F&P om 2030-plan: Danmarks problemer kan ikke løses med statskassen alene

Regeringens 2030-plan rummer vigtige prioriteringer af sikkerhed, klima, energi og velfærd. Men planen understreger, at råderummet i Danmarks offentlige økonomi er så begrænset, at behovet for samarbejde på tværs af den offentlige og private sektor ifølge F&P er større end måske nogensinde før.

- Regeringens 2030-plan viser med al tydelighed, at riget fattes penge, og samtidig har vi akut behov for at få løst Danmarks langsigtede udfordringer med vores klima og energiforsyning, vores velfærd og sikkerhed. Det kan umuligt løses med statskassen alene. Der er brug for, at regeringen og staten tænker i brede og fælles løsninger – sammen med de mange private aktører, som står klar, siger adm. direktør Kent Damsgaard, F&P.

Han understreger, at der i høj grad er private penge til stede til at investere i klima og energi. Men de kan kun komme i spil, hvis de grønne projekter langt hurtigere bliver behandlet og eksekveret.

- Pengene og viljen i fx de danske pensionsselskaber til at investere i grønne projekter er tydeligt til stede. Men der er behov for, at det offentlige bliver langt, langt hurtigere til at beslutte og eksekvere grønne projekter. Alt for mange projekter udskydes eller sagsbehandles for langsomt af forskellige myndigheder. Der er for mange gode, grønne investeringer, som får lov at samle støv, siger Kent Damsgaard.

Han opfordrer samtidig til et tæt samarbejde om at prioritere og nytænke velfærden på ældre- og sundhedsområdet.

- Både i pensions- og forsikringsselskaberne er der en massiv vilje og investeringskraft til at bidrage til at løse de voksende problemer, som er på ældre og sundhedsområdet. Vi kan gøre en stor forskel ved at bygge oven på og supplere den offentlige kernevelfærd, og jeg håber virkelig, at regeringen og Folketinget vil invitere både vores branche og andre velfærdsaktører til at finde de løsninger, der skal til for at langtidssikre velfærden. Der er behov for at finde nye måder at organisere og løse opgaverne på, siger Kent Damsgaard.

Regeringen peger i sin plan på et potentiale for at øge beskæftigelsen blandt seniorer med 7.500 personer. Det potentiale vil F&P gerne være med til at realisere.

- Seniorerne har igennem de senere år udgjort en imponerende del af løftet i beskæftigelsen, fordi rigtig mange danskere kan og vil blive i job efter pensionsalderen. Der ligger stadigvæk et potentiale ved især at finde en god og fleksibel overgang mellem job og pension. Det vil vi fra F&P’s side meget gerne bidrage med løsningerne til at indfri, siger Kent Damsgaard

Kontakt Forsikring & Pension
Nicolai Schacke / 24 24 04 02 / nis@fogp.dk

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring17.11.2022 10:49:43 CET | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis man ikke holder huset tilstrækkeligt opvarmet? Hvad man skal tænke over, hvis man oplader fx telefon om natten? Og hvordan ejerskifteforsikringen dækker, hvis man opdager en skade, mens man er i gang med at renovere?

Ny fremskrivning: Brug for 32.000 flere plejeansatte i 203017.11.2022 08:17:17 CET | Pressemeddelelse

Mens partierne i regeringsforhandlingerne drøfter et muligt mål om at hæve arbejdsudbuddet med i alt 50.000 personer, så viser en ny fremskrivning fra Forsikrings- og pensionsbranchen, at der alene i plejesektoren bliver brug for 32.000 flere plejeansatte i 2030, hvis de plejekrævende ældre skal have samme hjælp som i dag, og hjælpen løses på samme måde som i dag. Det skyldes, at der bliver markant flere plejekrævende ældre i de kommende år.