Første spadestik til nyt lægehus i Hirtshals
27.8.2020 11:23:29 CEST | Hjørring Kommune | Pressemeddelelse

- Vi er nu klar til at sætte gang i byggeriet af et centralt placeret lægehus i Hirtshals til gavn for hele lokalområdet. Det er Byrådets håb, at det nye lægehus på sigt kan være med til at tiltrække nye og måske yngre praktiserende læger til byen. Det er vigtigt, at vi prioriterer den helt nære sundhed og tryghed, der ligger i at have en praktiserende læge tæt på, siger Per Møller (C), der er formand for både Bygherreudvalget og Sundheds-, Ældre- og Handicapudvalget.
Derfor er der første spadestik på projektet, hvor politikere fra Hjørring Byråd, Bygherreudvalget, Byggeudvalget og entreprenørerne deltager. Medier og øvrige interesserede er også velkomne til at deltage:
Tirsdag den 1. september kl. 15.00 på Cirkuspladsen, 9850 Hirtshals
Lægehuset er tegnet af det lokale arkitektfirma Hovaldt, som også er totalrådgiver på projektet. Det nye lægehus er finansieret af puljemidler fra Sundheds- og Ældreministeriet på 9,5 millioner kroner, og Hjørring Kommune bidrager med byggegrund og 4,5 millioner kroner.
- Vi får et nyt lægehus, som spiller særdeles godt sammen med den eksisterende arkitektur i området, og der bliver en flot harmoni. Med græs på taget er lægehuset også tænkt sammen med den omkringliggende natur, siger Per Møller (C).
De praktiserende læger i Hirtshals glæder sig til at flytte ind i det nye og moderne lægehus, som udlejes af Hjørring Kommune.
- Vi vil gerne give udtryk for, at samarbejdet med Hjørring Kommune har været forbilledligt. Vi er blevet inddraget i ansøgning, planlægning og realiseringen af det nye lægehus på en åben og fremragende måde, siger læge Flemming Pedersen.
Når det nye lægehus på 730 m2 efter planen står klar i sommeren 2021, vil det huse 7 læger og være lægehus for 9000 patienter fra Hirtshals og omegn.
- Vi håber det nye lægehus kan være med til at gøre Hirtshals til et attraktivt område for praktiserende læge at bosætte sig, så borgerne i Hirtshals fortsat har trygheden ved at have en familielæge i nærområdet, siger Per Møller (C).
Kontakter
For yderligere information:
Formand for Bygherreudvalg og SÆH-udvalg Per Møller på 40816531
Projektchef Henrik Bøgeskov Lolholm på henrik.boegeskov.lolholm@hjoerring.dk /41937676
Projektleder Lena Bisgaard på lena.bisgaard@hjoerring.dk /72335026
Billeder
Information om Hjørring Kommune
Hjørring Kommune er med sine knap 64.000 indbyggere den næst største kommune i Nordjylland. Du finder os centralt placeret i Vendsyssel og dermed i centrum af Skandinavien og Nordeuropa. Klik dig videre og bliv meget klogere på Hjørring Kommune.
Følg pressemeddelelser fra Hjørring Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Hjørring Kommune
Direktør i Hjørring Kommune bliver ny kommunaldirektør i Rebild26.6.2026 10:25:30 CEST | Pressemeddelelse
Vicekommunaldirektør og direktør for Kultur, Teknik og Miljø i Hjørring Kommune, Bettina Hedeby Madsen, har fået nyt job og tiltræder 1. august 2026 som kommunaldirektør i Rebild Kommune. Dermed siger Hjørring farvel til en erfaren leder, der gennem mange år har sat et stort præg på kommunen.
Fodbold for piger fejres, når fire nordiske U17-pigelandshold gæster Hjørring23.6.2026 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Til august samles nogle af Nordens største fodboldtalenter i Vendsyssel, når Hjørring Kommune sammen med Frederikshavn Kommune og DBU er værter for en international venskabsturnering for U17-pigelandshold.
Seks nye partnere styrker klimaarbejdet i Hjørring Kommune16.6.2026 13:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Klimapartnerskabet i Hjørring Kommune vokser og tæller nu 75 virksomheder og organisationer, der aktivt bidrager til den grønne omstilling.
Naturmødet 2026 sendte klart signal: Nu skal grøn trepart og naturbeskyttelse levere30.5.2026 16:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol, fyldte telte og markante uenigheder: Naturmødet 2026 viste igen, at naturen både samler og splitter Danmark – og at behovet for handling er rykket tættere på.
Naturmødet 2026 åbnet: Fra grønne planer til konkret handling28.5.2026 15:41:06 CEST | Pressemeddelelse
Til tonerne fra Nordjysk Pigekor blev Naturmødet 2026 i dag officielt skudt i gang af fungerende minister for Grøn Trepart Jeppe Bruus.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

