Avivir ApS

Fra Aloe vera til Baobab: Jesper henter helende planter til danskerne

På en rejse til Australien opdagede han Aloe vera planten, og siden da har det været hans livsmission at vise danskerne dens helende effekter. Nu har iværksætter, globetrotter og planteentusiast Jesper Hummeluhr gjort et nyt plantefund i Afrika.
Jesper Hummeluhr med Aloe vera planten – som han for 30 år siden gjorde til sin livsmission at introducere danskerne for. Foto: Privat

Vindueskarmene i Jesper Hummeluhrs hjem har altid været fyldt med planter fra hele verden. Det samme har hans hjerte. Den 60-årige sjællænder, der oprindeligt er bankuddannet og senere har arbejdet som illustrator, har nemlig gjort planterne til sit livsværk.

— Jeg har altid godt kunnet lide at samle små stiklinger med hjem, når jeg har rejst. Men så opdagede jeg, at den Aloe vera plante, jeg havde stående, faktisk havde fantastiske helende egenskaber. Det var slet ikke noget, man kendte til herhjemme dengang, siger han.

Fascinationen af Aloe vera planten og dens virkning blev starten på Jespers planteeventyr, og få år senere var Jesper den første producent af Aloe vera-produkter på det danske marked med firmaet Avivir.

Afrikanske Baobabtræer er ny mission

Det er nu 30 år siden. Men Jespers fascination af planter har holdt ved, og derfor har han sideløbende ledt efter andre planter med lige så stor virkning som Aloe vera planten. Det har han nu fundet. Denne gang er det de afrikanske Baobabtræer, som Jesper og hustruen Susan, der også er partner i firmaet, har gjort til deres mission at introducere danskerne for.

— Den olie, der kan udvindes fra Baobabtræerne, er mere effektiv som hudpleje end nogen anden olie, vi kender til. Med det samme, vi prøvede den, vidste vi bare, at det her skulle alle andre også have gavn af, siger Jesper Hummeluhr om olien, der har dokumenteret effekt for blandt andet at kunne reducere rødme og øge hudens elasticitet.

De vildtvoksende Baobabtræerne sætter frugter en gang om året, som indsamles af indbyggere fra 42 lokale landsbyer i Senegal. For Hummeluhr-parret har det været vigtigt, at det foregår under ordentlige forhold.

— Arbejdsforholdene skal selvfølgelig være i orden, og det har for eksempel været afgørende for os, at kvinder og mænd får det samme i løn. Derudover er produktionen selvfølgelig også bæredygtig, så vi ikke skader naturen, siger Jesper Hummeluhr.

Store kæder med på vognen

Jesper Hummeluhr oplever, at de fleste i dag kender til Aloe vera planten og dens virkning, og han regner med, at det samme vil ske med Baobabolien. Kæmpekæder som Matas og Helsam har allerede købt ind på ideen, og Avivirs Baobabolie vandt i foråret prisen som Årets Skønhedsprodukt ved Danish Health and Science Award 2018.

— Da jeg i starten introducerede folk for Aloe vera, blev jeg altid mødt med ”aloe-hvad?”. I dag ved alle vist, hvad det er. Jeg tror, det samme kommer til at ske, når folk først mærker den følelse, Baobabolien giver, siger Jesper Hummeluhr, der indtil videre har sat jagten på den næste plante i bero.

— Lige nu vil vi fokusere på, hvordan vi kan bruge Baobab på forskellige måder. Men vi holder da stadig øje, for det her er helt sikkert ikke det sidste, vi har set af planter i hudpleje.

Jesper Hummeluhr
Direktør, Avivir
jh@aloevera.dk

Billeder

Download
Både i vindueskarmen derhjemme og på kontoret fylder planter fra hele verden. ”Jeg har altid godt kunnet lide at samle små stiklinger med hjem,” siger Jesper Hummeluhr. Foto: Privat
Download
I 1995 opgav Jesper Hummeluhr jobbet som tegner for at satse fuldt ud på plantedrømmen. Foto: Privat
Download
Jesper og hustruen Susan sammen med de lokale producenter af Baobab olien fra Senegal. Foto: Privat
Download
De afrikanske Baobabtræer, der giver frugter én gang om året, kan blive flere tusind år gamle. Foto: Privat
Download
For Jesper og Susan Hummeluhr er det afgørende, at indsamlingen af Baobabtræernes frugter ikke skader træerne. Foto: Privat

Information om Avivir ApS

Avivir ApS
Vangedevej 225, st. tv.
2870 Dyssegård

39 69 08 14http://avivir.dk/

Avivir producerer hud- og hårplejeprodukter med aloevera og baobabolie af højeste kvalitet. Produkterne har vundet flere skønhedspriser, og forhandles i både Matas og Helsam. Læs mere om Avivir her.

Følg pressemeddelelser fra Avivir ApS

Flere pressemeddelelser fra Avivir ApS