Fra analog til digital tidsalder i Sundhøj Energihus

En donation på 28.000 kr. fra Andelskassen kombineret med InterAktivs ekspertise giver GO2Green-partnerne et ansigtsløft.

GO2Greens grønne demonstrationshus, Sundhøj Energihus på Eskærvej 73 på Tåsinge, eksisterer ene og alene i kraft af de beløb, det inventar og den arbejdskraft, som GO2Greens partnere løbende har doneret. Investeringen kommer selvsamme partnere til gode, da de til gengæld får et udstillingsvindue uden lige.

Der er sket en opgradering af disse udstillingsfaciliteter med den seneste donation fra GO2Green-partneren, Andelskassen, og med assistance fra InterAktiv, som ligeledes er partner i foreningen og som konsulent har leveret ideelle, brugervenlige skærmløsninger.

Projektleder i GO2Green, Niels Christian Nielsen, udtrykker sin taknemmelighed over donationen. Han forklarer: ”Hidtil har vi måttet nøjes med roll-ups, skilte og andet trykt materiale, og når nye partnere er kommet ind i foreningen, har vi været nødt til at trykke nyt og kassere det gamle. Med de tre informationsskærme, som nu findes i huset, er dette problem løst, og ikke nok med det; nu kan vi også præsentere vores partnere på den professionelle facon, de fortjener. Hvis en partner låner huset fx til produktpræsentation for potentielle kunder, kan vedkommende i et snuptag præsentere sit eget skræddersyede materiale på skærmene via USB-stik. Det er der virkelig mange muligheder i, og det gælder naturligvis også i undervisningssammenhæng”.

Rom blev som bekendt ikke bygget på en dag, og ligesådan er det med Sundhøj Energihus. Det er der faktisk en mening med. Huset skal aldrig blive færdigt, men være under konstant udvikling, efterhånden som nye løsninger og teknologier vinder frem. Huset er et helt almindeligt rødstenshus fra 1958, og det skal det blive ved med at være. Når man har lavet grønne demo-huse andre steder, er der opført toptunede, CO2-neutrale nybyggerier. Det kan være svært at forholde sig til for den gennemsnitlige boligejer, som bare er interesseret i at finde en energibesparende løsning til sit eksisterende hus. I Energihuset på Tåsinge kan man få håndgribelig inspiration og opleve forskellige løsninger i drift.

En GO2Green-partner, som flittigt gør brug af huset, er Andelskassen, som altså har doneret de 28.000 kr. til informationsskærmene. Privatkundechef Jørn Hjalmar Andersen fortæller: ”Det giver god mening for os at være med i det grønne fællesskab i GO2Green og at bidrage til faciliteterne i Sundhøj Energihus. I Energihuset holder vi uformelle kundemøder i en hjemlig atmosfære, hvor vi sammen kan finde grønne og økonomisk bæredygtige løsninger”.

Pengene fra Andelskassen stammer fra bankens såkaldte lokallånspulje. Lokallånspuljen er et initiativ, hvor Andelskassen lægger 1.000 kr. i en pulje, hver gang en kunde optager et lokallån til fx bolig eller bil. En gang om året bliver midlerne uddelt til gode, lokale formål som altså i dette tilfælde Sundhøj Energihus.

For yderligere information, kontakt venligst: Tine Martlev Pallesen, kommunikationschef i Danske Andelskassers Bank, på telefon 87 99 30 33 / 23 72 55 70 eller pr. mail tmp@dabank.dk.

Fakta om GO2Green
Der er pt. 54 partnere i GO2Green. Blandt partnerne finder man bl.a. håndværkere, leverandører, forsyningsselskaber, pengeinstitutter, uddannelsesinstitutioner samt en bred vifte af liberale erhverv. Som partner i GO2Green kan man benytte Sundhøj Energihus bl.a. til fremvisning af produkter og services og til afholdelse af møder med meget mere. GO2Green kan kontaktes på info@go2green.dk eller tlf. 20 47 96 38.

John Henrik Fryd ny erhvervskundechef i Andelskassen i Randers15.4.2019 12:56:36 CESTPressemeddelelse

54-årige John Henrik Fryd er ny erhvervskundechef i Andelskassens rådgivningscenter i Randers. Han kommer fra en stilling som erhvervsrådgiver i Vestjysk Bank i Randers, hvor han var ansat i 12 ½ år, og han har tidligere boet 18 år i udlandet, senest 14 år på Taiwan. John Henrik Fryd bor i Romalt og er gift med Sigrun, og det har han været i snart 28 år. Sammen har de fem børn, hvoraf de to yngste er adopteret fra Taiwan. ”Andelskassen er en stærk og sund bank med værdier, som tiltaler mig. Jeg brænder for at skabe vækst og udvikling lokalt, hvilket er noget af det, Andelskassen er sat i verden for, og jeg glæder mig til at gøre mit til, at Andelskassen bliver en endnu mere kendt og attraktiv spiller i Randers, når det gælder om at skabe holdbare finansielle løsninger for små og mellemstore virksomheder. For mig handler det i høj grad om at være med til at opfylde mål og drømme og se mulighederne hos de mange spændende virksomheder, der findes i Randers.” I fritiden går John Henrik Fry

Andelskassens Lokallånspulje støtter Kvie Sø Efterskole med 44.000 kr.11.4.2019 11:31:45 CESTPressemeddelelse

Andelskassen i Varde har valgt at donere 44.000 kr. fra bankens Lokallånspulje til Kvie Sø Efterskole i Ansager. Begrundelsen er, at efterskolen er et unikt initiativ, der vil gøre en positiv forskel for en masse unge mennesker med særlige behov og deres forældre. Samtidig er Kvie Sø Efterskole med til at skabe nye, lokale arbejdspladser og gøre Skovlund Ansager til et bedre sted at bo, og det vil Andelskassen gerne være med til at støtte op omkring.

Danske Andelskassers Bank: Salg af Sparinvest Holdings SE vil styrke vores kapitalgrundlag betydeligt og forbedre mulighederne for at gennemføre vækststrategi1.3.2019 09:59:00 CETPressemeddelelse

Ejerkredsen bag Sparinvest Holdings SE (”Sparinvest”) har dags dato indgået en betinget aftale med Nykredit om salg af 75 % af aktierne i Sparinvest. Aftalen er betinget af udfaldet af en igangværende due diligence-proces samt myndighedsgodkendelser og godkendelse på Sparinvests kommende generalforsamling. Danske Andelskassers Bank ejer i dag 13,8 % af aktierne i Sparinvest. Hvis den betingede købsaftale gennemføres, vil det derfor medføre en væsentlig styrkelse af bankens kapitalgrundlag i 2019, idet bankens kapitalprocent med udgangspunkt i opgørelsen ultimo 2018 vil blive forbedret med 3,4 procentpoint. Dette er samtidig med til at sikre, at Danske Andelskassers Bank har mulighed for at betale udbytte til bankens aktionærer i de kommende år. Ved gennemførelse af salget vil Danske Andelskassers Bank kunne indtægtsføre en ekstraordinær skattefri indtægt på ca. 161 mio. kr. og en udbyttebetaling på ca. 21 mio. kr. efter skat. Salget vil medføre et fald i de fremtidige indtægter relater