F&P: Dansk CO2-afgift er et vigtigt værktøj – men den skal sikre reelle CO2-reduktioner

F&P er helt enig i, at indførelsen af en CO2-afgift er et vigtigt værktøj til at nå Danmarks målsætning om at reducere CO2-udslippet med 70 pct. Men den kan ikke stå alene. I et nyt diskussionsoplæg har Det Miljøøkonomiske Råd peget på en høj CO2-afgift på 1.200 kr. En så høj dansk CO2-afgift kan imidlertid svække den danske klimaindsats i udlandet og blot flytte produktion ud af landet. Der er derfor brug for gode og klare rammevilkår for grønne investeringer i Danmark, hvor løsningerne også kan sælges til og fremme den grønne omstilling i udlandet.

Danmarks klimastrategi går på to ben: Ambitiøse nationale mål understøttet med udvikling af grønne energi- og klimateknologier, der kan eksporteres og løse de globale klimaproblemer.

- Vi skal kunne eksportere grønne teknologier til udlandet med de rammevilkår, der gælder dér, så teknologierne er konkurrencedygtige. Derfor bør den danske CO2-afgift ses i tæt sammenhæng med det europæiske kvotemarked. Det er vigtigt, at en dansk CO2-afgift sikrer reelle reduktioner – og ikke risikerer at landsforvise CO2-intensive virksomheder fra Danmark, uden det gavner klimaet, siger Tom Vile Jensen, underdirektør i F&P.

Udviklingen af klimaløsninger med danske aktører, som kan sælges globalt, giver et stort bidrag til den globale klimaudfordring samt de bedste muligheder for jobskabelse i Danmark. Og med færrest mulige omkostninger for danske forbrugere og skatteydere. Det er præcis de balancepunkter, som den nedsatte ekspertgruppe om en grøn skattereform er optaget af og skal forsøge at løse. Han peger på, at Danmark allerede har en global førerposition i produktion, opstilling og finansiering af vindmølleparker over hele verden. Men den styrkeposition er ikke opnået i kraft af høje danske CO2-afgifter, men ved at det offentlige målrettet har givet tilskud og private investeringer.

- Noget af det allermest centrale i løsningen af den grønne omstilling er klare og kendte rammer for investeringer i klimateknologier. Og her er en ensartet og gennemtænkt CO2-afgift en del af svaret. Men vi skal passe på med at stirre os blinde på afgiftssiden, når vi taler grøn omstilling. Vi er nødt til også at have fokus på, hvordan vi får udbygget vind og solenergier og udviklet nye klimateknologier som fx PtX, siger Tom Vile Jensen.

Han opfordrer Det Miljøøkonomiske Råd – og frem for alt regeringen og Folketinget – til at sætte øget fokus på rammerne for grønne investeringer.

- Det er risikofyldt at investere i nye teknologier - og skalere dem. Et godt eksempel er PtX. Derfor er der brug for målrettede økonomiske incitamenter, der får private virksomheder og investorer til at turde gå ind i de her meget store investeringer, siger Tom Vile Jensen.

F&P har i sit klimapolitiske udspil bl.a. peget på bedre afskrivningsmuligheder, købs- og aftageraftaler og offentlige tilskud til at understøtte skaleringen af PtX.

Pressechef Nicolai Schacke, 24 24 04 02 / nis@fogp.dk

F&P: Aftale om stop for modregning er et politisk pletskud21.1.2022 20:12:48 CET | Pressemeddelelse

Regeringen og et flertal bestående af DF, SF, de radikale og Kristendemokraterne gør med aftens aftale op med modregning i folkepension og sociale ydelser til ægtefæller, når arbejdsdygtige danskere tager en ekstra tørn på arbejdsmarkedet. F&P kalder aftalen for et politisk pletskud, som både vil give flere tiltrængte hænder og hoveder til danske virksomheder og det offentlige – og som samtidig styrker lysten til at spare op til alderdommen. Aftalen vil have betydning for flere end 130.000 danskere, vurderer F&P.

F&P: Finanslov rammer plet ved at fjerne modregning i pension for corona-knoklen6.12.2021 12:02:16 CET | Pressemeddelelse

Modregning i pensionen er en uhensigtsmæssig økonomisk straf af de mange danskere, som sparer op til alderdommen og samtidig er klar til at yde en ekstra indsats, når samfundet har brug for det. Derfor er der stor ros og opbakning fra forsikrings- og pensionsbranchen til et flertal i Folketinget, som med finansloven fjerner modregning i pensionen for corona-relaterede indtægter i 2022.