Forventning om stigende overskud og beskæftigelse i Nordjylland i 2016

Optimismen bobler i erhvervslivet i Nordjylland på tærsklen til 2016. Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov forventer størstedelen af lederne på de lokale virksomheder i Nordjylland, at 1. halvår 2016 vil blive præget af stigende omsætning, produktion, overskud og eksport. Også på beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til at finde smilet frem.

Når det gælder virksomhedernes omsætning i 1. halvår af 2016, viser undersøgelsen, at 65 procent, af de adspurgte ledere i Nordjylland forventer en stigning i det næste halve år, mens 25 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun 10 procent tror, omsætningen i den nordjyske virksomhed er for nedadgående.

Optimismen går igen i forhold til virksomhedernes produktion såvel som overskud. På produktionsområdet forudser 62 procent af lederne, at kurven vil stige, hvilket også er gældende i forhold til overskuddet, som 56 procent forudser vil stige. På eksportområdet vurderer 52 procent, at der er stigninger i vente i 1. halvår af 2016.

I forhold til beskæftigelsen er forventningerne hos hovedparten af lederne i Nordjylland, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigninger eller uændrede tal. Blandt de 144 adspurgte lokale ledere er forventningen hos godt en tredjedel, 36 procent,  at det samlede antal af medarbejdere stiger, 52 procent tror, antallet vil være omtrent uændret, mens cirka hver tiende virksomhed, 11 procent, ifølge lederne belaver sig på en nedgang i antallet af stole i kantinen.

Tallene for Nordjylland viser, at der i de kommende seks måneder især bliver brug for faglærte medarbejdere. 27 procent af de lokale ledere forventer, at antallet af faglærte medarbejdere vil stige.

Afdelingsformanden for Lederne Himmerland Steen Knørr glæder sig over de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse.

- Jeg fornemmer en forsigtig optimisme blandt lederne i Nordjylland, og sådan er det jo med os nordjyder. Vi vil gerne vente og se, om der kommer ordentlig gang i hjulene, sådan som det er blevet forudset, inden vi håber på for meget. Jeg kan dog se, at det går rigtig fint i vores del af landet, fordi vi har meget få ledige, og det glæder mig naturligvis. Lederne i Nordjylland begynder at skulle løbe hurtigere, fordi de får flere og flere medarbejdere, og det kræver en god portion ledelse, som vi nok kan mønstre, siger Steen Knørr.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 1.603 ledere, heraf 144 fra Nordjylland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor.

Steen Knørr
Lederne Himmerland
E-mail steen.knoerr@lederne.dk

Camilla Schouw og Anita Clausen