DIN Forsyning

Første skridt mod bæredygtig fjernvarme i Esbjerg

Den nye fordelercentral til fjernvarmen er nu klar, så fjernvarmen i Esbjerg kommer tættere på at blive co2-neutral, men det kræver atter vejarbejde på Estrupvej.
Projektchef Kenneth Jørgensen i den nye fordelercentral, der skal sikre grøn fjernvarme til DIN Forsynings kunder i Esbjerg og Varde

På havnen i Esbjerg er DIN Forsyning på vej til at sætte den første enhed i drift. Den 31. maj bliver den nye pumpe- og fordelercentralstartet op og begynder at sende fjernvarmevand ud til forbrugerne. Fordelercentralen er første enhed i en række af nye enheder, der tilsammen skal give borgerne i Esbjerg, Varde og Fanø bæredygtigt fjernvarme. Samtidig er skiftet et vigtigt led i at koble kulkraftvarmeværket fra fjernvarmen.

”Fordelercentralen er hjertet i fremtidens fjernvarme. Der løber rør mellem denne bygning og alle de andre varmeenheder. Modsat et hjertes to kamre har Fordelercentralen fire, så det kan pumpe forskellige temperaturer ud”, fortæller Kenneth Jørgensen, der er projektchef for byggeprojektet.

En af de helt store både økonomiske og miljømæssige omkostninger ved fjernvarmeproduktion er genopvarmningen af fjernvarmevandet. Tidligere har DIN Forsyning kun haft mulighed for én temperatur, og den blev sat så højt, at kunderne i Varde 20 km væk kunne få nok varme.

”Med fire forskellige rør kan fordelercentralen sende 90 grader varmt vand ud til kunderne i Varde. Det taber en del temperatur på vejen, men de får de 60 grader, vi garanter. Modsat kan vi nu nøjes med at varme vandet til de nærmeste esbjergensere op til 60 grader, fordi de er så tæt på, vandet ikke taber temperaturen. Dermed sparer vi både penge og CO2 på ikke at skulle varme millioner af liter fjernvarmevand op.”

Jo mindre vand, der skal varmes op til de 90 grader, jo billigere og mere bæredygtig bliver fjernvarmen som helhed. Derfor spiller fordelercentralen en afgørende rolle for hele transformationen mod en bæredygtig fjernvarme.

CO2-fri fjernvarme i 2030

Når den nye fordelercentral startes op, overtager den også ansvaret for trykket i nettet, som tidligere har ligget hos Ørsted og Esbjergværket. Dermed er processen med at koble kulkraftværket fra fjernvarmen i gang.

”Der er stadig et godt stykke vej til, at vi kan stå på egne ben, men at vi stille og roligt overtager nogle opgaver fra Esbjergværket, er vigtigt i vores proces mod CO2-fri fjernvarme i 2030. Sideløbende bygger vi stadig på de enheder, som skal producere den grønne fjernvarme, men vi skal nok blive klar til 1. april 2023, når Ørsted lukker Esbjergværket ned.” forsikrer Kenneth Jørgensen.

Estrupvej spærres i ét spor

For at kunne koble de nye rør fra fordelercentralen til ledningsnettet, skal Estrupvej graves op i det ene spor. Spærringen kommer til at ske fra 23. maj til 6. juli 2022.

Der bliver en omkørsel via Taurusvej, Gammelby Ringvej og Østre Havnevej, så trafikanter med retning fra byen og ud mod motorvejen kan passere, mens bilisterne ind mod byen skal køre via omkørslen.

”Sidste år gravede vi et stort stykke af Estrupvej op over begge vejbaner og gjorde alt parat. Den her gang graver vi et lille hul ned og svejser de nye og de gamle rør sammen. Dog kræves der noget sikkerhed for håndværkerne, så vi spærrer det ene spor”, fortæller Kenneth Jørgensen.

Tall ships presser tidsplanen

Den 7. juli afholdes der Tall Ships Races ved havnen i Esbjerg, hvor kommunen forventer mange tusinde besøgende, shuttlebusser og meget trafik. Derfor har DIN Forsyning garanteret, at vejarbejdet er færdigt inden, så der er fri passage i begge retninger.

”Vi ved godt, det er træls med vejarbejde og omkørsler, men vi graver aldrig uden grund – og den her gang glæder vi os virkelig til at idriftsætte fordelercentralen. Herefter kan vi koble de andre enheder på bagved fordelercentralen efterhånden som de bliver klar, så vi til næste år kan sige farvel til kul i Esbjerg”, slutter Kenneth Jørgensen.

To view this video from youtu.be, please give your consent at the top of this page.Film med Kenneth Jørgensen, der fortæller om den nye fordelercentral

Kenneth Jørgensen
Projektchef
E-mail: kej@dinforsyning.dk
Direkte: 74747290
Mobil: 40235855

Hans-Christian Damm Obel
Kommunikationskonsulent
E-mail: hco@dinforsyning.dk
Mobil: 23412635

Oversigtskort over vejarbejde og omkørsel
Estrupvej i Esbjerg, med det gamle pumpehus (grå bygning midtfor)

Information om DIN Forsyning

DIN Forsyning
Ulvsundvej 1
6715 Esbjerg N

74 74 74 74https://dinforsyning.dk/

DIN Forsyning er et af Danmarks største multiforsyningsselskaber. Forsyningsselskabet leverer  varme og rent vand og håndterer spildevand for tusindvis af kunder i Esbjerg og Varde kommuner. I Varde Kommune står DIN Forsyning for affald og genbrug.

Følg pressemeddelelser fra DIN Forsyning

Flere pressemeddelelser fra DIN Forsyning

DIN Forsyning går forrest med pyrolyse af slam4.7.2023 10:01:32 CEST | Pressemeddelelse

Overskudsslam fra spildevandsrensning i Danmark benyttes i dag som gødning på landbrugsjord. Men et stigende fokus på slammets indhold af PFAS og andre miljøfremmede stoffer gør det nødvendigt at tænke i nye baner. DIN Forsyning tager et stort skridt for at løse problemet i branchen og arbejder nu på at etablere et storskalapyrolyseanlæg, hvor miljøfremmede stoffer i slammet fjernes. Behandlingen af slammet har en række andre gevinster bl.a. i forhold til CO2-udledning og sektorkobling med industri og landbrug. Udviklingsprojektet støttes af Pyrolysepuljen og forventes at blive det første af sin slags i verden.