Fortsat få konkurser i Danmark

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af konkurser fortsat er lavt

København, 5. november 2015

Danmarks Statistik har netop offentliggjort antallet af konkurser i oktober. Tallene viser, at der fortsat er få konkurser blandt danske virksomheder.

”Det er rigtig positivt, at så virksomheder går konkurs lige nu. Det betyder, at flere virksomheder har fundet en fornuftig forretningsmodel og samtidig har polstret sig rent økonomisk, således at de har øget deres soliditet,” siger partner i Deloitte Sten Peters, der er ekspert i små og mellemstore virksomheder.

Selv om antallet af konkurser steg med 5 pct. fra september til oktober, lå perioden august-oktober samlet set 15 pct. lavere end de foregående tre måneder. Niveauet de seneste tre måneder er samtidig det laveste siden foråret 2008 før finanskrisen, skriver Danmarks Statistik.

”Generelt er det gode tider for de danske virksomheder. Økonomien viser positive takter, og der er samtidig godt gang i forbruget. Det kommer alle virksomheder til gode på tværs af industrier og brancher,” siger Sten Peters.

Virksomhederne kan dog ikke hvile på laurbærrene, mener Sten Peters, for forbrugertilliden har senest vist faldende tendenser, og samtidig står flere lande omkring os over for store udfordringer.

”Man skal ikke kigge langt uden for Danmarks grænser, før man får øje på mørke skyer. I Norge er der en udbredt krisestemning på grund af de faldende oliepriser, Rusland er inde i en dyb recession, og de store EU-lande kæmper med en flygtningekrise af dimensioner. Det er klart, at disse tendenser også kan få konsekvenser for den danske økonomi og det danske forbrug,” siger han.

De konkursramte virksomheder i oktober var 9,2 år gamle i gennemsnit mod 8,8 år i perioden april-september. 47 pct. af konkurserne ramte virksomheder med ansatte, skriver Danmarks Statistik.

Deloittes seneste brancheanalyser af bl.a. byggebranchen, installatørbranchen og speditionsbranchen bekræfter de positive tendenser for antallet af konkurser.

Tallene fra Danmarks Statistik findes her: http://www.danmarksstatistik.dk/da/Statistik/NytHtml?cid=19647

stpeters@deloitte.dk

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

Sten Peters er partner i Deloitte og ekspert i de forhold, der vedrører små, mindre og mellemstore virksomheder.