Forsikring & Pension

F&P: Dansk CO2-afgift er et vigtigt værktøj – men den skal sikre reelle CO2-reduktioner

F&P er helt enig i, at indførelsen af en CO2-afgift er et vigtigt værktøj til at nå Danmarks målsætning om at reducere CO2-udslippet med 70 pct. Men den kan ikke stå alene. I et nyt diskussionsoplæg har Det Miljøøkonomiske Råd peget på en høj CO2-afgift på 1.200 kr. En så høj dansk CO2-afgift kan imidlertid svække den danske klimaindsats i udlandet og blot flytte produktion ud af landet. Der er derfor brug for gode og klare rammevilkår for grønne investeringer i Danmark, hvor løsningerne også kan sælges til og fremme den grønne omstilling i udlandet.

Danmarks klimastrategi går på to ben: Ambitiøse nationale mål understøttet med udvikling af grønne energi- og klimateknologier, der kan eksporteres og løse de globale klimaproblemer.

- Vi skal kunne eksportere grønne teknologier til udlandet med de rammevilkår, der gælder dér, så teknologierne er konkurrencedygtige. Derfor bør den danske CO2-afgift ses i tæt sammenhæng med det europæiske kvotemarked. Det er vigtigt, at en dansk CO2-afgift sikrer reelle reduktioner – og ikke risikerer at landsforvise CO2-intensive virksomheder fra Danmark, uden det gavner klimaet, siger Tom Vile Jensen, underdirektør i F&P.

Udviklingen af klimaløsninger med danske aktører, som kan sælges globalt, giver et stort bidrag til den globale klimaudfordring samt de bedste muligheder for jobskabelse i Danmark. Og med færrest mulige omkostninger for danske forbrugere og skatteydere. Det er præcis de balancepunkter, som den nedsatte ekspertgruppe om en grøn skattereform er optaget af og skal forsøge at løse. Han peger på, at Danmark allerede har en global førerposition i produktion, opstilling og finansiering af vindmølleparker over hele verden. Men den styrkeposition er ikke opnået i kraft af høje danske CO2-afgifter, men ved at det offentlige målrettet har givet tilskud og private investeringer.

- Noget af det allermest centrale i løsningen af den grønne omstilling er klare og kendte rammer for investeringer i klimateknologier. Og her er en ensartet og gennemtænkt CO2-afgift en del af svaret. Men vi skal passe på med at stirre os blinde på afgiftssiden, når vi taler grøn omstilling. Vi er nødt til også at have fokus på, hvordan vi får udbygget vind og solenergier og udviklet nye klimateknologier som fx PtX, siger Tom Vile Jensen.

Han opfordrer Det Miljøøkonomiske Råd – og frem for alt regeringen og Folketinget – til at sætte øget fokus på rammerne for grønne investeringer.

- Det er risikofyldt at investere i nye teknologier - og skalere dem. Et godt eksempel er PtX. Derfor er der brug for målrettede økonomiske incitamenter, der får private virksomheder og investorer til at turde gå ind i de her meget store investeringer, siger Tom Vile Jensen.

F&P har i sit klimapolitiske udspil bl.a. peget på bedre afskrivningsmuligheder, købs- og aftageraftaler og offentlige tilskud til at understøtte skaleringen af PtX.

Pressechef Nicolai Schacke, 24 24 04 02 / nis@fogp.dk

Information om Forsikring & Pension

Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1

41919101http://www.forsikringogpension.dk

F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger18.4.2024 07:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringernes voldsomme vejr har kostet danske boligejere oversvømmede boliger for milliarder. Nu foreslår F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – at udvide bolig-job-ordningen til at gælde for forebyggende klimaforbedringer af private hjem. Forslaget er blot ét af mange i branchens netop offentliggjorte bud på en samlet plan for klimasikring på nationalt, kommunalt og privat niveau.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?