føtex stopper salg af engangsplastik af hensyn til naturen

Miljøet spares for store mængder engangsplast, når føtex fra nytår som den første supermarkedskæde i Danmark stopper alt salg af engangsservice lavet af plast. Det sker som led i et samarbejde med WWF Verdensnaturfonden om at sikre, at plastik fra butikkerne ikke ender i naturen som affald. Engangsplast er ifølge WWF Verdensnaturfonden en betydelig kilde til plastikforurening af havet og naturen

Som den første supermarkedskæde i Danmark stopper føtex nu salg af engangsplastik. Hvert år køber kunderne mere end 25 millioner knive, gafler, kopper, glas, sugerør og tallerkner af plast i føtex, men fra nytår er det slut. Senest den 1. januar vil man kun kunne finde engangsservice lavet af mere bæredygtige og nedbrydelige materialer på hylderne. Dermed spares miljøet for store mængder engangsplast.

Engangsplast er ifølge WWF Verdensnaturfonden særlig risikofyldt for naturen, fordi vi netop ofte bruger plastservice udendørs og kan have svært ved at komme af med det igen på en forsvarlig måde. Ender det i naturen, kan det i flere hundreder år udgøre en trussel for alt fra vandlopper til hvaler.

- Vi ved, at miljø og dyreliv lider under det store forbrug af plastik, og vi gøre alt for at udfase plast, hvor det ikke er nødvendigt. Derfor vil vi senest fra nytår have erstattet alt engangsservice i plast, så kunderne i stedet kan købe mere bæredygtige alternativer. Det er første skridt, og vi vil følge op med nye initiativer, der kan bekæmpe plastforurening, siger Thor Jørgensen, direktør i føtex.

Partnerskab med WWF Verdensnaturfonden

- Engangsplastik er en alvorlig trussel imod naturen og dyrelivet. Der er tonsvis af plastik fra sugerør, krus og bestik ude i naturen, og det kvæler lige nu vores natur og vilde dyr. Det tager flere hundrede år for naturen at nedbryde et sugerør eller en plastikgaffel, som i alt for mange tilfælde kun har været brugt i få minutter. Derfor er det fantastisk, at føtex som de første i Danmark fjerner engangsservice af plastik fra hylderne. WWF Verdensnaturfonden og føtex vil sammen sikre, at danskerne kan handle ind med god samvittighed i fremtiden, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Engangsservice udgør så stor en del af plastikforureningen af havene, at EU opgør det i sin egen kategori. Blandt andet viser EU’s opgørelse, at hele 17 procent af det plastik, der flyder rundt i Middelhavet, stammer fra engangsservice. I England arbejder regeringen nu på at forbyde plastiksugerør, og i Frankrig er engangsservice af plastik allerede forbudt.

Lægger pres på udfasningen af plast

føtex-direktør Thor Jørgensen fortæller, at føtex træffer beslutningen om stop for salg af engangsplastik allerede inden, alternativer til de nuværende varer er helt på plads:

- Det er en stor udfordring, men med beslutningen vil vi også lægge pres på os selv. Vi må erkende, at vi i dagligvarehandlen sammen med kunderne kan gøre en stor og positiv forskel, når det gælder om at spare miljøet for plastik. Derfor skal vi gøre alt, hvad vi kan for at finde alternativer. Nu har vi som de første lovet, at engangsservicet i plast er væk senest fra nytår, og så vil vi følge op andre steder, hvor plast er unødvendigtsiger Thor Jørgensen.

Med 101 varehuse fordelt over hele landet er føtex Danmarks største varehuskæde. Stop for engangsplast på hylderne gælder for alle føtex-varehuse inklusiv føtex food.

- - - - - -

Om stop for salg af engangsplastik i føtex:

• føtex vil senest fra nytår som den første supermarkedskæde i Danmark stoppe alt salg af engangsservice lavet af plast.
  • I stedet for engangsservice i plast vil føtex senest den 1. januar erstatte varerne med mere bæredygtige og nedbrydelige alternativer – f.eks. lavet af bæredygtigt træ, majsstivelse, mm.
  • Initiativet er en del af et nyt 5-årigt samarbejde mellem Dansk Supermarked Group, der driver dagligvarekæderne føtex, Bilka og Netto, og WWF Verdensnaturfonden om at udfase plast, hvor det er muligt, og sikre, at mest mulig plast genanvendes.
  • Engangsplast er ifølge WWF Verdensnaturfonden en betydelig kilde til plastikforurening af havet og naturen. Det tager flere hundrede år for naturen at nedbryde et sugerør eller en plastikgaffel, som ofte kun har været brugt i få minutter.
  • Engangsservice udgør så stor en del af plastforureningen af havene, at EU opgør det i sin egen kategori. I England arbejder regeringen nu på at forbyde plastiksugerør, og i Frankrig er engangsservice af plastik allerede forbudt. Ifølge EU stammer hele 17 procent af det plastik, der flyder rundt i Middelhavet fra engangsservice.
  • Engangsplast er hverdagsprodukter, som er fremstillet af plast, og som er beregnet til at blive brugt en enkelt gang, inden de smides ud. Eksempler er sugerør, engangsbestik, og engangsservice som kopper, glas og tallerkner af plast. Engangsplast inkluderer således f.eks. ikke plastemballage, som er vigtig for at beskytte varerne eller den rulle plastposer, man køber for at opbevare varer derhjemme.
  • Engangsplast – antal styk, der sælges i føtex pr år og nu tages af hylderne (cirkatal): Plasttallerkner: 1,9 mio. styk, sugerør: 7,2 mio. styk, glas/kopper: 13,4 mio. styk, bestik: 3,3 mio. styk. I alt godt 25 millioner styk engangsplast

Om Dansk Supermarked Group og WWF Verdensnaturfondens partnerskab:

DSG forpligter sig til:

At kæmpe for, at plastik fra vores varer, butikker og logistik ikke ender i naturen

DSG vil:

Bruge mindre plast og andre emballagetyper

Sikre bedre genbrug af plastik

Give mere information og flere valgmuligheder til vores kunder omkring plastik og emballage generelt

DSG målsætning:

Al plast brugt til transport af vores varer vil blive genbrugt eller genanvendt inden 2020

Al emballage på egne varemærker skal være 100% genanvendeligt inden 2023

Al engangsplastik udfases senest i løbet af 2021

Bevidst brug af mikroplastik i egne varer udfases

WWF Verdensnaturfondens generalsekretær, Bo Øksnebjerg, via pressechef Cecilie Weinholt på tlf. 3176 1200 eller c.weinholt@wwf.dk

Ansvarlighedsdirektør Jonas Schrøder, Dansk Supermarked Group, via Group Communication på tlf. 87 78 50 02 eller press@dsg.dk

Om WWF Verdensnaturfonden

WWF har kontorer i 80 lande og mere end 1.200 projekter over hele verden. WWF er en af verdens største og mest indflydelsesrige organisationer med mere end fem millioner støtter globalt. WWF’s stærke position gør, at vi spiller en væsentlig rolle, når beslutninger skal tages globalt som nationalt. WWF’s mission er at stoppe forringelsen af jordens naturlige miljø og skabe en fremtid, hvor mennesker lever i harmoni med naturen. WWF Verdensnaturfonden er den danske afdeling af World Wide Fund for Nature.

Om føtex og Dansk Supermarked Group

føtex er sammen med Bilka, Netto, Salling og Wupti en del af Dansk Supermarked Group. føtex og føtex food er med 101 varehuse fordelt over hele landet Danmarks største varehuskæde. Dansk Supermarked Group arbejder for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livstil. Flere end 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen, Sverige og Danmark servicerer hver uge ni millioner kunder, og en betragtelig del af vores overskud fra føtex, Bilka, Netto, Salling og Wupti går til oplevelser og fællesskab i samfundet gennem donationer fra vores ejer Salling Fondene.