Forventning om stigende omsætning i Sønderjylland i resten af 2016

2. halvår af 2016 vil blive særdeles godt for erhvervslivet i Sønderjylland.

Afdelingsformand for Lederne Sønderjylland Peter Martensen

Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov forventer hovedparten af lederne på de lokale virksomheder i Sønderjylland, at 2. halvår 2016 vil blive præget af stigende omsætning, produktion, overskud og eksport. Også på beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til en vis optimisme.

Undersøgelsen viser, at 71 procent af lederne på de sønderjyske virksomheder har en forventning om, omsætningen vil stige i det næste halve år, mens 21 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun syv procent af lederne tror, omsætningskurverne i de sønderjyske virksomheder vil vende nedad i 2. halvår af 2016.

Optimismen går igen i forhold til virksomhedernes produktion såvel som overskud. 69 procent af lederne i Sønderjylland forventer, at produktionen og overskudet stiger i det næste halve år. Også her gør det sig gældende, at kun meget få forventer nedgang: Henholdsvis seks og ni procent af de adspurgte sønderjyske ledere svarer, at produktion og overskud vil falde.

Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer 66 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvår af 2016.

I forhold til beskæftigelsen er forventningerne hos majoriteten af lederne i Sønderjylland, at vi er på vej ind i et halvår med enten uændrede tal eller stigninger. Blandt de 252 adspurgte lokale ledere kalkulerer omkring  halvdelen, 49 procent, med, at det samlede antal af medarbejdere forbliver omtrent uændret, mens 42 procent tror, antallet af ansatte vil stige i resten af 2016. Kun ni procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformand for Lederne Sønderjylland Peter Martensen glæder sig over de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse.

- Det er en stor overraskelse, at tallene er så positive, som de er, men det understreger, at det går støt fremad i Sønderjylland. Der er ingen tvivl om, at Danfoss’ store ordrebog og eksporten til Tyskland giver en vis optimisme og tro på fremtiden. Beskæftigelsestallene viser med al tydelighed, at selvom der er positive takter og tro på fremtiden, så beholder vi fødderne solidt plantet i den sønderjyske muld, siger Peter Martensen.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 1.619 ledere, heraf 252 fra Sønderjylland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i slutningen af denne måned.

Yderligere oplysninger:
Peter Martensen
Lederne Sønderjylland
Tlf: 51314733
E-Mail: peter.martensen@lederne.dk

Anita Clausen og Nicolai Fiil
Pressemedarbejdere
Tlf: 3283 3436 / 3283 3443
E-mail anc@lederne.dk / nfi@lederne.dk

Afdelingsformand for Lederne Sønderjylland Peter Martensen

PRM: Stor optimisme blandt ledere på virksomheder i Vest- og Sydsjælland og Lolland-Falster24.5.2018 08:00pressemeddelelse

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over erhvervslivet i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv i regionen, når det gælder virksomhedernes økonomi. Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 67 procent af lederne på regionens virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 24 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 9 procent af lederne tror, omsætningskurverne i regionens virksomheder vil vende nedad i 2. halvår af 2018. Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 55 procent af lederne i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Bornholm forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med uændr