Forventning om stigende overskud og beskæftigelse i Vestjylland i 2016

Optimismen bobler i erhvervslivet i Vestjylland på tærsklen til 2016. Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov forventer størstedelen af lederne på de lokale virksomheder i Vestjylland, at 1. halvår 2016 vil blive præget af stigende omsætning, produktion, overskud og eksport. Også på beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til at finde smilet frem.

Når det gælder virksomhedernes omsætning i 1. halvår af 2016, viser undersøgelsen, at 60 procent, af de adspurgte ledere i Vestjylland forventer en stigning i det næste halve år, mens 27 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun 13 procent tror, omsætningen i den vestjyske virksomhed er for nedadgående.

Optimismen går igen i forhold til virksomhedernes produktion såvel som overskud. På produktionsområdet forudser 54 procent af lederne, at kurven vil stige, hvilket også gør sig gældende i forhold til overskuddet, som 58 procent forudser vil stige. På eksportområdet vurderer 49 procent, at der er stigninger i vente i 1. halvår af 2016.

I forhold til beskæftigelsen er forventningerne hos hovedparten af lederne i Vestjylland, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigninger eller uændrede tal. Blandt de 123 adspurgte lokale ledere er forventningen hos en tredjedel, 34 procent, at det samlede antal af medarbejdere stiger, 52 procent tror, antallet vil være omtrent uændret, mens kun 14 procent af virksomhederne ifølge lederne belaver sig på en nedgang i antallet af stole i kantinen.

Tallene for Vestjylland viser, at der i de kommende seks måneder især bliver brug for faglærte medarbejdere. 29 procent af de lokale ledere forventer, at antallet af faglærte medarbejdere vil stige.

Afdelingsformanden for Lederne Midt-Vest Aage Mørch Sørensen glæder sig over de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse.

- Lederne i Vestjylland er heldigvis optimistiske, og vi ser da også, at mange ledere begynder at skifte jobs og måske får en lille portion ekstra i lønposen. Hjulene er begyndt at rulle i Vestjylland, og forhåbentlig vil vi se flere ansættelser end afskedigelser i fremtiden, siger Aage Mørch Sørensen

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 1.603 ledere, heraf 123 fra Vestjylland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor.

Aage Mørch Sørensen
Lederne Midt- Vest
E-mail aage.moerch.soerensen@lederne.dk

Camilla Schouw og Anita Clausen