F&P: Forhastet aftale om huslejeloft kan sende en milliardregning til danske pensionsopsparere

Det er dybt beklageligt, at regeringen og et politisk flertal har aftalt at indføre et huslejeloft, som reelt vil overføre inflationsbyrden fra lejere til de mange danske pensionsopsparere, der har en del af deres pensionsformue investeret i ejendomme. Med dagens aftale sender regeringen og forligspartierne en milliardregning til mere end én million danske pensionsopsparere over hele landet i form af et lavere afkast til at finansiere deres alderdom.

- Vi har stor forståelse for, at de politiske partier er optaget at finde veje til at håndtere inflationen, men det her huslejeloft er blevet hastet igennem. Det er fint, at partierne har vedtaget en undtagelse, så udlejerne i særlige tilfælde kan få dækket ekstra høje omkostninger, men ordningen virker tung, ufleksibel og mangelfuld, siger adm. direktør Kent Damsgaard.

Ifølge F&P kan huslejeloftet føre til tab for pensionsopsparerne i milliardklassen.

- Det er helt skævt, hvis ufaglærte, kontoransatte og andre pensionsopsparere med lav- og mellemindkomster skal samle en inflationsregning op for alle, der bor til leje, helt uafhængigt at deres indtægter og økonomiske situation. Det er der en stor og reel risiko for med den model, som er aftalt i dag, siger Kent Damsgaard, adm. dir. i brancheforeningen Forsikring & Pension.

Han hæfter sig ved, at der også fortsat er tvivl om, hvorvidt der med indgrebet kan være tale om ekspropriation.

- Indgrebet rammer ofte helt almindelige danske pensionsopsparere, fordi en del af pensionsformuen er investeret i boliger. Jeg forstår ikke, hvorfor regeringen ikke har været mere optaget af at få undersøgt konsekvenserne af det her indgreb i dybden, siger Kent Damsgaard.

Pressechef i F&P, Nicolai Schacke, 24 24 04 02

F&P: Aftale om vinterhjælp gavner både elkunderne og pensionsopsparerne23.9.2022 10:06:54 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen har indgået en politisk aftale med Venstre, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Konservative, Danmarksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne om bl.a. at sænke elafgifterne og på den måde give en håndsrækning til de mange danskere, der er hårdt økonomisk ramt af inflation og stigende energipriser. F&P glæder sig over aftalen, der bl.a. er finansieret ved at hæve grænsen for, hvor meget alle danskere årligt kan indbetale til aldersopsparing – også kaldet det lave loft - allerede fra 1. januar 2023. Samtidig øges perioden med det høje loft fra fem til syv år før folkepensionsalderen, så det bedre kan betale sig at spare op til pension i de sidste år på arbejdsmarkedet. Det er en vigtig og god forbedring af mulighederne for at spare op til pension.