Salling Group

føtex og Wefood udvider samarbejde i kampen mod madspild

Del
føtex og Wefood, som er Folkekirkens Nødhjælps supermarked for overskudsmad, tager endnu et skridt i kampen mod madspild. Kunderne i føtex kan nu jagte varer, der er overskredet sidste salgsdato, og hver vare udløser en donation til Wefood

Tidligere på ugen meldte føtex sammen med det øvrige Dansk Supermarked Group sine madspildstal ud for at skabe opmærksomhed omkring madspild. Dagligvarekæden tager nu næste skridt i kampen mod madspild og udvider et strategisk samarbejde med Wefood.

- føtex har været med lige fra begyndelsen, hvor Wefood åbnede det første supermarked i verden for overskudsmad. Jeg synes, det er et meget innovativt skridt til at bekæmpe madspild, og jeg glæder mig til at udvide samarbejdet. Det ligger os meget på sinde i føtex at være med til at finde løsninger på et fælles madspildsproblem, vi har som samfund, siger føtex-direktør Thor Jørgensen.

Det nye initiativ er, at kunderne fra 1. maj får mulighed for at udløse en donation til Wefood, hvis de finder varer i føtex, der har passeret sidste salgsdag.

- Vi vil selvfølgelig allerhelst sælge vores varer. Derfor gennemgår vi hver dag hylderne for varer, der nærmer sig sidste salgsdato og samler dem særlige steder i butikken, hvor kunderne kan købe dem til nedsat pris. Vi har mere end 25.000 forskellige varer i butikken, og selv om vi bruger meget energi på at fjerne datovarer, så vil kunderne ind imellem finde nogle, siger Thor Jørgensen.

føtex-direktøren håber derfor, at kunderne vil tage positivt imod muligheden for at deltage i kampen mod madspild på en ny måde.

- Som tak for hjælpen har vi gennem mange år givet kunderne en pose kaffe pr. vare-variant, og det bliver vi ved med. Men samtidig kan de altså nu være med til at støtte kampen mod madspild ved at udløse en donation på 5 kroner til Wefood pr. funden vare, siger Thor Jørgensen.

Wefood har ny butik på vej

I Wefood kan man udelukkende købe overskudsmad, som er doneret fra bl.a. føtex. Det er varer, som ingenting fejler, men som enten er blevet produceret i for store mængder, er tæt på udløbsdato eller har en beskadiget emballage. Wefood har indtil videre to butikker i København og en på vej i Aarhus i sensommeren. Bag supermarkedet står Folkekirkens Nødhjælp, der bruger overskuddet fra salget til at bekæmpe sult blandt verdens fattigste.

- Vi har åbnet Wefood for at give folk en mulighed for at være med til at løse madspildsproblemet og samtidig hjælpe nogle af de næsten 800 millioner mennesker verden over, der sulter. Når føtex nu giver deres kunder mulighed for at støtte vores arbejde ved at finde datovarer, vil det være med til at øge opmærksomheden på vores fælles problem med madspild. På den måde får datovarerne en ny funktion, siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Birgitte Qvist-Sørensen.

føtex har i flere år arbejdet fokuseret på at mindske madspildet. I 2014 smed de 97 føtex-butikker i Danmark tilsammen 13.000 ton mad ud, og det er lykkedes at reducere det med næsten en femtedel til 10.500 ton i 2016. Frem mod 2030 vil føtex halvere tallet.

- Vores kolleger i samtlige føtex-butikker gør en stor indsats for at undgå datovarer, og vi kigger også på teknologiske løsninger på problemet. Når vi ikke fanger alle varer, der er blevet for gamle, er vi glade for at kunne støtte Wefood med dette nye initiativ - selv om jeg da helst ser, at beløbet bliver mindre og mindre med tiden. Det betyder jo, at vi er lykkedes med at bekæmpe madspildet, siger Thor Jørgensen.




Kontaktinformation

Group Communication, Dansk Supermarked Group, telefon: 8778 5002, e-mail: press@dsg.dk

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye