Forsikring & Pension

F&P: Accelereret grøn omstilling kræver mobilisering af milliarder af investeringer

Den nye ekstraordinære sikkerhedspolitiske situation kalder på nye ekstraordinære tiltag. Forsikrings- og pensionsbranchen hilser regeringens udspil om udbygning af grøn energi velkommen og peger på, at udspillet vil kræve mange milliarder for offentlige og private investeringer. Organisationen opfordrer derfor til, at der kommer en konkret investeringsplan, ligesom der bør sættes fart på Nordsøens energiø, der allerede er besluttet, men stadig kun er på tegnebrættet.

I marts opfordrede F&P Folketinget til at give rammerne for bl.a. vedvarende energi et forsyningssikkerhedseftersyn. Samtidigt pegede organisationen på at få mere fart under den grønne omstilling. Regeringen er nu kommet med sit udspil ”Danmark kan mere II”, der bl.a. byder på udbygning af vedvarende energi og en oprydning i forældet lovgivning, så den ikke spænder ben for den grønne omstilling.

- Det er glædeligt, at regeringen med en række nye konkrete tiltag viser, at man er parate til at sætte handling bag ord for at sikre, at udbygningen får det ekstra gear, der skal til for at accelerere den grønne omstilling og sikre uafhængighed af russisk energi. Vi står over for en kæmpe opgave som samfund, så det er vigtigt, at vi tænker privat erhvervsliv og investorer som pensionsselskaber ind i den accelererede grønne omstilling” udtaler adm. direktør Kent Damsgaard, F&P og fortsætter

- Vi deler regeringens ønske om, at vi får fremskyndet udbygningen af havvind. Vi vil opfordre til at være ambitiøse med udbygningen af energiøer og tilhørende PtX-anlæg, der skal omgøre strøm til grønne brændsler. På den måde kan Danmark også bedre tiltrække penge fra både danske pensionsselskaber, men også udenlandske investorer. Det sidste er vigtigt, hvis vi skal være grønt foregangsland, siger Kent Damsgaard.

National planlægning er nødvendigt – men der skal også tænkes på tværs – ikke bare på tværs af ministeriernes ressortområder, men også kommunerne er centrale. Ligeså skal der tænkes på tværs af energiformer; infrastruktur og landegrænser. Og sidst men ikke mindst skal vi tænke investeringer på tværs af offentlige og private aktører, så vi kan nå i mål med de her meget omfattende grønne udbygninger.

- Hos F&P har vi peget på behovet for samlet klimainvesteringsplan med konkrete projekter for at sikre rettidig planlægning af de massive offentlige og private investeringer. Jo mere klare rammer jo hurtigere kan forsikrings- og pensionsbranchen og resten af dansk erhvervsliv igangsætte grønne investeringer, siger Kent Damsgaard.

Nicolai Schacke, pressechef i Forsikring & Pension, 24 24 04 02

Information om Forsikring & Pension

Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1

41919101http://www.forsikringogpension.dk

F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger18.4.2024 07:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringernes voldsomme vejr har kostet danske boligejere oversvømmede boliger for milliarder. Nu foreslår F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – at udvide bolig-job-ordningen til at gælde for forebyggende klimaforbedringer af private hjem. Forslaget er blot ét af mange i branchens netop offentliggjorte bud på en samlet plan for klimasikring på nationalt, kommunalt og privat niveau.