F&P: God sundhedsaftale savner borgerens totale berøringsflade

Med dagens brede politiske aftale er der taget flere skridt til at sikre et velfungerende sundhedsvæsen af høj kvalitet. Det vurderer brancheforeningen Forsikring & Pension, som opfordrer til at bruge sundhedsreformen som afsæt for det videre arbejde med at fremtidssikre og udvikle vores samlede sundhedsvæsen.

- Det er en god og bred aftale, som kan skabe noget ro om vores sundhedsvæsen. Det er der brug for, hvis vi skal sikre et sundhedsvæsen, der er robust og fremtidssikret mod de demografiske udfordringer med flere ældre, flere borgere med kroniske sygdomme og mangel på hænder til at løfte opgaverne i pleje- og sundhedssektoren, fortæller Karina Ransby, underdirektør i F&P.

- Aftalen bringer os bestemt ikke i mål med at fremtidssikre vores sundhedsvæsen. Men den er et godt afsæt for at finde de fælles løsninger, der skal til, siger Karina Ransby.

Hun peger på, at forsikrings- og pensionsbranchen arbejder målrettet med at supplere og understøtte de offentlige sundhedstilbud. Derfor er der også lidt malurt i bægeret, når brancheorganisationen læser aftalen, da der alene er fokus på de offentlige spillere i Et Samlet Patientoverblik.

- Der er i høj grad også andre spillere end de offentlige, der leverer sundhedsydelser. Skal patienten reelt i centrum, skal alle aktører omkring patienten – offentlige som private – digitalt kunne koordinere deres indsats, siger Karina Ransby.

Hun glæder sig over det stærke fokus i aftalen på at sikre en patientansvarlig læge.

- Alt for mange borgere har svært ved at navigere i sundhedsvæsenet, som det er i dag, hvilket fører til længere sygdomsforløb med risiko for at falde unødigt ud af arbejdsmarkedet. Derfor er det virkelig positivt, at udspillet sætter fokus på at have en patientansvarlig læge, der skal sikre tryghed og kvalitet i behandlingen, siger underdirektøren.

Desuden hæfter F&P sig ved de gode initiativer aftalen indeholder om børn og unges trivsel og ser frem til regeringens videre arbejde med en 10-års plan for psykiatrien.

- Flere og flere unge er i stigende mistrivsel, og det går ud over deres udfoldelsesmuligheder og familiernes evner til at skabe en omsorgsfuld og tryg hverdag med arbejde og familieliv. Derfor ser vi frem til de politiske forhandlinger, og vores branche bidrager gerne med løsninger og erfaringer fortæller Karina Ransby.

Pressechef Nicolai Schacke, 24 24 04 02