Dansk Supermarked

føtex, Bilka og Netto stopper salget af buræg

Snart er det slut med at købe buræg i Netto, føtex og Bilka. Et øget forbrugerfokus på ansvarlige varer og en dedikeret indsats for øget dyrevelfærd i Dansk Supermarked Group får dagligvarekoncernen til at udfase alle buræg

Fra 1. september er føtex uden buræg, mens Bilka og Netto i løbet af næste år følger efter. Senest ved udgangen af 2017 har Dansk Supermarked Group udfaset alle skalæg fra burhøns. Det er ambitionen om højere dyrevelfærd i butikkerne og synlige beviser på, at forbrugerne i højere grad vælger andre ægtyper til, der nu får de tre dagligvarekæder til at sætte turbo på udfasningen af buræg.

Ambitiøst, mener Jeppe Dahl Jeppesen, ferskvaredirektør i Dansk Supermarked Group, og kalder samtidig initiativet for rettidig omhu.

- Bedre dyrevelfærd betyder meget for os, og som Danmarks største detailhandelsvirksomhed tager vi ansvar. Vi er klar, og kunderne er klar, siger Jeppe Dahl Jeppesen.

Målrettet indsats forud for udfasning
Allerede i 2014 indstillede føtex food helt salget af buræg, og derfor er det et helt naturligt skridt, at resten af føtex nu følger efter, siger kædens direktør Thor Jørgensen.

- Vores kunder har reageret rigtig fint på, at vi for to år siden stoppede salget af buræg i føtex food, og det er derfor helt logisk at gøre det samme i føtex. I føtex prioriterer vi dyrevelfærd og er kundernes garant for ansvarlige valg og varer, siger Thor Jørgensen.

føtex, Bilka og Netto har gennem flere år arbejdet målrettet på at fremme salget af økologiske æg, skrabeæg og æg fra fritgående høns, ligesom kæderne i dag slet ikke markedsfører buræg. Det har betydet, at salget af buræg er halveret på bare tre år, og i dag udgør under 25 pct. af det samlede æggesalg i føtex, Bilka og Netto.

Beslutningen om at stoppe helt for salget af buræg sætter yderligere skub i den udvikling.

- Vi har gradvist flyttet salget af æg. Nu accelererer vi markedsudviklingen yderligere ved at stoppe salget af buræg over det kommende år, siger Jeppe Dahl Jeppesen, ferskvaredirektør i Dansk Supermarked Group.

Sidste år solgte koncernen omkring 100 mio. buræg i Danmark.

Tæt samarbejde med æggeleverandør
For æggeproducenterne tager det flere år at omlægge produktionen. Udfasningen af buræg i føtex, Bilka og Netto har krævet en målrettet indsats, og derfor har Dansk Supermarked Group, der står bag de tre kæder, hele vejen igennem haft et tæt samarbejde med landets største leverandør af æg, Hedegaard Foods.

Ifølge Ivan Noes Jørgensen, administrerende direktør for Hedegaard Foods, er æggeleverandøren klar til at tage næste skridt med føtex, Bilka og Netto.

- Vi har haft et tæt samarbejde med Dansk Supermarked Group gennem de seneste 25 år. Sammen har vi kunnet følge forbrugertrends og signaler i markedet. Salget af både frilandsæg og økologiske æg er steget med godt 50 % siden sidste år, og den fortsatte udvikling har vi som hovedleverandør naturligvis et stort ønske om at være med til, siger Ivan Noes Jørgensen.

Udfasningen af buræg frem mod 2017 gælder skalæg, pasteuriserede æg og vagtelæg. Herudover indgår buræg i en lang række varer, og udfasningen af disse æg påbegyndes også nu. Det er Dansk Supermarked Groups ambition at udfase de såkaldt skjulte buræg fra egen produktion og egne varemærker senest inden udgangen af 2019.

Tidslinje

2008: Dansk Supermarked Group er de første i Danmark til at ændre navnet på æg fra burhøns fra ”friske æg” til ”buræg”

2010: Netto Tyskland indstiller salget af buræg

2014: Dansk Supermarked Group indleder dialog med producenter om udfasning af buræg

2014: Markedsføring af buræg ophører i føtex

2014: føtex food stopper salget af buræg

2015: Markedsføring af buræg ophører i Bilka og Netto

2016: føtex og Salling stopper salget af buræg 1. september

2017: Netto og Bilka stopper salget af buræg

2019: Alle ’skjulte’ buræg fjernes fra Dansk Supermarked Groups egen produktion og egne varer

Om dyrevelfærdssamarbejde

• Dansk Supermarked Group og Dyrenes Beskyttelse indledte i 2016 et samarbejde om at højne velfærden blandt landbrugsdyr

• Dansk Supermarkeds Groups mål er, at salget af dyrevelfærd (frilandsproduktion og økologi) skal øges med 500 mio. kr. i føtex, Bilka og Netto frem mod 2020

• Det ambitiøse mål betyder, at Dansk Supermarked Group har stærkt fokus på at finde, købe, oplyse om og markedsføre dyrevelfærdsprodukter

• Gennem samarbejdet bidrager Dyrenes Beskyttelse med viden og rådgivning til producenter, som skal omlægge til mere dyrevelfærd

Det siger Dyrenes Beskyttelse

”Vi kan slet ikke få armene ned over denne udmelding fra Dansk Supermarked Group. Det er helt fantastisk. Med en tredjedel af markedet og med en så ambitiøs tidsplan for udfasningen, forventer vi at dette initiativ for alvor vil betyde et stop for salg af buræg i Danmark. Knap halvdelen af alle æg solgt i Danmark er stadig buræg, så der er stadig en vigtig kamp at kæmpe. Her vil Dansk Supermarkeds beslutning om at udfase buræg gøre en virkelig stor forskel. At Dansk Supermarked ikke stopper her, men også går efter at udfase de skjulte buræg i 2019 er virkelig imponerende og ekstremt ambitiøst,” siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Information om Dansk Supermarked

Dansk Supermarked

87 78 50 00http://dansksupermarked.com/

Følg pressemeddelelser fra Dansk Supermarked