F&P: Tiltrængt reform af arbejdsskadeområdet skal sikre kortere ventetider og en hurtigere vej tilbage i job

Regeringen har netop indgået en bred politisk aftale om arbejdsskadeområdet. Forsikrings- og pensionsbranchen glæder sig over aftalen, som kan sikre en hurtigere sagsbehandling og bedre fastholdelse af borgere, der bliver ramt af en ulykke.

Med aftalen får selvforsørgelse og tilknytning til arbejdsmarkedet en særskilt formålsparagraf i loven om arbejdsskade. Det glæder F&P, som peger på, at bedre fastholdelse både er til stor gavn for den enkelte borger, som rammes af en ulykke, og for samfundet.

- Det er en virkelig god aftale, som sikrer et langt større fokus på at få personer, der har været udsat for en arbejdsskade, godt tilbage i job siger underdirektør Karina Ransby.

- Vi véd, at det har fantastisk stor betydning for en den enkeltes trivsel og økonomi, at man kommer bedst og hurtigst muligt tilbage i job. Og i en tid, hvor der overalt er brug for flere hænder og hoveder, er det i dén grad også til gavn for samfundet og økonomien, siger Karina Ransby.

Aftalen lægger op til, at der skal nedsættes en arbejdsgruppe, som skal se på, hvordan man kan øge koordineringen blandt de involverede aktører i at få fastholdt arbejdsskaderamte.

- Det har længe været et stort ønske i branchen, at vi får en bedre koordinering af indsatsen. Mange forsikringsselskaber har en særlig fastholdelsesindsats, men de oplever ofte, at der mangler koordination med kommuner, fagbevægelse og virksomheder. Forskning viser, at en samlet og koordineret indsats øger sandsynligheden for, at de skaderamte kommer tilbage i job. Vi håber, at også branchens gode erfaringer med fastholdelse vil komme i spil, siger Karina Ransby.

Aftalen lægger også op til, at sagsbehandlingstiden skal forkortes. Og det er der i den grad brug for, mener F&P.

- Vi har desværre set, at sagsbehandlingstiderne er steget de senere år, blandt andet på grund af mange anmeldelser af covid-19 sager og implementering af et nyt sagsbehandlingssystem. Derfor giver det rigtig god mening, at forsikringsselskaber i en prøveperiode får mulighed for at stå for anerkendelse af arbejdsulykker, for selskaberne har en stor erfaring og kompetence med tilsvarende sagsbehandling, siger Karina Ransby og fortsætter:

- Selskaberne har stor erfaring i behandling af ulykkessager, når ulykken sker i fritiden og vil kunne gøre brug af den store viden, de har herfra, så borgerne fortsat kan opleve en sagsbehandling af høj kvalitet - og gerne hurtigere end i dag, siger Karina Ransby.

Aftalen forpligter også AES til at videregive oplysninger om socialt bedrageri og sort arbejde til rette myndigheder.

- Det er godt, at der også kommer et øget fokus på svindel. Borgere, der forsøger at snyde med ydelser og erstatninger, rammer hele fællesskabet og øger både skatten og præmierne til forsikringer for alle, siger Karina Ransby.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring17.11.2022 10:49:43 CET | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis man ikke holder huset tilstrækkeligt opvarmet? Hvad man skal tænke over, hvis man oplader fx telefon om natten? Og hvordan ejerskifteforsikringen dækker, hvis man opdager en skade, mens man er i gang med at renovere?

Ny fremskrivning: Brug for 32.000 flere plejeansatte i 203017.11.2022 08:17:17 CET | Pressemeddelelse

Mens partierne i regeringsforhandlingerne drøfter et muligt mål om at hæve arbejdsudbuddet med i alt 50.000 personer, så viser en ny fremskrivning fra Forsikrings- og pensionsbranchen, at der alene i plejesektoren bliver brug for 32.000 flere plejeansatte i 2030, hvis de plejekrævende ældre skal have samme hjælp som i dag, og hjælpen løses på samme måde som i dag. Det skyldes, at der bliver markant flere plejekrævende ældre i de kommende år.