Fortsæt med at tage blodtrykssænkende medicin

Hjertepatienter er blevet bekymrede for at skulle tage deres blodtrykssænkende medicin. Dette skyldes historier i medierne og i medicinske tidsskrifter om sammenhængen mellem blodtryksmidlerne ACE-hæmmere, Angiotensin 2-hæmmere og COVID-19

- Vi anbefaler kraftigt, at man fortsætter med at tage sin blodtryksmedicin. Dette skyldes, at medicinen har en betydelig positiv effekt på de hjertesygdomme, som de bruges imod. I historierne, der er fremme, er der foreløbigt blot tale om hypoteser til fremtidige studier, og der foreligger endnu ingen evidens, der viser en negativ virkning ved COVID-19, siger professor Gunnar Gislason, forskningschef i Hjerteforeningen.

Denne anbefaling er bakket op af videnskabelige selskaber i Europa og USA.

Blodtryksmedicin af typerne ACE-hæmmer (fx Enalapril, Captopril) og Angiotensin 2-hæmmere (fx Losartan) bruges i vid udstrækning hos patienter med forhøjet blodtryk, sukkersyge, nyresvigt og - ikke mindst - patienter med hjertesygdom, særligt dem med hjertesvigt.

- Blodtryksmedicinen virker ved at ramme visse processor i kroppen, som COVID-19 også rammer - blot på andre steder og måder i kæden. Det er grundlaget for de mange aktuelle teorier om, at blodtryksmedicinen enten kan være til gavn eller til skade hos dem der tager medicinen og får COVID-19 infektionen, forklarer Gunnar Gislason.

Hjerteforeningen modtager mange spørgsmål fra danskerne omkring coronavirus (COVID-19) og hjertekarsygdom. Derfor har Hjerteforeningen for næsten to uger siden oprettet en særlig side - www.hjerteforeningen.dk/corona - hvor særlig vigtig viden om corona for hjertepatienter og pårørende bliver samlet og delt. Siden bliver løbende opdateret.

PRESSENUMMER 33 66 99 30

Ring her for at blive sat i forbindelse med pressekontakten

Hjerteforeningen er Danmarks næststørste sygdomsbekæmpende organisation med 132.345 medlemmer. Vi arbejder med forskning i hjerte-kar-sygdomme, forebyggelse af hjertesygdomme og patientstøtte.

Tilmeldingen er åben: Gå dig til en gratis hjertestarter  11.6.2020 10:16:39 CESTPressemeddelelse

På gådigtilenhjertestarter.dk kan du melde dig som gruppestarter til Hjerteforeningens Landsuddeling og være med til at bestemme, hvor dit lokalsamfund skal have en ny hjertestarter sat op. Når Hjerteforeningen søndag 30. august 2020 holder dør-til-dør-indsamling, går de indsamlede midler nemlig til hjertestartere til danskerne – fordi hjertestartere redder liv, og fordi hvert sekund tæller, når hjertet stopper