F&P: Finanslov rammer plet ved at fjerne modregning i pension for corona-knoklen

Modregning i pensionen er en uhensigtsmæssig økonomisk straf af de mange danskere, som sparer op til alderdommen og samtidig er klar til at yde en ekstra indsats, når samfundet har brug for det. Derfor er der stor ros og opbakning fra forsikrings- og pensionsbranchen til et flertal i Folketinget, som med finansloven fjerner modregning i pensionen for corona-relaterede indtægter i 2022.

- Det er så vigtigt for vores samfund både nu og fri fremtiden, at danskerne ikke straffes for at spare op - eller for at tage en ekstra tørn, når der er brug for det. Så det er helt rigtigt, at partierne sætter ind her, siger adm. direktør Kent Damsgaard, F&P.

Han opfordrer til, at regeringen og Folketinget bygger videre på aftalen og tager et permanent gør med uhensigtsmæssig modregning.

- Vi har et af verdens absolut bedste pensionssystemer, men der er stadigvæk et stort potentiale i at luge ud i de samspilsproblemer i systemet, som rammer alt for mange danskere, siger Kent Damsgaard.

F&P glæder sig også over partiernes delaftale om nye grønne initiativer.

- Det er virkelig positivt, at politikerne sætter penge af til yderligere udbygning af vedvarende energi. Næste vigtige skridt bør være en plan for konkret handling på PtX og en klimatilpasningsplan, hvor der ligger en stor fælles opgave for det offentlige og medlemmerne i forsikrings- og pensionsbranchen, siger Kent Damsgaard.

Nicolai Schacke, 24 24 04 02 / nis@fogp.dk

F&P: Dansk CO2-afgift er et vigtigt værktøj – men den skal sikre reelle CO2-reduktioner7.12.2021 12:01:35 CET | Pressemeddelelse

F&P er helt enig i, at indførelsen af en CO2-afgift er et vigtigt værktøj til at nå Danmarks målsætning om at reducere CO2-udslippet med 70 pct. Men den kan ikke stå alene. I et nyt diskussionsoplæg har Det Miljøøkonomiske Råd peget på en høj CO2-afgift på 1.200 kr. En så høj dansk CO2-afgift kan imidlertid svække den danske klimaindsats i udlandet og blot flytte produktion ud af landet. Der er derfor brug for gode og klare rammevilkår for grønne investeringer i Danmark, hvor løsningerne også kan sælges til og fremme den grønne omstilling i udlandet.