Forventning om stigende omsætning i Vestjylland i resten af 2016

2. halvår af 2016 vil blive særdeles godt for erhvervslivet i Vestjylland.

Afdelingsformand for Lederne Midt-Nord Bjarne Kragh Jensen

Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov forventer hovedparten af lederne på de lokale virksomheder i Vestjylland, at 2. halvår 2016 vil blive præget af stigende omsætning, produktion, overskud og eksport. Også på beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til en vis optimisme.

Undersøgelsen viser, at 75 procent af lederne på vestjyske virksomheder har en forventning om, omsætningen vil stige i det næste halve år, mens 22 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun tre procent af lederne tror, omsætningskurverne i den vestjyske virksomhed vil vende nedad i 2. halvår af 2016.

Optimismen går igen i forhold til virksomhedernes produktion såvel som overskud. 66 procent af lederne i Vestjylland forventer, at produktionen stiger i det næste halve år, mens 67 procent kakulerer med stigende overskud. Også her gør det sig gældende, at kun meget få forventer nedgang: Kun tre procent af de adspurgte vestjyske ledere svarer, at produktion og overskud vil falde.

Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer 60 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvår af 2016.

I forhold til beskæftigelsen er forventningerne hos majoriteten af lederne i Vestjylland, at vi er på vej ind i et halvår med enten uændrede tal eller stigninger. Blandt de 112 adspurgte lokale ledere kalkulerer 44 procent, med, at det samlede antal af medarbejdere forbliver omtrent uændret, mens 45 procent tror, antallet af ansatte vil stige i resten af 2016. Kun 12 procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Midt Nord Bjarne Kragh Jensen deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse.

- Tallene stemmer meget godt overens med det billede, jeg selv har af virksomhedernes forventinger. Lederne er positivt stemte og har en god tro på, at kommer der for alvor gang i hjulene i Vestjylland, siger Bjarne Kragh Jensen.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 1.619 ledere, heraf 112 fra Vestjylland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i slutningen af denne måned.

Yderligere oplysninger:
Bjarne Kragh Jensen
Lederne Midt Nord
E-mail bjarne.kragh.jensen@lederne.dk

Anita Clausen og Nicolai Fiil
Pressemedarbejdere
Tlf 3283 3436 / 3283 3443
E-mail anc@lederne.dk / nfi@lederne.dk

Afdelingsformand for Lederne Midt-Nord Bjarne Kragh Jensen

PRM: Stor optimisme blandt ledere på virksomheder i Vest- og Sydsjælland og Lolland-Falster24.5.2018 08:00pressemeddelelse

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over erhvervslivet i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv i regionen, når det gælder virksomhedernes økonomi. Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 67 procent af lederne på regionens virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 24 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 9 procent af lederne tror, omsætningskurverne i regionens virksomheder vil vende nedad i 2. halvår af 2018. Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 55 procent af lederne i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med uændr

PRM: Stor optimisme blandt ledere på sydjyske virksomheder24.5.2018 08:00pressemeddelelse