Føtex donerer julens overskud

Hvert år ender uanede mængder julevarer på lossepladsen. Varer, der intet fejler. Det vil føtex nu sætte en stopper for, og derfor donerer de nu mange sæsonvarer til madspildsbutikkerne Wefood.

Foto: Mikkel Østergaard

Julen varer længe, koster mange penge - det er så sandt, som det er sunget.

I Danmark bruger en familie i gennemsnit 4.405 kroner på husholdningen til jul, og det har betydet rigtig mange indkøbsture til de lokale supermarkeder hen over de seneste uger.

Men det er ikke alle julevarer, der ender i indkøbskurven. Hvert år står supermarkeder og varehuse tilbage med store mængder chokolade, servietter, stearinlys, pebernødder og meget andet fra det store julesortiment. Og alt for ofte ender sæsonvarer, der ikke kan sælges, i affaldscontainere.

Det vil føtex nu gøre op med. Derfor har Salling Group, der bl.a. ejer føtex, Bilka og Netto, valgt at donere alle julevarer fra samtlige føtex-varehuse på Sjælland og i og omkring Aarhus. Varerne gives til Wefood, der ejes af Folkekirkens Nødhjælp, og som bl.a. sælger varer med beskadiget emballage, forkert mærkning og overskredet dato for holdbarhed. Varer, som ellers ville være blevet smidt ud. Wefood har butikker i København og Aarhus, og overskuddet går til at bekæmpe sult i verden.

”Vi har længe haft et stort fokus på bekæmpelse af madspild i vores butikker, og siden vi i 2014 begyndte at måle vores madspild, har vi reduceret spildet med over 40 procent i føtex. Wefood er en stærk samarbejdspartner for os, og nu udvider vi samarbejdet til en stor årlig indsats i januar,” siger Jonas Schrøder, ansvarlighedsdirektør i Salling Group.

Alene i 2018 har Salling Group doneret mere end 60 ton overskudsvarer til Wefood. Det er bl.a. brød, frugt og grønt og kolonialvarer. De mange varer forventes at give en omsætning på mere end 1 mio. kroner i de tre Wefood-butikker.

”Vi er utrolig glade for samarbejdet med Salling Group, der betyder, at vi sammen kan bekæmpe madspild og hjælpe nogle af verdens fattigste. Ifølge FN sulter flere end 800 mio. mennesker verden over, mens en tredjedel af al mad produceret på verdensplan ender i skraldespanden. Det skal og kan vi gøre noget ved, ” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

De mange julevarer fra føtex vil være at finde i Wefood-butikkerne fra begyndelsen af januar. Læs mere om wefood på www.wefood.org

For yderligere information kontakt:
Jan-Martin Mikkelsen, projektleder i Wefood
E-mail: jmmi@dca.dk

Jesper Olsen, journalist i Folkekirkens Nødhjælp
E-mail: jols@dca.dk

Foto: Mikkel Østergaard

Folkekirkens Nødhjælps formål er at styrke verdens nødlidende i kampen for et værdigt liv.

Folkekirkens Nødhjælp har sine rødder i den danske folkekirke og arbejder der, hvor nøden er størst, uden hensyn til religion, køn, race eller politisk overbevisning.

Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp indgår ny partneraftale30.10.2018 14:58Pressemeddelelse

Gode erfaringer får Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp til at fortsætte katastrofesamarbejdet. Når katastrofer rammer, og mennesker mister alt og har brug for hjælp for at overleve, vil mange i Danmark gerne træde til og støtte. Salling Group, landets største detailhandelsvirksomhed, har mulighed for at gøre det nemt for kunderne at give en hjælpende hånd gennem sine mere end 620 butikker. Derfor har koncernen besluttet at fortsætte samarbejdet med Folkekirkens Nødhjælp om at lave katastrofeindsamling til mennesker, der befinder sig i den værst tænkelige situation. " For os er det helt naturligt at bakke op i fællesskab med vores kunder, hvis en katastrofe rammer. Og vi er glade for at kunne forlænge aftalen med Folkekirkens Nødhjælp, som yder et vitalt og anerkendelsesværdigt arbejde," siger ansvarlighedsdirektør i Salling Group, Jonas Schrøder. De næste tre år vil butikkerne i Salling Group eller en eller flere af kæderne Bilka, føtex og Netto, stormagasinerne Salling og franchis