Forventning om stigende omsætning i Nord- og Østsjælland i resten af 2016

2. halvår af 2016 vil blive særdeles godt for erhvervslivet i Nord- og Østsjælland.

Afdelingsformand for Lederne Østsjælland Jan Carlsen

Ifølge en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov forventer hovedparten af lederne på de lokale virksomheder i Nord- og Østsjælland, at 2. halvår 2016 vil blive præget af stigende omsætning, produktion, overskud og eksport. Også på beskæftigelsesområdet er der ifølge de lokale ledere grund til en vis optimisme.

Undersøgelsen viser, at 63 procent af lederne på nord- og østsjællandske virksomheder har en forventning om, omsætningen vil stige i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning. Kun seks procent af lederne tror, omsætningskurverne i virksomhederne vil vende nedad i 2. halvår af 2016.

Optimismen går igen i forhold til virksomhedernes produktion såvel som overskud. 62 procent af lederne i Nord- og Østsjælland forventer, at produktionen stiger i det næste halve år, mens 58 procent kakulerer med stigende overskud. Også her gør det sig gældende, at kun meget få forventer nedgang: Henholdsvis fem og 10 procent af de adspurgte ledere svarer, at produktion og overskud vil falde.

Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer 66 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvår af 2016.

I forhold til beskæftigelsen er forventningerne hos majoriteten af lederne i Nord- og Østsjælland, at vi er på vej ind i et halvår med enten uændrede tal eller stigninger. Blandt de 134 adspurgte lokale ledere kalkulerer over halvdelen, 56 procent, med, at det samlede antal af medarbejdere forbliver omtrent uændret, mens 34 procent tror, antallet af ansatte vil stige i resten af 2016. Kun 10 procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Østsjælland Jan Carlsen deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse.

- Tallene stemmer rigtig godt overens med, at jeg hører, at der er kommet godt gang i jobskiftene i lokalområdet igen – såvel som i hele samfundet. Dette er meget positivt, fordi det betyder mere dynamik og rotation af personale mellem virksomhederne og dermed også en større kamp om de mest attraktive hoveder, så derfor er det vigtigt løbende at få ajourført uddannelse og kompetencer, siger Jan Carlsen.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 1.619 ledere, heraf 134 fra Nord- og Østsjælland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i slutningen af denne måned.

Yderl Yderligere oplysninger:

Jan Carlsen
Lederne Østsjælland
E-mail jan.carlsen@lederne.dk

Anita Clausen og Nicolai Fiil
Pressemedarbejdere
Tlf 3283 3436 / 3283 3443
E-mail anc@lederne.dk / nfi@lederne.dk

Afdelingsformand for Lederne Østsjælland Jan Carlsen

PRM: Lederne Sydøstjylland inviterer til konference om nye kompetencekrav til lederen19.10.2018 07:00pressemeddelelse

Vores arbejdsliv ser anderledes ud, end det gjorde for bare få år siden. Vi lever længere end nogensinde, og vi forventes at skulle arbejde op til femten år længere end vores forældre og bedsteforældre gjorde. Vores samfund og arbejdsliv er i konstant forandring. Så hvordan udvikler man sig og holder sig konkurrencedygtig, når medarbejdere bliver ældre og ældre? Lederne Sydøstjylland vil i samarbejde med flere oplægsholdere forsøge at besvare netop dette spørgsmål på en konference den 14. november - blandt andet ved at stille skarpt på nogle af de teknologiske tendenser, der har direkte indflydelse på menneskers og organisationers hverdag og virkelighed. På konferencen kan deltagerne blandt andet høre tidligere jægersoldat og mentaltræner B.S. Christiansen, der vil give budskaber og værktøjer til, hvordan deltagerne kan blive ved med at udvikle sig gennem nye spændende udfordringer – noget som B. S. Christiansen selv har erfaring med, og som deltagerne kan få indsigt i og lære fra. Del

PRM: Fem ledere nomineret til lederpris10.10.2018 09:44pressemeddelelse