Fortsat fald i landbrugets indtjening men også højere produktivitet

2015 blev endnu et år med dårlig indtjening for landmændene. Driftsresultatet for et gennemsnitligt heltidsbrug ender ifølge foreløbige regnskabstal fra SEGES ca. 300.000 kr. under 2014-niveauet. På positivsiden har landmændene optimeret driften.

En gennemsnitlig landmand med heltidsbedrift tjente i 2015 300.000 kr. mindre end året før. Det viser en analyse af 879 afsluttede regnskaber, som SEGES har gennemført.

Det forventede gennemsnitlige driftsresultat for året ventes at blive mellem 50.000 og 150.000 kroner. Driftsresultatet skal aflønne landmandens arbejdskraft og forrente egenkapitalen. Resultatet dækker dog over en stor spredning både mellem de enkelte bedrifter og mellem de forskellige driftsgrene.

De animalske producenter ser ud til at få den største nedgang. Således ser mælkeproducenterne ovenpå et godt resultat i 2014 ud til at få et fald i indtjeningen på omkring 900.000 kr., mens svineproducenterne i gennemsnit ser ud til at tjene en kvart million mindre end året før. Planteproducenterne oplevede en mere moderat reduktion i indtjeningen på 100.000 kr. fra året før. Eneste driftsgren med bedre indtjening er minkavlen, der havde 450.000 kr. mere på bundlinjen, end i 2014.

- Det er selvsagt meget alvorlige tal, som blandt andet er forårsaget af særdeles lave produktpriser og vanskelige markedsforhold, herunder den fortsatte embargo fra Rusland, siger Klaus Kaiser, erhvervsøkonomisk chef i SEGES.

De lave priser og den beskedne indtjening påvirker investeringerne.

- Når det endelige regnskab for 2015 er gjort op, vil det stå som et af de år med mest negative nettoinvesteringer i dette århundrede. Det vil sige, at der sker en stor forringelse af produktionsapparatets værdi, forklarer Klaus Kaiser

Selv om tallene isoleret set er kulsort læsning, så indeholder regnskaberne dog også positive tendenser.

- Vi kan se, at landmændene har forbedret produktiviteten markant. Det er for eksempel tilfældet i mælkeproduktionen. Samtidigt er de også lykkedes med at holde omkostningerne i ro. Det efterlader en produktion, der er godt rustet til at realisere en bedre indtjening, når konjunkturerne vender. Det er god grund til at lette på hatten for at landmændene i en så vanskelig tid har formået at trimme deres bedrift, siger Klaus Kaiser.

Han peger videre på, at miljø- og landbrugspakken vil give et meget tiltrængt boost til erhvervet.

- En række af elementerne, primært muligheden for at gøde jorden optimalt, giver basis for at øge produktion og indtjening. For en del landmænd vil effekten af pakken være forskellen på at kunne fortsætte driften og at måtte forlade erhvervet, siger Klaus Kaiser.

Yderligere oplysninger hos Klaus Kaiser, telefon 20135175

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse