føtex åbner butik nummer 100

Når føtex den 2. november åbner sin butik nummer 100 i Danmark, er det markering på 57 år med høj kvalitet til hverdagspriser. Butik nummer 100 åbner i Ceres Byen i Aarhus

I 1960 åbnede føtex sin første butik i Guldsmedgade i Aarhus. Nu knap seks årtier og millioner af varer gennem kassebåndet senere er føtex så klar til at åbne butik nummer 100 i selvsamme by, hvor det hele startede. Butikken åbner 2. november kl. 7.00 og får adresse i den nye Aarhus-bydel, Ceres Byen.

- Butik nummer 100 er en vigtig milepæl for føtex. Vi har virkelig set frem til at åbne butikken, der ligger i et særdeles attraktivt område og har hylderne fyldt med lækre varer og convenience-produkter, som vi ved, kunderne efterspørger, siger Thor Jørgensen, direktør i føtex.

Butikken i Ceres Byen er en føtex food og adskiller sig på flere måder fra en almindelig føtex. Her er de fleste hyldemeter i butikken fyldt med fødevarer og et spændende udvalg af økologi, kød, vin og friskbagt brød.

Danmarks første supermarked

Selvom føtex i dag har butikker fordelt over hele landet, er placeringen af butik nummer 100 i Aarhus noget ganske særligt. Det var nemlig her, at købmanden Herman Salling for 57 år siden åbnede det allerførste supermarked.

Da den første føtex åbnede i 1960, gav det dengang borgerne en helt ny måde at handle på. Som noget hidtil uset for de jyske kunder kunne de pludselig købe både kolonial, slagtervarer, tekstil og isenkram i én og samme forretning. Inspirationen hertil var hentet fra USA.

- føtex har været danskernes supermarked gennem seks årtier. Vi er stolte af at have en grundlægger, som for de fleste i Aarhus er et velklingende navn, og som er kendt for at være visionær, innovativ og en god købmand. Allerede dengang - og før mange andre - var Herman Salling parat til at sætte kunden i centrum og tilbyde dem et stort udvalg, kvalitet og lave priser. Ligesom vi gør i føtex den dag i dag, siger Thor Jørgensen.

Høj kvalitet til lave priser

føtex har længe været kendt for at være et supermarked med et bredt sortiment og høj kvalitet, og nu har kæden også gjort et særligt indhug på dagligvarepriserne. For nylig lancerede føtex en massiv prisinvestering på en kvart milliard kroner, der skal sænke prisen på over 2000 dagligvarer.

- Kunderne skal mærke, at vi i føtex vil skabe Danmarks bedste indkøbsoplevelse. Ikke kun målt på udvalg og kvalitet, men også pris. Vi sænker derfor priserne markant på de varer, som danskerne køber allermest. Vi gør hverdagen endnu billigere for kunderne, samtidig med at vi fastholder den høje kvalitet, siger Thor Jørgensen.

Mange af priserne i føtex har allerede fået føtæsk, og kæden fortsætter hver eneste uge frem mod årsskiftet med at sænke prisen på flere hundrede varer, indtil de mere end 2000 varer har fået nye, lavere priser.