Forventning om stigende omsætning på Bornholm i resten af 2016

2. halvår af 2016 vil blive særdeles godt for erhvervslivet på Bornholm, Lolland, Falster, Vest- og Sydsjælland.

Afdelingsformand for Lederne Bornholm Verner Haagensen

Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov forventer hovedparten af lederne på de lokale virksomheder i Vest- og sydsjælland, på Lolland, Falster og Bornholm, at 2. halvår 2016 vil blive præget af stigende omsætning, produktion, overskud og eksport. Også på beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til en vis optimisme.

Undersøgelsen viser, at 63 procent af lederne på virksomhederne har en forventning om, omsætningen vil stige i det næste halve år, mens 33 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun fire procent af lederne tror, omsætningskurverne i virksomhederne vil vende nedad i 2. halvår af 2016.

Optimismen går igen i forhold til virksomhedernes produktion såvel som overskud. 61 procent af lederne forventer, at produktionen stiger i det næste halve år, mens 58 procent kakulerer med stigende overskud. Også her gør det sig gældende, at kun meget få forventer nedgang: Henholdsvis to og seks procent af de adspurgte ledere svarer, at produktion og overskud vil falde.

Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer 59 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvår af 2016.

I forhold til beskæftigelsen er forventningerne hos majoriteten af lederne, at vi er på vej ind i et halvår med enten uændrede tal eller stigninger. Blandt de 122 adspurgte lokale ledere kalkulerer over halvdelen, 64 procent, med, at det samlede antal af medarbejdere forbliver omtrent uændret, mens 31 procent tror, antallet af ansatte vil stige i resten af 2016. Kun seks procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Bornholm Verner Haagensen deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse.

- Jeg synes, at undersøgelsens resultater virker lovende. Nedsættelsen af fragtraterne har givet det bornholmske erhvervsliv det skub, som vi har brug for, så det bliver billigere at producere på Bornholm. Nedsættelsen af fragtraterne vil bl.a. hjælpe slagterier og maskinbranchen meget. Et andet vigtigt aspekt af undersøgelsen er, at kun 31 procent forventer at skulle ansætte nye medarbejdere. Det skyldes til dels de mange deltidsansatte på Bornholm, men jeg ved, at mange deltidsansatte får flere timer, og jeg tror faktisk, at de 31 procent er lavt sat, siger Verner Haagensen.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 1.619 ledere, heraf 122 fra Bornholm, Lolland, Falster, Vest- og Sydsjælland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i slutningen af denne måned.

Yderligere oplysninger:
Verner Haagensen
Lederne Bornholm
E-mail verner.haagensen@lederne.dk

Anita Clausen og Nicolai Fiil
Pressemedarbejdere
Tlf 3283 3436 / 3283 3443
E-mail anc@lederne.dk / nfi@lederne.dk

Afdelingsformand for Lederne Bornholm Verner Haagensen

PRM: Stor optimisme blandt ledere på virksomheder i Vest- og Sydsjælland og Lolland-Falster24.5.2018 08:00pressemeddelelse

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over erhvervslivet i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv i regionen, når det gælder virksomhedernes økonomi. Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 67 procent af lederne på regionens virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 24 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 9 procent af lederne tror, omsætningskurverne i regionens virksomheder vil vende nedad i 2. halvår af 2018. Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 55 procent af lederne i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med uændr

PRM: Stor optimisme blandt ledere på sydjyske virksomheder24.5.2018 08:00pressemeddelelse