Forventning om stigende overskud og produktion i Vest- og Sydsjælland, Lolland og Falster i 2016

Optimismen bobler i erhvervslivet i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm på tærsklen til 2016. Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov forventer størstedelen af lederne på de lokale virksomheder i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm, at 1. halvår 2016 vil blive præget af stigende omsætning, produktion, overskud og eksport. Også på beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til at finde et forsigtigt, optimistisk smil frem.

Når det gælder virksomhedernes omsætning i 1. halvår af 2016, viser undersøgelsen, at 71 procent, af de adspurgte ledere i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm forventer en stigning i det næste halve år, mens 17 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. 12 procent tror, omsætningen i virksomheden er for nedadgående.

Optimismen er også stor i forhold til virksomhedernes produktion såvel som overskud. 60 procent af lederne forudser, at kurven over produktion vil stige, og ligeledes når det kommer til overskud, hvor hele 69 procent af lederne fourudsiger en stigning. På eksportområdet vurderer 45 procent, at der er stigninger i vente i 1. halvår af 2016.

I forhold til beskæftigelsen er forventningerne hos hovedparten af lederne i regionen, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigninger eller uændrede tal. Blandt de 107 adspurgte lokale ledere er forventningen hos cirka en tredjedel, 33 procent,  at det samlede antal af medarbejdere stiger, 56 procent tror, antallet vil være omtrent uændret, mens kun hver tiende virksomhed, 10 procent, ifølge lederne belaver sig på en nedgang i antallet af stole i kantinen.

Tallene for regionen viser, at der i de kommende seks måneder især bliver brug for ufaglærte medarbejdere. 24 procent af de lokale ledere forventer, at antallet af ufaglærte medarbejdere vil stige.

Afdelingsformanden for Lederne Storstrømmen Helle Bjerregaard Andresen glæder sig over de positive forventninger i forhold til de økonomiske nøgletal, men er ikke overrasket over tallene.

- Det ligner jo meget godt vores område, som vi kender det. Det er ikke her udviklingen går stærkest, men jeg synes, det er meget positivt, at vi tror på vækst i forhold tilomsætning, produktion og overskud, siger Helle Bjerregaard Andresen.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 1.603 ledere, heraf 107 fra Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor.

Helle Bjerregaard Andresen
Lederne Storstrømmen
Tlf. 20108919
E-mail helle.andresen@lederne.dk