Forventning om stigende omsætning på Fyn i resten af 2016

2. halvår af 2016 vil blive godt for erhvervslivet på Fyn. Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov forventer hovedparten af lederne på de lokale virksomheder på Fyn, at 2. halvår 2016 vil blive præget af stigende omsætning, produktion, overskud og eksport. Også på beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til en vis optimisme.

Undersøgelsen viser, at 62 procent af lederne på fynske virksomheder har en forventning om, omsætningen vil stige i det næste halve år, mens 28 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun ni procent af lederne tror, omsætningskurverne i den fynske virksomhed vil vende nedad i 2. halvår af 2016.

Optimismen går igen i forhold til virksomhedernes produktion såvel som overskud. 60 procent af lederne på Fyn forventer, at produktionen stiger i det næste halve år, mens 57 procent kakulerer med stigende overskud. Også her gør det sig gældende, at kun meget få forventer nedgang: Henholdsvis otte og 10 procent af de adspurgte fynske ledere svarer, at produktion og overskud vil falde.

Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer 45 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvår af 2016.

I forhold til beskæftigelsen er forventningerne hos majoriteten af lederne på Fyn, at vi er på vej ind i et halvår med enten uændrede tal eller stigninger. Blandt de 117 adspurgte lokale ledere kalkulerer næsten halvdelen, 47 procent, med, at det samlede antal af medarbejdere forbliver omtrent uændret, mens 42 procent tror, antallet af ansatte vil stige i resten af 2016. Kun 11 procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Fyn Karsten Kjærby deler de overvejende positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse, men han kommer dog med en lille opfordring til de fynske ledere:

- Vi skal tro meget mere på, at vi kan gå forrest, når det kommer til beskæftigelsen. Det er vores opgave som ledere at bringe optimismen ind i erhvervslivet på Fyn igen, men det kræver først og fremmest, at vi selv tror på det, siger Karsten Kjærby.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 1.619 ledere, heraf 117 fra Fyn med øer. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i slutningen af denne måned.

Yderligere oplysninger:
Karsten Kjærby
Lederne Fyn
E-mail: karsten.kjaerby@lederne.dk

Anita Clausen og Nicolai Fiil
Pressemedarbejdere
Tlf: 3283 3436 / 3283 3443
E-mail: anc@lederne.dk / nfi@lederne.dk

PRM: Lavere skatter styrker kvinders erhvervskarriere4.12.2018 12:00Pressemeddelelse

DØR-rapporten viser, at lavere skat vil få flere kvinder til at arbejde mere. Skattesænkning er bedre end eksempelvis kvindekvoter, mener Lederne Dagens rapport fra De Økonomiske RÅD (DØR) viser, at lavere skatter vil få flere kvinder til at satse mere på arbejdsmarkedet. Mændenes arbejdsindsats påvirkes til gengæld kun marginalt, hvis skatten sættes ned. En sænkning af topskatten med ca. fem procentpoint vil få kvinder, der i dag betaler topskat, til at arbejde 36 minutter mere om ugen i gennemsnit. Det viser beregninger baseret på analysen fra DØR. På den baggrund vil lavere marginalskatter kunne gavne kvinders erhvervskarriere, siger direktør hos Lederne, cand.polit. Henrik Bach Mortensen. - Et større engagement i form af flere arbejdstimer fra kvinderne vil betyde, at flere kvinder kommer længere i erhvervskarrieren og, at potentielt flere kvinder bliver ledere i virksomhederne. Dermed kan f.eks. en forhøjelse af topskattegrænsen blive et væsentligt bidrag til for alvor at rykke kv