føtex åbner butik nummer 100
I 1960 åbnede føtex sin første butik i Guldsmedgade i Aarhus. Nu knap seks årtier og millioner af varer gennem kassebåndet senere er føtex så klar til at åbne butik nummer 100 i selvsamme by, hvor det hele startede. Butikken åbner 2. november kl. 7.00 og får adresse i den nye Aarhus-bydel, Ceres Byen.
- Butik nummer 100 er en vigtig milepæl for føtex. Vi har virkelig set frem til at åbne butikken, der ligger i et særdeles attraktivt område og har hylderne fyldt med lækre varer og convenience-produkter, som vi ved, kunderne efterspørger, siger Thor Jørgensen, direktør i føtex.
Butikken i Ceres Byen er en føtex food og adskiller sig på flere måder fra en almindelig føtex. Her er de fleste hyldemeter i butikken fyldt med fødevarer og et spændende udvalg af økologi, kød, vin og friskbagt brød.
Danmarks første supermarked
Selvom føtex i dag har butikker fordelt over hele landet, er placeringen af butik nummer 100 i Aarhus noget ganske særligt. Det var nemlig her, at købmanden Herman Salling for 57 år siden åbnede det allerførste supermarked.
Da den første føtex åbnede i 1960, gav det dengang borgerne en helt ny måde at handle på. Som noget hidtil uset for de jyske kunder kunne de pludselig købe både kolonial, slagtervarer, tekstil og isenkram i én og samme forretning. Inspirationen hertil var hentet fra USA.
- føtex har været danskernes supermarked gennem seks årtier. Vi er stolte af at have en grundlægger, som for de fleste i Aarhus er et velklingende navn, og som er kendt for at være visionær, innovativ og en god købmand. Allerede dengang - og før mange andre - var Herman Salling parat til at sætte kunden i centrum og tilbyde dem et stort udvalg, kvalitet og lave priser. Ligesom vi gør i føtex den dag i dag, siger Thor Jørgensen.
Høj kvalitet til lave priser
føtex har længe været kendt for at være et supermarked med et bredt sortiment og høj kvalitet, og nu har kæden også gjort et særligt indhug på dagligvarepriserne. For nylig lancerede føtex en massiv prisinvestering på en kvart milliard kroner, der skal sænke prisen på over 2000 dagligvarer.
- Kunderne skal mærke, at vi i føtex vil skabe Danmarks bedste indkøbsoplevelse. Ikke kun målt på udvalg og kvalitet, men også pris. Vi sænker derfor priserne markant på de varer, som danskerne køber allermest. Vi gør hverdagen endnu billigere for kunderne, samtidig med at vi fastholder den høje kvalitet, siger Thor Jørgensen.
Mange af priserne i føtex har allerede fået føtæsk, og kæden fortsætter hver eneste uge frem mod årsskiftet med at sænke prisen på flere hundrede varer, indtil de mere end 2000 varer har fået nye, lavere priser.
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Hæder til Salling Group og ØGO i anerkendt bæredygtighedsundersøgelse8.3.2024 14:10:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group er bedst i sin kategori, mens Nettos varemærke ØGO stryger ind i en samlet top fire i årets Sustainable Brand Index Award™.
Salling Group sætter kurs mod grønnere varetransport4.3.2024 13:52:37 CET | Pressemeddelelse
Transport af varer til Netto, føtex og Bilka skal senest med udgangen af 2040 ske uden fossile brændstoffer. Det vil årligt reducere CO2e-udledningen med knap 50.000 ton, og allerede nu beder Salling Group vognmændene sætte mål for reduktioner.
Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.
Salling Group lancerer omfattende mental sundhedsprogram19.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver tredje kvinde og hver femte mand i alderen 16-24 år har dårligt mentalt helbred og op mod halvdelen af de erhvervsaktive har søvnbesvær. Med 44.000 kollegaer i Danmark påvirker det også hverdagen i Salling Group, som derfor nu lancerer en indsats, der skal understøtte den mentale sundhed. Virksomheden indgår samtidig i et nyt historiske partnerskab.
Salling Group tager stort skridt mod mere bæredygtig IT-drift med SAP og Microsoft18.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group, SAP og Microsoft indgår aftale om langt mere energieffektiv og CO2-besparende it-drift for landets største dagligvarekoncern.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum