Fra handelsskoleelev til klejnsmed – Mattias vinder DI Aalborgs Lærlingepris 2020

Det lå ikke i kortene, at Mattias Pedersen fra Aalborg skulle være klejnsmed. Efter folkeskolen valgte han handelsskolen, hvorefter han ville læse handel og økonomi på universitetet. Et sabbatår endte dog i helt nye planer, og i dag står Mattias som vinder af DI Aalborgs Lærlingepris 2020.

Da Mattias Pedersen blev færdig med handelsgymnasiet, tog han et sabbatår for at tjene nogle penge. Her fik han arbejde hos Bladt Industries. Det skulle bare være for en kort periode, da han skulle videre på universitetet. Men Mattias fik øjnene op for, at der var andre veje at gå. Tiden hos Bladt Industries og gode snakke med familie og værkfører førte til en læreplads som klejnsmed.

- Når jeg står midt på arbejdsgulvet, så kan jeg på ingen måde forestille mig, at jeg skulle på universitet for at læse handel og økonomi. Det her er min hylde og jeg stortrives. Jeg er super taknemmelig over, at jeg fik øjnene op for andre muligheder, siger Mattias Pedersen.

- Det er velfortjent, at Mattias vinder den her pris. Rigtig mange unge vælger gymnasievejen. Men Mattias havde modet til at sadle om, da han opdagede, at han brændte for noget andet. Han er et godt forbillede for andre unge mennesker, siger Henrik Hagens, næstformand for DI Aalborg og adm. direktør hos Hagens Fjedre.

Mattias har i sin læretid været med til alt fra mindre røropgaver til at bygge store transformerstationer til internationale offshore vindprojekter. Og hos Bladt Industries har der fra start været stor tilfredshed med Mattias’ arbejde.

- Mattias er hurtig til at skabe sig et overblik, hvilket gør, at han hurtigt kommer i gang med de opgaver, han bliver stillet overfor. Der er ingen tvivl om, at han er meget vellidt blandt kollegaerne, og det skyldes absolut de unikke kompetencer han besidder. Både fagligt og menneskeligt, siger Michael Madsen Mortensen, svejseinstruktør og lærlingeansvarlig hos Bladt Industries.

Mattias afsluttede sin læretid med en svendeprøve til topkarakter. Derudover fik han et diplom for at være den bedste kammerat på årgangen. I dag er han fastansat i rejseafdelingen hos Bladt Industries, som var hans helt store ønske.

- Jeg kan slet ikke se mig selv andre steder end her hos Bladt Industries – og jeg er så glad for, at der er blevet plads til mig i rejseafdelingen. Tænk at jeg nu får lov til at rejse rundt i hele verden og lave det, jeg brænder for, siger Mattias.

DI Aalborgs Lærlingepris 2020 blev uddelt på Bladt Industries mandag den 31. august 2020.

For yderligere kontakt chefkonsulent Henrik Marcher Larsen på tlf.: +454015 8858 eller e-mail: heml@di.dk