Fra i dag kører JobPatruljen ud i landet

Fagbevægelsens JobPatrulje møder fra i dag unge fritidsjobbere for at tale med dem om deres rettigheder på arbejdsmarkedet.

København, mandag den 5. juli, 2021: Hundredvis af fagligt aktive tager igen i år ud for at besøge danske virksomheder. Det gør de for at oplyse fritidsjobbere om, hvad deres rettigheder er.

”JobPatruljen udfører et vigtigt stykke oplysningsarbejde. De mange unge på det danske arbejdsmarked skal kende deres rettigheder, så de kan holde til mange års arbejdsliv. Hvis der er arbejdsgivere, der er i tvivl om lovgivningen, så rådgiver JobPatruljen også dem,” fortæller Martin Rasmussen, næstformand i HK Danmark.

Martin Rasmussen har selv mange års erfaring med JobPatruljen, og igen i år tager han med ud for at møde fritidsjobbere på arbejdspladserne.

JobPatruljen talte sidste år med 2.868 unge. Det gav et unikt indblik og viste desværre, at forholdene for unge på arbejdsmarkedet ikke er så gode, som de burde være. Kun 25,8 % af fritidsjobberne har ansættelsesforhold, hvor alle love og regler bliver overholdt. Med andre ord får 74,2 % ikke overholdt deres rettigheder i ansættelsesforholdet.

”Når man som arbejdsgiver ansætter unge fritidsjobbere, har man også et ansvar for at tage dem i hånden og sørge for, at de bliver behandlet som alle andre og får en god start på arbejdsmarkedet,” siger Martin Rasmussen.

Dog er flere forhold forbedrede. Færre unge end tidligere mangler pauser, færre mangler deres retmæssige løn under sygdom, og flere bliver instrueret i at undgå arbejdsskader. Der er dog stadig alt for mange områder, hvor fritidsjobbernes forhold er utilfredsstillende

JobPatruljen kan rådgive hele året – ikke kun i sommerferien

JobPatruljen er en oplysningskampagne, som hver sommer møder de 13-17-årige på deres fritidsjob for at tale om løn, arbejdsforhold og rettigheder på arbejdsmarkedet. Siden JobPatruljen startede for mere end 40 år siden har arbejdsmarkedet ændret sig markant – i flere tilfælde til det positive.

Der er dog stadig alt for mange områder, hvor fritidsjobbernes forhold er utilfredsstillende og derfor kører JobPatruljen igen i år.

JobPatruljen har hele året en rådgivningslinje, hvor unge ringer ind og stiller spørgsmål.

For yderligere oplysninger kontakt venligst kommunikationsrådgiver Anne Gregersen på 28 10 13 84 eller anne.gregersen@hk.dk