbefolkningen spiller aktiv rolle

Modsat andre crowdfundingsites koster det ikke noget at indsamle penge til sit projekt gennem Spar Nord Fondens crowdfunding. Man indsender sit projekt, og godkendes det af fonden, bliver det offentliggjort på sitet. Herfra har man så tre måneder til at samle det ønskede beløb ind. Lykkes det, får man pengene til sit projekt, inklusive donationen fra Spar Nord Fonden. Bliver der ikke indsamlet nok penge på de tre måneder, får bidragsyderne deres penge igen.

På den måde spiller lokalbefolkningen en aktiv rolle i, om projektet realiseres. Men jeg er slet ikke i tvivl om, at hvis projektet er et generelt ønske i lokalsamfundet, så skal pengene nok komme, siger Steffen Nørgaard.

Fodboldtavler og rock for hjemløse

Når crowdfundingsitet åbner onsdag den 21. november, vil der allerede være projekter at finde. Et af dem er Rock for Hjemløse. Det er oprettet af ejendomsmægler Camilla Lindhard, som sammen med sin ægtefælle, musikeren Søren Andersen, vil samle 100.000 kroner ind til en støttekoncert, hvor overskuddet går til hovedstadens hjemløse.

— Der findes så mange indsamlinger til forskellige velgørende sager, og det er jo fantastisk. Men jeg har altid tænkt, at vi glemmer de hjemløse. Jeg håber, at folk vil være med til at bakke op om dem i det her projekt, for ingen fortjener at fryse på gaden i Danmark, siger Camilla Lindhard.

Eftersom Spar Nord Fondens crowdfunding har til formål at støtte både store og små projekter, kan man også finde projekter i den mindre ende af skalaen. Det gælder for eksempel fodboldklubben Kvissel-Ravnshøj IF fra Frederikshavn, der drømmer om at indsamle 15.000 kroner til en ny måltavle.

— Hverken spillere eller tilskuere til vores kampe kan følge med i, hvem der fører, eller hvor lang spilletid der er tilbage. Det skal man lige nu gætte sig til, og derfor håber vi på, at vi med hjælp fra crowdfundingen kan samle nok penge ind til en måltavle, som kan komme hele klubben til gode i mange år fremover, fortæller Jonas Munkholt Jensen, der er medlem af fodboldudvalget i Kvissel-Ravnshøj IF.

Elisabeth Rosenbeck Viksnins
Kommunikationschef, Spar Nord Fonden
elisabeth@sparnordfonden.dk

Billeder

Download
Spar Nord Fonden opretter et nyt crowdfundingsite, hvor lokale ildsjæle kan få økonomisk støtte til deres projekter. Ifølge fondsdirektør Steffen Nørgaard er formålet at aktivere lokalbefolkningen, så endnu flere projekter kan realiseres. Foto: PR.
Download
Når det nye crowdfundingsite går i luften onsdag den 21. november vil der allerede ligge flere projekter, som man kan støtte. Foto: PR.
Download
Ejendomsmægler Camilla Lindhard og musikermanden Søren Andersen samler penge ind til projektet Rock for Hjemløse gennem Spar Nord Fondens crowdfunding. De håber, at danskerne vil bakke op om initiativet, der skal hjælpe de københavnske hjemløse. Foto: PR

Information om Spar Nord Fonden

Spar Nord Fonden