Føtex donerer julens overskud til Wefood

Hvert år står supermarkeder og varehuse tilbage med store mængder chokolade, servietter, stearinlys, pebernødder og meget andet fra det store julesortiment. Alt for ofte ender de mange julevarer i affaldscontainere, når festen er forbi og den sidste gave er åbnet.

Foto: Folkekirkens Nødhjælp

Det vil føtex endnu en gang gøre op med. Derfor har Salling Group, der bl.a. ejer føtex, Bilka og Netto, valgt at donere alle julevarer, der ikke er blevet solgt, fra samtlige føtex-varehuse på Sjælland og store dele af Øst- og Nordjylland. Varerne gives til Folkekirkens Nødhjælp og vil blive solgt i udvalgte genbrugsbutikker og alle Wefood-supermarkeder. Wefood er Folkekirkens Nødhjælps madspildsbutikker, der bl.a. sælger varer med beskadiget emballage, forkert mærkning og overskredet dato for holdbarhed. Varer, som ellers ville være blevet smidt ud. Wefood har butikker i København og Aarhus, og overskuddet går til at bekæmpe sult i verden.

”Vi er glade for samarbejdet med Wefood, hvor vi i fællesskab sikrer, at færre varer går til spilde, og mindre bliver smidt ud. I føtex har vi helt konkret halveret vores madspild, og vi arbejder på tværs af alle vores butikker på at undgå overskudsvarer. Ikke mindst op til og efter jul. Med samarbejdet gør vi en forskel, og vi kan sammen sikre, at varerne kommer andre til gode og gør gavn andre steder,” siger Jo Ottow Svendsen, CSR-chef i Salling Group.

Alene i 2019 har Salling Group doneret mere end 100 tons overskudsvarer til Wefood. Det er bl.a. brød, frugt, grønt og kolonialvarer.

”Madspild er både dårligt for klimaet, pengepungen og vores retfærdighedssans. Hvert år smider vi 700.000 tons mad ud i Danmark, mens flere end 800 millioner mennesker sulter i verden. Vi er så glade for, at Salling Group og vores andre leverandører vil være med til at bekæmpe madspild, så vi sammen kan skåne klimaet og sende overskuddet videre til verdens fattigste,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

De mange julevarer fra føtex vil være at finde i genbrugsbutikkerne og Wefood fra begyndelsen af januar.

For yderligere information kontakt:

Jan-Martin Mikkelsen, projektleder i Wefood

E-mail: jmmi@dca.dk

Foto: Peter Høvring/Folkekirkens Nødhjælp

Danskere og nordmænd bakker massivt op om hjælp til Libanon13.8.2020 09:49:16 CESTPressemeddelelse

Eksplosionen i Beirut har startet en humanitær krise – ikke kun for de 300.000 mennesker, der mærkede eksplosion på egen krop og mistede deres hjem. De massive ødelæggelser rammer også dem, der lever en usikker tilværelse i de libanesiske flygtningelejre. Ja, helt ind på syriske slagmark vil eksplosionen give genklang i form af mangel på fødevarer, medicin og andre basale fornødenheder. Den voldsomme eksplosion har forvandlet havnen i Beirut til et bombekrater. Og det var her, 80 procent af Libanons importvarer kom ind i landet. At fragtskibe ikke kan lægge til i havnen, har betydning for millioner af menneskeliv i det lille land, som importerer mere end 50 procent af sine fødevarer. Samtidig modtog havnen også størstedelen af den nødhjælp, der skal videre til Syrien. Sympati med libaneserne Libanon har brug for hjælp, og ifølge Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, oplever organisationen, at danskerne viser stor sympati med libaneserne i form af donationer.