føtex, Bilka og Netto stopper salget af buræg
Fra 1. september er føtex uden buræg, mens Bilka og Netto i løbet af næste år følger efter. Senest ved udgangen af 2017 har Dansk Supermarked Group udfaset alle skalæg fra burhøns. Det er ambitionen om højere dyrevelfærd i butikkerne og synlige beviser på, at forbrugerne i højere grad vælger andre ægtyper til, der nu får de tre dagligvarekæder til at sætte turbo på udfasningen af buræg.
Ambitiøst, mener Jeppe Dahl Jeppesen, ferskvaredirektør i Dansk Supermarked Group, og kalder samtidig initiativet for rettidig omhu.
- Bedre dyrevelfærd betyder meget for os, og som Danmarks største detailhandelsvirksomhed tager vi ansvar. Vi er klar, og kunderne er klar, siger Jeppe Dahl Jeppesen.
Målrettet indsats forud for udfasning
Allerede i 2014 indstillede føtex food helt salget af buræg, og derfor er det et helt naturligt skridt, at resten af føtex nu følger efter, siger kædens direktør Thor Jørgensen.
- Vores kunder har reageret rigtig fint på, at vi for to år siden stoppede salget af buræg i føtex food, og det er derfor helt logisk at gøre det samme i føtex. I føtex prioriterer vi dyrevelfærd og er kundernes garant for ansvarlige valg og varer, siger Thor Jørgensen.
føtex, Bilka og Netto har gennem flere år arbejdet målrettet på at fremme salget af økologiske æg, skrabeæg og æg fra fritgående høns, ligesom kæderne i dag slet ikke markedsfører buræg. Det har betydet, at salget af buræg er halveret på bare tre år, og i dag udgør under 25 pct. af det samlede æggesalg i føtex, Bilka og Netto.
Beslutningen om at stoppe helt for salget af buræg sætter yderligere skub i den udvikling.
- Vi har gradvist flyttet salget af æg. Nu accelererer vi markedsudviklingen yderligere ved at stoppe salget af buræg over det kommende år, siger Jeppe Dahl Jeppesen, ferskvaredirektør i Dansk Supermarked Group.
Sidste år solgte koncernen omkring 100 mio. buræg i Danmark.
Tæt samarbejde med æggeleverandør
For æggeproducenterne tager det flere år at omlægge produktionen. Udfasningen af buræg i føtex, Bilka og Netto har krævet en målrettet indsats, og derfor har Dansk Supermarked Group, der står bag de tre kæder, hele vejen igennem haft et tæt samarbejde med landets største leverandør af æg, Hedegaard Foods.
Ifølge Ivan Noes Jørgensen, administrerende direktør for Hedegaard Foods, er æggeleverandøren klar til at tage næste skridt med føtex, Bilka og Netto.
- Vi har haft et tæt samarbejde med Dansk Supermarked Group gennem de seneste 25 år. Sammen har vi kunnet følge forbrugertrends og signaler i markedet. Salget af både frilandsæg og økologiske æg er steget med godt 50 % siden sidste år, og den fortsatte udvikling har vi som hovedleverandør naturligvis et stort ønske om at være med til, siger Ivan Noes Jørgensen.
Udfasningen af buræg frem mod 2017 gælder skalæg, pasteuriserede æg og vagtelæg. Herudover indgår buræg i en lang række varer, og udfasningen af disse æg påbegyndes også nu. Det er Dansk Supermarked Groups ambition at udfase de såkaldt skjulte buræg fra egen produktion og egne varemærker senest inden udgangen af 2019.
Tidslinje
2008: Dansk Supermarked Group er de første i Danmark til at ændre navnet på æg fra burhøns fra ”friske æg” til ”buræg”
2010: Netto Tyskland indstiller salget af buræg
2014: Dansk Supermarked Group indleder dialog med producenter om udfasning af buræg
2014: Markedsføring af buræg ophører i føtex
2014: føtex food stopper salget af buræg
2015: Markedsføring af buræg ophører i Bilka og Netto
2016: føtex og Salling stopper salget af buræg 1. september
2017: Netto og Bilka stopper salget af buræg
2019: Alle ’skjulte’ buræg fjernes fra Dansk Supermarked Groups egen produktion og egne varer
Om dyrevelfærdssamarbejde
- Dansk Supermarked Group og Dyrenes Beskyttelse indledte i 2016 et samarbejde om at højne velfærden blandt landbrugsdyr
- Dansk Supermarkeds Groups mål er, at salget af dyrevelfærd (frilandsproduktion og økologi) skal øges med 500 mio. kr. i føtex, Bilka og Netto frem mod 2020
- Det ambitiøse mål betyder, at Dansk Supermarked Group har stærkt fokus på at finde, købe, oplyse om og markedsføre dyrevelfærdsprodukter
- Gennem samarbejdet bidrager Dyrenes Beskyttelse med viden og rådgivning til producenter, som skal omlægge til mere dyrevelfærd
Det siger Dyrenes Beskyttelse
”Vi kan slet ikke få armene ned over denne udmelding fra Dansk Supermarked Group. Det er helt fantastisk. Med en tredjedel af markedet og med en så ambitiøs tidsplan for udfasningen, forventer vi at dette initiativ for alvor vil betyde et stop for salg af buræg i Danmark. Knap halvdelen af alle æg solgt i Danmark er stadig buræg, så der er stadig en vigtig kamp at kæmpe. Her vil Dansk Supermarkeds beslutning om at udfase buræg gøre en virkelig stor forskel. At Dansk Supermarked ikke stopper her, men også går efter at udfase de skjulte buræg i 2019 er virkelig imponerende og ekstremt ambitiøst,” siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.
Nøgleord
Kontakter
Mads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Donation fra Salling Groups kunder: Julemærkehjemmene modtager over en million kroner for Tinka-nissehuer20.12.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Siden november har kunderne kunne købe Tinka-nissehuer i Bilka, BR og føtex. Huerne har i år været så populære, at Salling Group har overrakt en check på 1.250.000 kroner på vegne af kunderne til Julemærkehjemmene.
føtex og Bilka indgår historisk partnerskab med Tjele Gods: Vil sætte ekstra skub i økologien13.12.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Økologiske varer fra Tjele Gods kommer fremover til at pryde hylderne i alle føtex og Bilka butikker. Tjele Gods er ved at skabe Danmarks førende økologiske landbrug, og samarbejdet passer derfor perfekt til føtex og Bilkas ambitioner om at udvide det økologiske varesortiment
Netto og Bilka vinder fornemme vegetariske priser27.11.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Bilka løber med førstepladsen i ‘Bedst-i-pris', når det handler om plantebaserede varer, mens Netto vinder ‘Årets plantebaserede discountsupermarked’. Kåringer, som Dansk Vegetarisk Forening står bag.
Nyt madspildspartnerskab skal redde 6,5 millioner måltider årligt26.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
FødevareBanken og Salling Group lancerer MadPlus – et landsdækkende initiativ til bekæmpelse af madspild med en ambition om at inkludere hele detailhandlen i Danmark fra 2026.
Nu åbner fremtidens føtex med stort fokus på måltidet og sundhed21.11.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
I Kokkedal kan du nu opleve føtex’ helt nye koncept, der vil være standarden for fremtidens føtex. Kunderne vil opleve en butik, hvor måltidet og convenience er i højsædet, og hvor de første sundhedstiltag bliver præsenteret
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum