F&P: Regeringens klimaudspil er først skridt til en klimakøreplan for Danmark

Klimarådet peger i sin statusrapport på vigtigheden af planer for omstilling og konkrete virkemidler, hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling. I den sammenhæng varsler regeringen, at den vil komme med 24 konkrete initiativer. F&P peger på at en konkret plan vil have den fordel, at den vil bidrage til at tiltrække de penge og investeringer til klimakampen, der er nødvendige for at Danmark forbliver foregangsland på klimaet.

Klimarådet har i dag fremlagt sin statusrapport 2021 på Danmarks nationale og globale klimaindsats. Rapporten viser, at der stadig et reduktionsbehov på ca. 10 mio. ton CO2e i 2030. Det kræver – meget - store investeringer for at nå i mål. Klimarådet anbefaler, at der bliver skabt klarhed over de grønne projekter hurtigst muligt for at undgå flaskehalse og forsinkelser. F&P mener, at regeringens udspil kan blive det første vigtige skridt til en langsigtet og konkret klimakøreplan for Danmark.

- Jo større klarhed om de kommende grønne investeringer i Danmark, jo bedste mulighed har vi for at realisere store og vigtige grønne projekter som havvindmøller, PtX-anlæg og enerigøer. Vi har allerede nu brug for konkrete planer for udbygningen af de grønne investeringer. Det håber vi, at regeringen vil gå i dialog med os om, siger Kent Damsgaard, adm. direktør i F&P.

Køreplanen fremhæver blandt andet, at der potentielt kan skabes en meget stor reduktion af CO2 gennem PtX-teknologier på tværs af brancher.

Den danske pensionsbranche har investeret for 248 mia. kr. i grønne teknologier, vindmøller og virksomheder, der producerer grøn strøm. I alt 87 mia. kr. er investeret i Danmark. Det beløb vil pensionssektoren gerne øge, hvis rammerne er rigtige – og kendte.

- Vi er glade for, at regeringen melder ud, at der nu kommer konkrete planer for de grønne projekter. Det kan blive startskuddet til en klimakøreplan, hvor vi også får sat prisskiltene på de store investeringer, vi står over for. Hver dansker har i snit over 30.000 kr. investeret gennem sin pensionsopsparing i danske grønne virksomheder, vindmøller og andre grønne projekter. Det beløb kan godt vokse betydeligt, hvis der bliver sat en klar plan og de rette virkemidler og rammevilkår falder på plads hurtigt. Vi anerkender regeringens ambition, men kan godt være bekymret for om planerne kommer hurtigt nok, siger Kent Damsgaard.

Den grønne omstilling skal tænkes langsigtet, fordi der ofte både skal falde lovgivning og regulering på plads, rejses finansiering og dernæst går selve arbejdet med de grønne anlæg først i gang.

- Vi ser et kæmpe potentiale i den grønne omstilling, som også kan komme erhvervslivet og dermed den enkelte dansker til gode i form af vækst og arbejdspladser. Den udvikling mener vi, at vi kan være med til at understøtte fra forsikrings- og pensionsbranchen, siger Kent Damsgaard.

Nicolai Schacke, 24 24 04 02 / nis@forsikringogpension.dk

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

F&P: Radikales forslag om fremrykket pensionsbeskatning vil skabe usikkerhed og svække fremtidig finansiering til velfærd26.10.2021 08:10:55 CEST | Pressemeddelelse

Den grønne omstilling kræver omfattende investeringer i nye løsninger og ny teknologi, og den danske pensionsbranche leverer et massivt bidrag til at løfte den opgave – både Danmark og resten af verden. Alene det seneste år har pensionsbranchen investeret 72 mia. kroner i den grønne omstilling. Derfor er Radikales forslag om at fremrykke skat på danskernes kapitalpensioner for at skabe en grøn fond både unødvendigt og skadeligt for tilliden til pensionssystemet, mener F&P.