Fra Aalborg til Austin: Google-partner MapsPeople accelererer international vækst med 15 mio. kr. fra Vækstfonden

Den fremadstormende it-virksomhed MapsPeople har indgået en aftale med Vækstfonden om en kapitalindsprøjtning på 15 millioner kroner. Virksomheden, der har kontorer i Nordjylland og København, er på 3 år vækstet med 255 % og har ansat 20 nye medarbejdere. Med den friske kapital gør MapsPeople nu klar til ekspansion på det amerikanske marked.

Jonas Berntsen, CCO (tv.) og Michael Gram, CEO, fra MapsPeople

Ekspansion i USA
Kerneproduktet, MapsIndoors, er en indendørs navigationsløsning, der allerede har vundet indpas hos flere amerikanske virksomheder. Senest hos Kohl’s, Gartner og Google. Med investeringen fra Vækstfonden på plads, bliver der for alvor mulighed for at rulle ud på det amerikanske marked.

“Vi opretter kontor i Austin og begynder at sætte vores amerikanske team. Vi tror på en fysisk tilstedeværelse og koncentreret indsats, når vi for alvor skal have hul på den del af markedet,” udtaler CCO i MapsPeople, Jonas Berntsen.

At få kapital via Vækstfonden til at understøtte vækstplanerne har givet fornyede kræfter og yderligere tro på visionen om at være virksomheden bag verdens bedste indendørs navigationsløsning. Udover at indtage nye markeder skal der også fokuseres på udvikling af produktet, så man kan være med i front og skabe de nye tendenser.

Markedet for indendørs navigation er i kraftig vækst, og MapsPeople glæder sig over den positive udvikling.

“Aftalen med Vækstfonden gør, at vi får top-kvalificeret sparring og kan sætte ekstra fart på planerne, tage en del af det amerikanske marked for indendørs navigation og samtidig udvikle kommende generationer af vores kerneprodukt. Vi forventer os meget af 2018,” udtaler CEO i MapsPeople, Michael Gram.

Ny kapital fra Vækstfonden
Den friske kapital til MapsPeoples videre vækst er en kombination af egenkapitalinvestering fra Vækstfonden samt lånefinansiering fra henholdsvis Nordjyske Bank og Vækstfonden. Lars Rønn, der er partner i Vækstfondens afdeling for direkte investeringer, VF Venture, ser frem til, at pengene kan være med til at accelerere MapsPeoples internationale ekspansion.

”MapsPeople har set en oplagt forretningsmulighed og udviklet en unik teknologi til et marked, der uden tvivl vil være voksende i de kommende år. Potentialet i indendørs navigation er stort, og virksomheden har allerede vist en flot vækst. Med stemplet som certificeret Google-partner er de godt rustet til for alvor at byde sig til på det amerikanske marked, og de første aftaler viser, at både interessen og behovet er der,” siger Lars Rønn.

For yderligere information, kontakt:

• Michael Gram, CEO i MapsPeople, telefon 5374 0900 eller e-mail mg@mapspeople.com
  • Lars Rønn, partner i VF Venture, Vækstfonden, telefon 2080 0550 eller e-mail lro@vf.dk

Om MapsPeople
Mapspeople har rødder tilbage til 1897 og trykte oprindeligt landkort, og Michael Gram har været direktør for virksomheden siden 1997. Selskabet blev Google Partner i 2009 og er i dag den eneste nordiske Premier Partner ud af i alt 30 på verdensplan. MapsPeople sælger Google-licenser og virksomhedens eget produkt Mapsindoors.
Læs mere på www.mapspeople.com

Om Vækstfonden
Vækstfonden er statens finansieringsfond, som medvirker til at skabe flere vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 6.600 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 20 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. Vækstfondens afdeling for direkte investeringer, VF Venture, investerer årligt i ca. 10 selskaber.
Læs mere på www.vf.dk

Jonas Berntsen, CCO (tv.) og Michael Gram, CEO, fra MapsPeople
Michael Gram, CEO i MapsPeople
Jonas Berntsen, CCO i MapsPeople
Kontormiljø hos MapsPeople

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.300 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 22,5 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2017 tilsammen mere end 63.500 ansatte.

Fordobling af kapital i business angel matching fonden European Angel Fund Denmark (EAF DK): 800 mio. kr. til investering i danske virksomheder3.10.2018 10:37pressemeddelelse

Investor Torben Frigaard Rasmussen har som en af fire engle indgået samarbejdsaftale med business angel matching fonden, som Vækstfonden og Den Europæiske Investeringsfond står bag. Nu fordobler Vækstfonden sit engagement i fonden, og dermed kan danske startup- og vækstvirksomheder se frem til samlet 800 mio. kr. i investeringer via samarbejdet.