Fra Ledøje Smørum til DGI’s hovedbestyrelse

Majken Nielsen, næstformand i DGI Midt- og Vestsjælland, blev 2. november valgt som nyt medlem af DGI's hovedbestyrelse
Foto af Majken Nielsen. Fotograf Jens Astrup for DGI

Hun er 51 år. Har boet over 20 år i Ledøje-Smørum. Og nu er hun klar til at gøre en forskel i toppen af dansk idræt.

Til DGI’s årsmøde den 2. november, som blev holdt i DGI-byen, blev Majken Nielsen valgt som nyt medlem af DGI’s hovedbestyrelse. Dermed skal hun være med til at sætte retningen i DGI, en af Danmarks største idrætsorganisationer med 6.400 foreninger og 1,6 millioner medlemmer.

”Jeg er rigtig glad for den opbakning, jeg har fået, og jeg glæder mig til at arbejde med DGI’s store og vigtige dagsordener. Herunder hvordan vi sætter fokus på breddeidrætten og sikrer, at idrætsforeningerne har attraktive tilbud til unge – også dem, som måske ikke er så ambitiøse med deres idræt,” siger Majken Nielsen.

Majken Nielsen har siden 2017 været næstformand i DGI Midt- og Vestsjælland, og det fortsætter hun med samtidig med posten som nyt hovedbestyrelsesmedlem i DGI.

”Go pro or go home”

Det var en ærgerlig oplevelse for hendes datter i den lokale badmintonklub, der gjorde, at Majken Nielsen for år tilbage blev idrætspolitisk aktiv. På et tidspunkt havde badmintonklubben nemlig ikke længere et tilbud til de unge, der gerne ville spille badminton men som ikke havde ambitioner om at drive det til noget inden for sporten.

”Jeg blev så tosset, at gik ind i bestyrelsen for badmintonklubben, hvor jeg senere blev formand. Her var jeg med til, at der blev oprettet ”go fun” træning for teenagere, som betød nye medlemmer,” siger Majken Nielsen.

Idrætten skal favne flere

Generelt ligger børn og unges frafald fra idrætten Majken Nielsen meget på sinde. Og der er mulighed for at favne flere i idrætten, hvis der fokuseres mere på fællesskabet og mindre på aktiviteten:

”Vi skal kunne favne, at nogle gerne vil gå til flere idrætter samtidig. Måske skal de bare gå til sport, hvor det så er badminton den ene uge og håndbold den næste uge?” siger Majken Nielsen.

Majken Nielsen startede selv som lille til gymnastik i gymnastiksalen i Hjertebjerg på Møn og har prøvet alle de idrætsgrene, der var mulige på barndommens Østmøn.

Majken Nielsen er uddannet cand. merc. og arbejder i sit civile liv i DJØF med markedsføring af kurser og uddannelser. Hun er netop flyttet fra Ledøje-Smørum til Islands Brygge i København.

Majken Nielsen, tlf. 6156 5630.
Majbritt Andersen, pressechef i DGI, tlf. 2129 4115.

Foto af Majken Nielsen. Fotograf Jens Astrup for DGI