Fra diesel til el: E.ON skal oplade 65 nye elbusser

Buspassagererne på Fyn, Sjælland og Falster kan se frem til nye miljørigtige busser, når Keolis’ busser i Odense, Glostrup, Slagelse, Korsør og Nykøbing Falster bliver til elbusser.

Elbusser kører på strøm og skal lades op, og den del tager energiselskabet E.ON Danmark sig af. E.ON har i forvejen god erfaring med opladning af elbusser fra både København og Sverige. Samtidigt driver og ejer de Danmarks største ladenetværk til elbiler.

Elbusserne erstatter ældre dieselbusser, så der vil være en mærkbar reduktion af CO2-udledning. Men skiftet fra diesel til el gavner også lokalmiljøet, fordi elbusser hverken udleder CO2 eller skadelige partikler, når de kører. Og borgerne slipper for både røg og støj på gadeniveau.

5 depoter sørger for rekordhurtig opladning

Elbusserne skal oplades, og derfor etablerer E.ON fem depoter, hvor busserne bliver ladet op - fx i løbet af natten.

”Keolis lancerer 65 elbusser i almindelig drift. Det er rigtig godt nyt for den grønne omstilling af transporten, og når vi får kollektiv transport over på el, kommer det rigtig mange mennesker til gavn. Busserne bliver ladet op med en effekt på 5,485 MW, hvilket er historisk højt og sikrer en stabil busdrift,” siger Pär Möller, Head of E.ON eMobility Nordic.

Stor CO2-gevinst når transporten stiller om til el

Danmark står overfor at skulle reducere vores CO2-udledning med 70 % i 2030 (i forhold til 1999). Omstilling af transport til el eller biogas er centralt for reduktionen, fordi transporten står for cirka en fjerdedel af Danmarks samlede udledning.

Den kollektive transport skal væk fra fossile brændsler, og det tager Keolis godt fat i med 65 nye elbusser.

Vi glæder os til at få de nye miljørigtige busser i drift. Det er til gavn for både miljøet og vores passagerer. Hos Keolis er pålidelighed helt afgørende, og vi er overbeviste om, at E.ON kan understøtte vores drift på dette punkt,” siger Peter Lanng Nielsen, der er CEO for Keolis.

De første busser sættes i drift i Odense den 19. april 2021. Herefter følger Slagelse, Glostrup, Korsør og Nykøbing Falster, så alle linjer kører på el inden sommeren 2021.

Fakta

• De nye ladedepoter til elbusserne etableres af E.ON i samarbejde med GodEnergi.
  • Busserne har et 422 kWh batteri, og ladning kommer til at foregå med CCS2 kabler. Den installerede effekt ender på 5,485 MW, hvilket er et historisk stort skridt i retningen af en grønnere transport. En bus kan lades op på cirka tre timer.
  • Alle elbusserne forventes driftsklare i løbet af forår og sommer 2021.
  • De første busser, kører i Odense fra den 19. april 2021.
  • Busserne skal køre i Odense, Glostrup, Slagelse, Korsør og Nykøbing Falster og erstatter gamle dieselbusser.

Yderlige information

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncerner med 50 millioner kunder og 78.000 medarbejdere (2020). Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den foretrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger. Derfor har vi investeret massivt i udviklingen af grønne og innovative energiløsninger; fra at forsyne persontransporten med strøm til udviklingen af nogle af Danmarks største og mest effektive biogasanlæg. Vi driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor, og driver ligeledes tre biogastankstationer i partnerskab med OK samt fire biogasanlæg sammen med lokale partnere. E.ON sælger og rådgiver om el, gas, varme og energieffektivisering og ejer og drifter cirka 16 lokale kraftvarmeværker og fem fjernvarmeværker.

Nordens største taxi-ladehub skal udfase diesel-taxien i København11.5.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største ladeoperatør E.ON og taxiselskabet Dantaxi åbner den 11. maj kl. 16:00 Nordens største taxi-ladehub: Danhub – Powered by E.ON. Her kan op til 400 taxier oplade i døgnet, og det dækker en stor del af hovedstadens nuværende behov. Danhub giver københavnerne nemmere adgang til el-taxier, og de nye lademuligheder er et stort skridt i retning af en udfasning af Københavns cirka 1.700 diesel-taxier allerede i 2025.