F&P jubler over nyt Folketingsudvalg for digitalisering

I dag får Folketinget et Digitaliseringsudvalg! Sammen med den nyudnævnte minister for digitalisering er det et vigtigt skridt for digitaliseringen af Danmark, lyder det fra forsikrings- og pensionsbranche.

Digitalisering er et område, der har været svært at omfavne, da det går på tværs af fagområder, myndighedsområder og ordførerskaber.

- Digitalisering er en tværgående disciplin. Men vi har manglet et samlet ansvar for den danske digitale linje. Derfor hilser vi det velkomment, at vi nu får både en digitaliseringsminister og et nyt digitaliseringsudvalg i Folketinget, lyder det fra Thomas Brenøe, vicedirektør i brancheforeningen F&P.

Danmark er førende i verden, når det handler om en digitaliseret hverdag, og skal vi forsat have succes, så skal der placeres et overordnet ansvar, som garanterer, at de digitale løsninger skaber værdi for borgerne og virksomhederne.

- Vi håber, at udvalget kan hjælpe med at sikre, at myndighederne ikke kun har fokus på effektiviseringsgevinsterne inden for det offentlige, da der tidligere har været en tendens til det, siger Thomas Brenøe.

Samtidig håber F&P, at udvalget kan bidrage til at gøre op med digital silotænkning og sikre, at den offentlige digitalisering ikke slutter ved kanten af den offentlige sektor. I de tilfælde, hvor borgernes digitale rejse går på tværs af offentlige og private aktører, er der behov for bedre digital sammenhæng. Det går ud over borgerne, når det ikke fungerer optimalt.

- Det er oplagt, at udvalget bliver inddraget i mandaterne, når Danmark skal forhandle om EU-reguleringen på det digitale område. De fremtidige digitaliseringstiltag bliver i høj grad fastlagt i Bruxelles - eksempelvis den kommende regulering af kunstig intelligens og EU’s data-forordning, som får enorm betydning for den digitale udvikling i Danmark, fortæller Thomas Brenøe.

- Vi glæder os til samarbejdet med Marie Bjerre som ny digitaliseringsminister og minister for ligestilling og det kommende nye udvalg. At udvalget er blevet en realitet, skyldes i høj grad Lisbeth Bech-Nielsen, da hun har rejst debatten om nødvendigheden af, at Folketinget nedsatte det nye udvalg, slutter Thomas Brenøe.

Nicolai Schacke, 24 24 04 02 / nis@fogp.dk

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring17.1.2023 15:00:00 CET | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, at man skal huske ansvarsforsikringen, når man skal på skiferie i Italien? Hvad man skal være opmærksom på, hvis det bliver hård frost? Og om forsikringen dækker, hvis man forvolder en skade med et lejet køretøj i udlandet?