Fra analog til digital tidsalder i Sundhøj Energihus

En donation på 28.000 kr. fra Andelskassen kombineret med InterAktivs ekspertise giver GO2Green-partnerne et ansigtsløft.

GO2Greens grønne demonstrationshus, Sundhøj Energihus på Eskærvej 73 på Tåsinge, eksisterer ene og alene i kraft af de beløb, det inventar og den arbejdskraft, som GO2Greens partnere løbende har doneret. Investeringen kommer selvsamme partnere til gode, da de til gengæld får et udstillingsvindue uden lige.

Der er sket en opgradering af disse udstillingsfaciliteter med den seneste donation fra GO2Green-partneren, Andelskassen, og med assistance fra InterAktiv, som ligeledes er partner i foreningen og som konsulent har leveret ideelle, brugervenlige skærmløsninger.

Projektleder i GO2Green, Niels Christian Nielsen, udtrykker sin taknemmelighed over donationen. Han forklarer: ”Hidtil har vi måttet nøjes med roll-ups, skilte og andet trykt materiale, og når nye partnere er kommet ind i foreningen, har vi været nødt til at trykke nyt og kassere det gamle. Med de tre informationsskærme, som nu findes i huset, er dette problem løst, og ikke nok med det; nu kan vi også præsentere vores partnere på den professionelle facon, de fortjener. Hvis en partner låner huset fx til produktpræsentation for potentielle kunder, kan vedkommende i et snuptag præsentere sit eget skræddersyede materiale på skærmene via USB-stik. Det er der virkelig mange muligheder i, og det gælder naturligvis også i undervisningssammenhæng”.

Rom blev som bekendt ikke bygget på en dag, og ligesådan er det med Sundhøj Energihus. Det er der faktisk en mening med. Huset skal aldrig blive færdigt, men være under konstant udvikling, efterhånden som nye løsninger og teknologier vinder frem. Huset er et helt almindeligt rødstenshus fra 1958, og det skal det blive ved med at være. Når man har lavet grønne demo-huse andre steder, er der opført toptunede, CO2-neutrale nybyggerier. Det kan være svært at forholde sig til for den gennemsnitlige boligejer, som bare er interesseret i at finde en energibesparende løsning til sit eksisterende hus. I Energihuset på Tåsinge kan man få håndgribelig inspiration og opleve forskellige løsninger i drift.

En GO2Green-partner, som flittigt gør brug af huset, er Andelskassen, som altså har doneret de 28.000 kr. til informationsskærmene. Privatkundechef Jørn Hjalmar Andersen fortæller: ”Det giver god mening for os at være med i det grønne fællesskab i GO2Green og at bidrage til faciliteterne i Sundhøj Energihus. I Energihuset holder vi uformelle kundemøder i en hjemlig atmosfære, hvor vi sammen kan finde grønne og økonomisk bæredygtige løsninger”.

Pengene fra Andelskassen stammer fra bankens såkaldte lokallånspulje. Lokallånspuljen er et initiativ, hvor Andelskassen lægger 1.000 kr. i en pulje, hver gang en kunde optager et lokallån til fx bolig eller bil. En gang om året bliver midlerne uddelt til gode, lokale formål som altså i dette tilfælde Sundhøj Energihus.

For yderligere information, kontakt venligst: Tine Martlev Pallesen, kommunikationschef i Danske Andelskassers Bank, på telefon 87 99 30 33 / 23 72 55 70 eller pr. mail tmp@dabank.dk.

Fakta om GO2Green
Der er pt. 54 partnere i GO2Green. Blandt partnerne finder man bl.a. håndværkere, leverandører, forsyningsselskaber, pengeinstitutter, uddannelsesinstitutioner samt en bred vifte af liberale erhverv. Som partner i GO2Green kan man benytte Sundhøj Energihus bl.a. til fremvisning af produkter og services og til afholdelse af møder med meget mere. GO2Green kan kontaktes på info@go2green.dk eller tlf. 20 47 96 38.

Andelskassen giver tilskud til Skelund Lokalhistoriske Arkiv12.7.2018 11:28pressemeddelelse

Med økonomisk støtte fra blandt andre Andelskassen i Hobro har Skelund Lokalhistoriske Arkiv fået nyt tag, og arkivets store samling af gamle billeder og andre historiske genstande kan nu igen opbevares i tørvejr i mange år fremover. ”Det gamle tag på bygningen var utæt, og da vi i sagens natur har meget uerstatteligt materiale i huset, var et nyt tag hårdt tiltrængt. Vi er derfor meget glade for tilskuddet på 2.000 kr. fra Andelskassen, det varmer godt til en lille forening som os,” siger Vibeke Pedersen, der er arkivleder i Skelund Lokalhistoriske Arkiv. For Camilla Fisker, der er filialdirektør i Andelskassen i Hobro, er det vigtigt at bevare lokalområdets historie og i det hele taget at bakke op om lokalområdet: ”Sædvanligvis støtter vi i Andelskassen initiativer, der er med til at skabe vækst og udvikling i vores markedsområder nu og i fremtiden, men jeg er helt klart af den overbevisning, at det samtidig er vigtigt at bevare de mange lokalhistoriske arkiver, der ligger rundt omkr

Danske Andelskassers Bank gør klar til at sætte endeligt punktum for kapitalplan24.5.2018 09:00pressemeddelelse

Danske Andelskassers Bank, som i daglig tale er bedre kendt under navnet Andelskassen, kommer i disse dage ud med den ene gode nyhed efter den anden. Efter at banken den 23. maj offentliggjorde et flot 1. kvartalsregnskab, har banken nu meddelt, at den gør klar til at lave en obligationsudstedelse med Nykredit Bank A/S som arrangør og bookrunner. Det indkomne beløb skal dels bruges til at restindfri bankens hybride statslån og dels til at styrke bankens kapitalgrundlag. Dermed kan Danske Andelskassers Bank endelig sætte punktum for den kapitalplan, den har arbejdet målrettet med i årevis.