Fortsat stigende beskæftigelse i byggeriet

Beskæftigelsen inden for byggeriet stiger fortsat, viser tallene for første kvartal i 2018. Byggeriet er en af de brancher, der bidrager kraftigst til det økonomiske opsving.

Danmarks Statistiks arbejdstidsregnskab handler om præsterede timer på arbejdsmarkedet.

Arbejdstidsregnskabet for 1. kvartal 2018 viser status quo i antallet af (sæsonkorrigerede) præsterede timer på det samlede danske arbejdsmarked siden 4. kvartal 2017. For byggeriet faldt antallet af præsterede timer med 0,1 procent.

Udviklingen i den gennemsnitlige beskæftigelse tegner dog et mere positivt billede med en generel stigning på en halv procent og hele 1,2 procent i byggeriet.

Lidt ned i tempo

- Arbejdstidsregnskabet er den mest præcise opgørelse af beskæftigelsen. De nye tal for antallet af præsterede timer kan være en indikation på, at de seneste fire-fem års fremgang på det danske arbejdsmarked kommer til at gå lidt en smule ned i tempo, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri, Jacob Hangaard

Over samme periode er den gennemsnitlige sæsonkorrigerede beskæftigelse steget med en halv procent på det samlede arbejdsmarked. Bygge- og anlægssektoren står her for den største fremgang på 1,2 procent svarerende til godt og vel 2.100 personer.

- Byggeriet hører til de brancher, der bidrager kraftigst til det økonomiske opsving. Og virksomhederne har en god mavefornemmelse i forhold til den fremtidige aktivitet. Så med tanke på de kolde perioder i vintermånederne og tilhørende svære arbejdsbetingelser, giver en pæn fremgang i de gennemsnitlige beskæftigelsestal i byggeriet i kombination med en svag tilbagegang i de præsterede arbejdstimer i 1. kvartal udmærket mening, slutter Jacob Hangaard.

Økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri, telefon 61 66 53 58
Kommunikationskonsulent Karin Skolnik, i Dansk Byggeri, telefon 23 25 84 69

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.