Fortsat mange danskere udsættes for grimme tilråb i trafikken

Mere end hver anden dansker er blevet udsat for vejvrede i trafikken, viser en ny undersøgelse foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige, som også viser en stigning blandt dem, der står ved at have udført de vrede handlinger.

Uopmærksomhed er en af de helt store syndere i trafikken, men det er ikke kun mobiltelefoner bag rattet og naturen langs cykelstien, der distraherer trafikanter på de danske veje, det er også trafikanterne selv. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring.

Ifølge undersøgelsen har knap seks ud af ti danskere nemlig oplevet at blive råbt grimt ad eller været udsat for aggressive gestikulationer fra en medtrafikant, og særligt i Københavns tætte trafik er problemet stort. Her er det nemlig hele to ud af tre trafikanter der har oplevet vejvrede.

”Det er utroligt vigtigt, at man er fokuseret, når man bevæger sig i trafikken, og ikke lader sig distrahere af omgivelserne, hvad end man kører i bil eller på cykel. Hvis man oplever at blive råbt eller gestikuleret ad, fjerner det ikke kun fokus for den der udøver handlingen, men potentielt også den det går ud over. På den måde er flere trafikanter pludseligt ufokuserede, og der kan opstå farlige situationer,” siger skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild.

Flere danskere hidser sig op i trafikken

Udvikling i antallet af danskere der selv indrømmer at have været ”afsender af vejvrede” er dog gået i den forkerte retning, siden Kantar Gallup senest foretog samme undersøgelse for Gjensidige. For et år siden svarede hver fjerde dansker, at de havde udvist vejvrede. Det tal er dog steget til hver tredje i Kantar Gallups nyeste undersøgelse.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er uopmærksomhed en faktor i over halvdelen af alle ulykker. Farligst er det, når man har fokus væk fra vejen, og det kan man eksempelvis have, hvis man er mere opmærksom på sine medtrafikanters ageren end sin egen.

”Når vi ved, hvor store konsekvenser uopmærksomhed kan have, er det vigtigt, at vi kan have tillid til, at vores medtrafikanter ikke fjerner vores fokus fra vejen. Vi må tro på, at alle på vejen overholder reglerne, og gør hvad de kan for at forebygge ulykker, og så hjælper det ikke, at man selv bliver uopmærksom eller vred,” siger Henrik Sagild.

Den seneste ulykkesstatistik fra Vejdirektoratet viser, at der i 2019 blev dræbt 199 personer i trafikken i Danmark. Der er fastsat en politisk målsætning om at antallet af dræbte i trafikken ikke måtte overstige 120 personer i 2020. I december havde der dog været 155 dødsfald i trafikken.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i marts 2021 blandt 1057 repræsentativt udvalgte danskere.

Har du oplevet at andre har gjort noget af følgende i trafikken?

• Har råbt ad dig 29%
  • Har sagt grimme ting til dig 16%
  • Har gestikuleret grimt ad dig 47%
  • Har skubbet til dig 2%
  • Har slået eller sparket dig 1%
  • Ingen af ovenstående 41%

Har du gjort noget af følgende i trafikken?

• Har råbt ad andre trafikanter 18%
  • Har sagt grimme ting til andre trafikanter 10%
  • Har gestikuleret aggressivt ad andre trafikanter 22%
  • Har skubbet til en anden trafikant 0%
  • Har slået/sparket til en anden trafikant 0%
  • Ingen af ovenstående 66%%

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.